Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 717 ggr
Jetaime
0

Rysstecknat?

Jag undrar hur Rysstecknat kommer fram och vilka färger/teckningar som kan ge rysstecknat?
Vad krävs det att kaninerna har bakom sig för att man ska få rysstecknat, om man säger så?

(har laggt in på kanin-net också, men är det någon här som vet skulle jag va tacksam för svart ;))

[Wera]
0

Jag vet inte, men jag har för mig att det ska vara en kanin som ska ha anlag för zobel, och vit, rödögd?

Jetaime
0

#1 jo så mycket vet jag också ;) men jag vill veta mer exakt :P

[Wera]
0

#2 Lollo sa iaf. till mig att om jag parar My & Mumin med O'boy eller Milky, sedan behåller en hona & hane ur varsin kull för att sedan syskon para dom, kan det ge rysstecknat. Jag har för mig att hon sa något liknande, inte säker (:

Elina.
0

För att få rysstecknat så måste minst en av föräldradjuren bära på rysstecknat, an. Den andra föräldern ska vara eller bära på rysstecknat och/eller vit rödögd, a.

Något anlag för zobel krävs ej och är inte önskvärt.

En kanin av nästan vilken färg som helst kan ha anlaget för rysstecknat i genotypen i enkel uppsättning, men det kommer ej till synes i fenotypen ifall kaninen inte har dubbla anlag för rysstecknat, eller ett anlag för rysstecknat och ett för vit rödögd.

Jetaime
0

#4 okej :) jag hade nämligen hoppats på det i någon av mina kullar, det är kanske inte jättestor chans, men man vet aldrig ;)

Finns åtminstode vit, rödögt på den ena sidan i båda kombinationerna..

ciss
0

En rysstecknad teddyvädur med riktigt bra päls vore drömmen! ;)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Jetaime
0

#6 *lalala* Verkligen! hoppas jätte mycket på att få det i någon av mina kullar, inte för det är så stor chans men (a) men kan iaf få hoppas..