Kostar
Jag kom och tänkte på hur otroligt mycket pengar jag lägger ut på mina kaniner.
Jag fick barnbidraget (1050 + 50 kr extra) i lördags, och redan har de små ätit upp 400kr för mig.
3 balar hö, 2 balar halm och en 25kg säck Carrier.
+ Lite annat smått och gott.
Det brukar alltså bli runt 500kr i månaden.
Jag har 14 kaniner.
Visst 500kr kanske inte är en massa pengar, men det är det för mig. Eftersom sedan ska jag köpa kläder, skor och sånt också.
Hur mycket kostar det för dig? Hur många kaniner har du? Hur mycket får du i månaden?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jag får inte mitt barnbidrag själv :/ men får istället 250 kr i "månadspeng". Jag har ju bara 2 st kaniner så det går ju inte åt så mycket pellets och så. Men hö och halm köper mamma billigt från en bonde nånstans, spån i mataffären och en påse pellets (Lottie) kostar ju ca 35 kr och den räcker ca två månader ( jag brukar blanda olika sorters pellets). Så det blir inte så dyrt för mig :)
Det kostar ungefär 500-1000kr/månad för mina 4 kaniner (allt pga svindyrt hö!) och just nu får jag 2500kr, men får det enbart fram tills januari (läser några kurser).
Mmm… det kostar verkligen. Jag lägger nog också runt en 500-hundring i månaden på mina 6 kaniner.
Det kostar på men i slutändan är det ju verkligen värt det!
Jag får 500 kr i månaden och betalar i stort sett inget till kaninerna själv, inget av "bas-sakerna" iaf.
"Onödiga" saker som selar, rosetter osv betalar jag dock, men hur ofta köper jag sånt? Inte ofta alls ;)
Jag betalar runt 260kr för mina 5 kaniner varje månad om jag bara köper det nödvändigaste. Ofta får jag hö i stallet så då blir det ännu billigare + om det är plusgradet så är det bara en bur där det ska vara halm i.
(50kr för pellets, 100kr för spån, 70kr för hö & 40kr för halm)
Om jag inte köper något extra kostar mina oftast 400 per månad ^^
Mina kostar typ varannan månad ca.. 300 kr. (: Hö/halm kommer väldigt billigt från en bonde i närheten, och köper Carrier på granngården typ.. var tredje månad.
Jag får 160 kr i månaden, betalar dock inget av "bassakerna". Bara om jag ska köpa hinder, selar etc.
Not your mom, not your milk.
Hmm, för mig kostar det typ ingenting. Halm, hö, pellets och spån kostar nästan ingenting. Halm och hö är gratis, pelletsen håller ganska länge och kostar ca 100kr, spånet håller också länge och köper en jättestor "bal" för 50kr. Toalätt kostar ca 300kr för ca 4 månader. Jag betalar ju allt, men det är bara selar och så som kostar och de köper jag inte alls ofta. Så ungefär ca 50kr kanske om man delar upp hela årskostnaden. :) Får dessutom mitt barnbidrag ;)
Emma

Har 7 kaniner, de kostar ca 500-700 i månaden, beror lite på vad jag köper.
the vanity, it becomes insanity
Finns många trådar om det och jag tror jag har skrivit olika på alla xD Haha. Vet inte hur mkt det går åt men får hö och halm billigt elr gratis av en bonde som räcker nu nog för hela vintern. Pellets varje/var annan månad 130kr.
Det kanske går åt 200-300kr varje månad olika ;)
Jag lägger nog inte mer än 200kr i månaden på mina monster! :)
Och nu gillar jag att köpa "onödiga" saker^^
Höet är BILLIGT! :) Spånet får jag ju gratis, men halmen därimot är svindyr! =(
En liten påse räcker till 4 byten och kostar ca 45 kr :/
MÅSTE HITTA BILLIGARE!!
Jag får endast 500kr, morsan tar resten då jag fortfarande bor hemma ;)
För mig kostar det ca:
pellets: 105 kr (7kg lottie)
hö: gratis
spån: gratis
halm: 45 kr (köps vid behov)
Sen kostar andra saker som godis och tillbehör endel om man vill/behöver köpa det, å utställningen kostar ju endel.
Men totalt kostar det max 200kr/månaden för mig ;)

Clariiz:
Har man 14 kaniner så är väl 500 kronor en spottstyver?
Jag menar, 14 är ju inte sällskapsantal, utan en redig uppfödning, och en så omfattande hobby som en hel djuruppfödning kostar. Att du kommer undan med en femhundring är en gåta för mig, och imponerande!
#13: Sen är några av dom bebisar som bara diar också :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag tycker att det inte låter så mycket för 14 kaniner.
oj oj, jag lägger nog ut väldigt mycket pengar på mina små.
mycket pga. väldigt dyrt hö. ca 200 kr lägger jag ut på det i månaden. spån ca varannan, var tredje månad för ca 150 kr, så ja, ca 50 kr där då.
halm för ca 100 kr också.
pellets för ca 150 kr, men då räcker säcken i några månader, så vi säger 50 kr där.
+ alla grönsaker de får varje dag. köper säkert grönsaker för 300 kr i månaden ungefär.
så ja, ca 700 kr kanske.
har 4 st kaniner.
det varierar såklart rätt mkt varje månad & ibland köper mina föräldrar grönsaker.
måste hitta en bonde som jag kan köpa billigt hö och ev. halm utav.
Det blir runt 800kr i månaden som jag lägger ut på 20-25 kaniner (hö, pellets, spån).
Har fyra kaniner, snart flera menmen… :)
Får 20 euro i månaden, tjugo euro motsvarar något på 200 kronor.
Av det går cirka 10-15 till kaninerna på grundkostnader, skulle jag tro åtminstone, gör dock inte många regelbundna inköp sådär varje vecka, men spånet kostar cirka 12 euro och är en 20-kilos säck/bal för hästar (så den räcker länge!), höet får vi gratis för det mesta av min pappa och pelletsen kostar inte så mycket just nu, men ska nog byta sorten så fort jag hittar någon bra sort i närheten. :)
Sedan köper jag morötter och liknande själv också. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Jag har tre stora kaniner som jag nog lägger ner alldeles för mycket pengar på egentligen. Hö och halm får jag gratis för det mesta. Köper toa-lätt för 379kr/månaden och pellets för runt 100kr/månaden. Sedan diverse tillbehör och annat för 150-200kr/månaden. Har inte räknat med alla grönsaker som går åt varje månad då dessutom…

#14:
Har vid en snabb genomgång nu kommit fram till att mina 4 telningar kostar upp till 400kr/månaden. Så hur man kan klämma in ytterligare 10 kaniner på bara en hundring till är smått obegripligt för mig.
Fast det är ju klart att det blir billigare om man köper stora mängder och hö på bal i stället för i säckar, och en bal halm är väl avsevärt mycket billigare än en säck med toa-lätt. Livet är hårt i lägenhet i staden.
Om man ska summera vad våra kaniner kostar i månaden, vill man inte ens göra.. Men, om jag bortser från alla burarna ;P
4 påsar majsan remiss; 620kr
6 balar hö; 60kr
Kaninmat; 500kr
Ev. andra småsaker till kaninerna.. Men summan ligger ca. på 1300kr i månaden! Denna kostnad gäller nuvarande för 18 kaniner varav en som åker på lördag :D
#20: Hehe, ja. Vissa lyckas komma undan väldigt billigt.
Många här inne får ju faktiskt både gratis hö och gratis halm, eller superbilligt av någon bonde i närheten. Det enda de behöver köpa då är grönsaker och pellets och de kommer undan ännu billigare!!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#18: Hobby plus finns ju att få tag på i finland, en säck kostar ca 25e (billigt jämfört med andra pelletssorter i landet). Finns det inte på djuraffären så kan man be dem ta in pelletsen.
#13 och #15.
Av mina 14 kaniner är 4 st 1 vecka gamla, och 5st är mellan 3 och 4 månader. (2 kullar)
Hö och halm köper jag väldigt billigt av min kompis så det är i stort sätt gratis, så det är pelletsen som kostar.
Sedan betalar jag ju inte grönsaker eller så själv.
Dock har jag räknat om och fått det till 650kr / månad.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Har två kaniner, och det enda som behöver köpas är pellets och grönsaker. Föräldrarna betalar det. Halm har vi massor av och hö får vi gratis av en granne.
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se