Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 564 ggr
KajsaM
0

Kastrering

Ska man kastrera kanin om den inte ska användas till Avel?Och hur gammal ska en kaninhane vara? :) Har ni kastrerat din/era Kanin/er? Vad kostar det?

Cherry
0

Den skall ju helst vara köns mogen.. Jag vet faktist inte vad det kostar för jag tycker det inte är så snällt att kastrera sina djur.. Men alla väljer ju själva.. Du kan ju kolla lite på nätet vad det kostar sök på google för jag har faktist ingen aning..

KajsaM
0

Okej, varför kastrerar man djur? Ska jag elr inte? = /

Yazmine
0

Många gånger när man kastrerar sina djur så beror det på att man inte vill ha dem i Avel,vanligast är ju katt, hund ,häst, men även kaniner ,men jag vet inte om det är samma sak för kaniner som det är för tex hund,man förlänger hundens liv om man kastrerar och så blir dem ju mycket lungnare.Vet inte om det är vanligt att kaniner drabas av testikelcanser eller livmoderscanser,får nog ta och läsa om det på internet,så kan jag återkomma.

Zvintos
0

Jag kastrerar vissa utav mina hanar så de kan få sällskap. Har märkt att vissa behöver sällskap.
Kaninen måste vara könsmogen innan du kastrerar, så efter 5 månader. Beror lite på hur snabbt kulorna deras växer.
Jag har fått en av mina hanar kastrerad. Gick enormt bra, har en jätteduktig vet här. Glad Kostade 600kr att kastrera.

Anledningarna man kan ha för att kastrera hanar:
*ska få sällskap.
*ev sjukdom i kulorna (har inte hört om någon som gjort det än, men finns säkert någon).
*skvätter för mkt, parar sig med allt.
*undvika dräktiga honor de nu mot förmodan skulle rymma. Har man de ute i hagar kan det vara lättare hänt än man tror.

Finns säkert fler anledningar till kastrering, men dessa är de jag kommer på. Jag ser inget fel i att kastrera hanar, inte heller att sterilisera/kastrera en hona. Dock är en kastrering av hona ett större ingrepp och då tillkommer ju större risker för komplikationer.

KajsaM
0

Okej, tack ;) då tror jag att jag ska göra det , med han :D