Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1665 ggr
PaaatyPalm
0

Förberedelser inför kull.

Ja som sagt så har  jag ju en eventuell drecktig hona, hon äter och dricker som en häst! Men jajaj, jag undra bara hur jag kan förrbereda inför bebisarna ? tips? ? Fast jag ska inte behålla någon bebis. Men hur mycket mat ska hon ha ? och ska hon ha något mer än bara pellets, hö, morötter, sallad & maskrosblad ? Behöver alla tips? som fins just nu.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Miiah
0

du kan ge henne extra pellets när ungarna har kommit :)
bolåda/transportbur något som hon kan lägga ungarna i och ett ställe där hon kan få vara ifred. Vissa sätter in en saltsten till en dräktig hona också :)

PaaatyPalm
0

#1 okok, ja just nu äter hon en skål per dag :O , ska jag trappa ner på det ? en skål fyller typ 1 dl.

okok, ja just nu har hon ett trä hus, för jag ska bort ett dygn med vissa kaniner ( alla utom henne typ ). Men kommer sätta in transportburen sen.

Okok, då får jag väll se om jag hittar en här hemma eller åka upp till typ ica eller not o köpa xD haha

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Kawaiih
0

#2 på bolådan så ska de va en kant så inte kaninungarna diar och sen hamnar i mitten av buren när mamman går iväg… dålig förklaring men.

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Casper
0

Fortsätter på förklaringen från #3.

Kanten på bolådan ska vara där för att honan ska "skrapa av" ungarna inne i lådan när hon går ut därifrån och inte riskera att någon unge hänger kvar i tutten och hamnar mitt i buren med risk att frysa ihjäl.

Zvintos
0

#4: Fast det kan hända ändå.
Hade en unge, som trots "skrapkanten", följde med ut i buren.
Som tur var hittade jag den i tid, så den klarade sig.
Detta berodde troligen på att hon dragit in så enormt mycket bomaterial att det fyllde bolådan ända upp till kanten. =P

barabys
0

Hur mycket ska man öka pelletsen med efter hon fött ungarna? Har en dv.v som äter 0.5 dl nu men väntar ungar om ca. 1 vecka…. beror det på hur många ungar det blir?

Sashhi
0

Honan får gärna ha en saltsten när hon fått ungarna & tills de slutat dia.

Not your mom, not your milk.

Paula90
0

Varför har de inte saltsten hela tiden? eller kan de ha det..

Jessica78
0

Du måste inte ha saltsten. det går oftast lika bra ändå.

Mina honor lägger inte sina ungar i bolådan men den ska självklat finns där ändå.

Ökningen beror på hur många ungar får och det är för att hon ska få den extra energin att orka dia.

Mina honor blir dåliga i magen när man ökar fodret så jag föreslår att du gör det långsamt. öka lite varje dag så att det inte blir någon chock för kroppen.

Sashhi
0

#8 - Kaniner ska inte ha saltsten överhuvudtaget förutom när det gäller digivande honor! De kan få njurskador, och ibland kan det tom leda till döden.

Not your mom, not your milk.

Paula90
0

Jaha, oj.

Tänk vad olika det kan vara från djur till djur, just gällande salt. Men då vet jag det! Ingen salt, förutom till digivande honor!

Tack:)