Rulla runt
Hej på er!
Jag är precis nybliven kaninägare och vet egentligen inte särskilt mycket om kaniner.. Pripps som kaninen heter kom till oss idag, och vi låter honom vara mycket själv och i lugn och ro i sin bur. Nu behöver jag alla tips? på hur vi bäst får honom att vänja sig vid oss och bli så pass orädd att vi kan bära och klappa honom. Nu när jag nyss tittade in till honom så rullade han runt i spånet.. Brukar kaniner göra så? Ja, som ni märker är jag helt novis på det här.
Låt honom ta det lugnt och vara för sig själv, när han börjat äta och dricka kan du börja hålla på med honom för då känner han sig mer hemma. Låt honom nosa på dig försiktigt, ofta, ge honom något gott kanske. Det är helt okej att lyfta honom om han själv vill, men stressa honom inte såhär i början, han måste vara med på noterna. Ett bra tips? för att få kaninen att veta att du vill ta upp den är att klappa den försiktigt, prata lugnt med den och sedan försiktigt trycka lite med hela handen bakom nacken vid skulderbladen ungefär. Så man trycker ner kaninen lite. Sedan kan man lyfta den försiktigt.
Rulla runt i spånet? .. Jag vet inte :P Aldrig sett mina kaniner göra så
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
AA låt honom vara idag.. Och imorgon kan du börja prata lite med honom om han inte värkar så rädd kan du försöka klappa honom. Och uppmuntra honom ge honom lite extra morötter, gurka om du vill.. Sen nästa dag skall du försöka ta upp honom om han sprattlar så skall du lugna ner honom håll honom mot dig tills han blir lugn då kan du klappa honom lite och lägga ner han i buren.. Sen skall du umgås med han så mycket som möjligt dom första dagarna så att han vänjer sig vid dig.. Sen kan du försöka att ta ut honom alla fall 2 gånger om dagen om någon vecka.. Låta honom sitta i ditt knä eller så kan du leka lite med honom.. Men ungås alla fall så mycket som möjligt med honom.. Och undvik att sätta på tvn på högsta ljud om du har honom i ditt rum..
Något du undrar över så får du gjärna mejla mig ;) om han rullar sig så slappnar han av..

Prata mycke med han, då vänjer han sig med dej. Vänta ett tag med att ta hem kompisar som ska titta på han. Kaninerna blir jätte oroling. Lycka till! ( Hoppas att vi får se bild på han sen )
Jupp, kaninerna känner sig avslappnade när de rullar sig. Tänk dig själv kaninerna i det vilda. Enda gången de kan rulla sig är när det inte finns några rovdjur alls i närheten, dvs då de kan slappna av.

Blixten rullade sig ibland när han va ute o grävde, i rabatten på sommrarna ^^ vet inte varför, men sen efter brukade han lägga sig ner..