Keligare kanin?
Jag undrar om man på något sätt kan få sin kanin att bli lite keligare?
Jag har en jätte gullig och snäll kanin, som aldrig bits eller rivs, men hon har väldigt mycket energi, och vill oftast inte sitta still.
Hon är bara 10 veckor, så det kanske är något hon växer ifrån?
Är det någon som har några tips?? :)
Alla kaniner gillar inte att sitta still.
En av mina kaniner kan inte sitta still i mer en 1 minut som max.
Medans alla de andra kan sitta hur länge som helst. Dock är hon världens mysigaste och klänger på gallret när man kommer och slickar mig i hela ansiktet osv.
Det har mycket med temperament att göra, hon är 2½år nu och har vart så sedan jag fick henne.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Om du vill lära din kanin att sitta i knä så börja i tid. Försöker kaninen ta sig ned så håll varsamt men bestämt i den. Förstår den att den kan ta sig ner genom att sprattla så kommer den fortsätta med det.
Samma sak gäller om den sprattlar när du bär den. Min kanin sprattlade som sjutton i början när man bar honom men jag gav mig inte och nu är jag den enda som kan bära honom.
Kaniner blir rädda när dom känner att dom "hänger fritt" så om du bär kaninen, stöd under bakbenen (mycket viktigt) och håll den mot bröstet. Sitter den i knät så håll gärna armen/handen runt så den känner sig trygg.
Det finns en "trygghetsritual" man kan göra med smådjur, nämligen att klappa dem över ryggen när de äter, t.ex när de sitter vid pelletsskålen. Det ska tydligen skapa trygghet. Vänj kaninen vid dina händer överlag så blir den inte skygg.
Lycka till!

Taaack för hjälpen :)
MASSOR med pyssel i lugn och ro och om Du låter henne vara med dig hela tiden så ska Du se att hon blir tam och kelig som en liten vovve!
Men som sagt var, ju mer hantering desto tamare kanin!

Hantera henne mycket! Pyssla om henne och kela allt du orkar :) Låt henne gärna få utlopp för sin energi innan, låt henne motionera mycket innan kel så kanske hon lugnar sig lite när du vill gosa med henne.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Hantera henne mycket! Pyssla om henne och kela allt du orkar :) Låt henne gärna få utlopp för sin energi innan, låt henne motionera mycket innan kel så kanske hon lugnar sig lite när du vill gosa med henne.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se