Kanin iFokus

Kanin

Etikettköpes-säljes-transport
Läst 2035 ggr
allasflikka
0

10 kr för en kanin?

Kan man sälja sin kanin för 10 kr?

Jag tittade på blocket , och de va nån som sålde 2 kaniner , 4 och 5 år. Dom var väldigt gammla ju men 10 kr är för litet.

Jag hörde att en 13 årig tjej hade tröttnat på sina kaniner , och plågat dom, och sen hängt!

Kaninerna kan komma till ett dåligt hem om dom bara kostar 10kr st!

se3s
0

f*n vad taskigt att hänga sina kaniner :(

Kawaiih
0

Hur har man hjärta till att hänga sina kaniner? Det är f*n ingen normal människa som klarar av det rent psykiskt…

Det är stor risk att det blir orm mat om man säljer dom för 10 kr.

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

[Niike]
0

Klart det går att sälja en kanin för 10 kr. Blir säkert jättegod ormmat.

Men helt sjukt är det! En livs levande varelse.. Värre än att skänka bort tycker jag, av någon anledning.

Salladshataren
0

Jag har fått kaniner, är det helt fel då? Obestämd

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

psyko
0

#Nej det är inte så de menar. Men det är större risk för en kanin att sluta som ormmat eller bara vara ett impulsköp om den bara kostar 10 kronor än 400 kronor.

[Niike]
0

#4 nej det tycker inte jag.

Clariiz
0

Sager som Niike. Vet inte varfor.. Men det kanns sa.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Rafflan
0

Men hallå?

tror ni verkligen personen som säljer ens bryr sig om dom kommer till ett seriöst hem eller blir orm mat?

Om hon säljer för 10 kr tror jag absolut inte hon bryr sig om vart dom hamnar och vad som händer med dom…

kastanjen
0

Det som styr priset är tillgång och efterfrågan, tyvärr så är det så att tillgången är bra mycket större än efterfrågan på kaniner, framförallt vanliga korsningskaniner.

Valet som säljarna har då är att antingen behålla alla sina ungar eller sälja de biiligt eller skänka bort dem. Många anser att det innebär otur att få/ge bort djur och väljer då att ta en symbolisk summa för dem.

Felet ligger i att det föds alldeles för många ostammade kaniner. Folk borde avla mer stamtavlekaniner!!

Sen å andra sidan är det ju bra för alla ormar, de måste ju också ha mat!!!

gullenos
0

Men man kan sälja den för tio kronor fast då tycker jag man lika gärna skulle kunna skänka den. jag skulle aldrig göra det men jag skulle "lära känna" den jag säljde till först och se till att den kom till ett bra hem för det är ju det de handlar om!!!

[Niike]
0

Men har man inte råd att ge mer än 10 spänn för en kanin, hur har man då råd för bur, foder, tillbehör och vet. kostnader?!

EvelinaAndersson
0

10 kr är bättre än gratis!

[Wera]
0

#12 Tycker det är de samma som att skänka.

[Niike]
0

#12 själv tycker jag det är värre. Kan inte exakt förklara varför jag tycker det, men det känns som det.

10 kr är ju ingenting, då kan man lika gärna skita i det helt och hållet. Bara fånigt att kräva en tiokrona för ett LIV. Skänker man bort kaninen, kan ju köparen lägga dom där 10 kronorna på kaninen istället. Visst, det är inte mycket, men det är alltid något.
Dom som säljer kaniner för lite högre summor gör det oftast för att kaninen ska få en så seriös ägare som möjligt. Om den som säljer sin kanin för 10 kr tror att h'n ska undvika oseriösa köpare, kan h'n ju glömma det.

EvelinaAndersson
0

Visst att man kan sälja för 10 kr.

Men de är billigt…Jag skulle då aldrig sälja en kanin för 10 kr ..för man vet ju aldrig om kaninen blir ormmat..Och man vill då att kaninen ska få ett livs långt hem..

kastanjen
0

#14 men många tycker att det innebär otur att skänka bort djur. Det är samma sak med katter, även om katten är gratis så brukar de flesta betala 1 kr eller en tia… som en symbolisk summa..

[Niike]
0

#16 Ja det kan ju vara så.. Men man bryr sig ju verkligen inte om vart djuret hamnar.

kastanjen
0

#17 det kan du ju inte veta? Hur kollar de upp köparna och hur kollar de upp köparna som tar mycket betalt för sina djur?

Vad är alternativet att behålla alla? Felet enligt mig ligger inte i att de säljs billigt utan att det föds för många. Tillgång och efterfrågan styr priset!

pandabjorn
0

Jag fick min ena kanin gratis.

10 kr är ju samma som bortskänkes.

[Niike]
0

#18 Nej det kan jag inte veta.
Men säljer man en kanin för 500 kr är det oftast inte en ormägare som köper mat till sin orm. Det är nog heller inte en mamma som köper "en leksak" till sitt barn som sedan tröttnar och ingen bryr sig om kaninen. Tar man inte köpet på så stort allvar, så seriöst, letar man nog reda på en billig kanin istället för en dyr.

Visst, dom kanske är jättenoga med vart djuret hamnar och pratar mycket med köparen, just för att se att den hamnar i ett bra hem. Det vet inte jag. Men det är ju stor risk att den hamnar hos någon mindre seriös. Detta är hur jag ser på saken, min åsikt.

Kanin_lower
0

#9  va mena du me bra för alla ormar så du menar typ att detta e bra då?

http://www.youtube.com/watch?v=F6gZE0MdaVY&translated=1

varning riktit hemsk så kolla inte om du verkligen ällskar kaniner

Kiwanu
0

#21, den dära filmen är fruktansvärd.. :'( men jag tror att alla här på kif älskar kaniner !

kastanjen
0

#20 det finns massor av människor som köper hundar för 10 000 ;- och sen inte tar bra hand om den.. så en kanin för 500:- är ju knappast en garanti.

Sen som jag sagt ett par gånger tidigare så är det tillgång och efterfrågan som styr priserna och som läget är just nu så är tillgången bra mycket större än efterfrågan.. Valet står då mellan att skänka bort dem eller behålla alla själv.

och angående ormmat… ligger problemet i att du tycker att ormmaten är för billig? ? ? eller du tycker inte att ormarna ska få mat eller det är just det att de får kanin? Har tex råttor mindre värde?
Eller du tycker att det är fel att hålla orm som husdjur helt och hållet? För det är ganska svårt att få en orm att äta vegetarisk kost!

Emelie-E
0

Jag håller med #23. Tror att det är som hon säger.

Sen är det väl klart att ormar också behöver ha mat? De är också djur.
Det som jag kan tycka är hemskt, är att, som i filmen, kaninen blir inkastad och verkar rädd och osäker.
Att se den på det sättet, är mycket värre än att se att ormen äter kaninen.

[Niike]
0

#23 Visst, men varför köpa en dyr kanin om man inte bryr sig om den egentligen?
För billig? Nej, det är inte det det handlar om. Men ska man köpa kanin som mat till sin orm köper man oftast en billigare än en dyr, eller?
Säljaren måste ju förstå att kaninen kan bli frukost till en orm om den säljs billigt då.
Jag har inget emot ormar, fria eller i fångeskap, inte alls. Och jag förstår självklart att dom måste få den maten dom behöver, kaniner som råttor. Men som sagt, säljer man en kanin för 10 spänn är det väl ändå större chans att den blir ormmat än om den säljs för 200? Vill säljaren det? Väljer ormägaren den dyrare kaninen som mat för att det ska bli.. lyxigare för ormen? Tror inte jag på. Kanin som kanin.

[Niike]
0

Alltså har jag någonstans sagt att ormar inte ska ha mat?? Har jag påstått att jag hatar ormar?

kastanjen
0

#26 nej men du har sagt att kaniner borde vara dyra för att inte bli orm mat.. men vad ska ormen då äta?

kastanjen
0

Sen självklart kan de ju annonsera ut sina korsningskaniner för 500 spänn men jag tror att risken är grymt stor att de får behålla alla sina kaniner själv då..

[Niike]
0

#27 Då får väl ormmaten helt enkelt bli dyrare. Eller jag vet inte, det är inte mitt problem eftersom jag inte äger en orm. Kanske går att hitta billigare mat, som t ex råtta. Med det menar jag inte att kaniner har högre värde än en råtta, men kaniner är ju oftast dyrare.

#28 Så man väljer mellan att behålla kaninen eller skänka bort den om det är en korsning?

gullenos
0

Men om man tänker såhär asså vad ska den där personen göra med tio kronor igentligen?? Köpa två euro shopper choklad kakor som kostar 5 kronor styck eller ? ;S Jag tycker att man Kan ge ett normalt pris kanske 100 kronor annars kan man ju försöka omplacera den som på t.ex. kaninparadiset eller liknande?

[Niike]
0

#30 tror inte det är för att tjäna något på det. Låter mer som det skulle kunna vara för att det sägs ge otur att ge bort ett djur som någon sa ovan.

gullenos
0

#31 Jo om man är vidskeplig… ;D

Baralisah
0

klart man kan sälja sina kaniner för 10kr. Hem är viktigast!

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

EvelinaAndersson
0

#33 Jo Hemmet är ju viktigast men man vet ju aldrig vad de blir för hem..kanske ett livs lång hem eller blir kaninen till Orm mat..

Rafflan
0

Lite blandning med OT

Asså, ang filmen, fattar inte hur dom vågar mata med levande kanin, kaninen kan ju skada ormen rejält och kaninen lider ju nå enormt. Sen e jag väldigt emot att mata med levande djur, tex möss, råttor, marsvin & kaniner. Fast tyvärr är det så att i vissa fall vägrar ormen äta död föda och då måste man mata med levande :(

ElinLi
0

#35 det e så att en orm inte ser sin föda utan ser endast värmen. så att mata den med en dött djur e oerhörtsvårt då ormen inte ser dt döda djuret  pga av att den e död och då e den kall. Men vissa värmer ofta döda djur i mikron och ger sedan ormen men det e endå mycket svårt.

ElinLi
0

Sen tycker jag att aa okej ormar behöver mat för att överleva , men att spela in dom och lägga ut dom på nätet e bara dumt! Då måste man nästan vara psykiskt sjuk.

[Stampelina]
0

Usch!! Vilken jä-la video!

Jag har inget emot ormar direkt, tycker de kan vara riktigt vackra djur, men jag vill verkligen inte se en orm äta, och defenitivt inte kaniner. Fattar inte varför nån vill lägga ut detta klipp på en kaninsida… F-n  vad sjukt.

Kristall
0

10 kronor kan man väl ändå inte sälja en kanin för till en främling… vore helsjukt.. :S Annat är väl om man vet att kaninen kommer att få det bra i nya hemmet (alltså är HELT säker, typ känner köparen osådär). Glad

Jag har fått flera kaniner, då känner vi uppfödarna. Glad

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

LaylaBlack
0

Har någon ens tänkt på att säljaren kanske har försökt länge att ge kaninerna ett nytt hem och "tvingats" gå ner så mycket i pris för att få upp intresse ? o.0

(ursäktar om någon har skrivit liknande, har missat det i så fall.)

Så med andra ord…

Bara för att en person säljer/skänker en kanin betyder det inte att han/hon inte tar sitt ansvar och ser till att kaninen faktiskt får ett bra hem.

gaaabbi94
0

okej, här kommer min åsikt:)

jag tycker att om man har tröttnat på sin kanin och känner att man inte har tiden och lusten att ta hand om det lilla livet, då MÅSTE man sälja det för kaninens bästa än om man är fäst vid det, men hur lätt är det att sälja en kanin för 400 kronor som är 3-5 år? det kan man ju köpa en liten kaninunge för och det ee ju faktiskt det dom flesta vill ha, detta gör att det näst intill är omöjligt att sälja den för ens en 50 lapp!

om man vill skänka bort sin kanin så visst, om man inte vill skänka den till nån som inte är pålitlig behöver man ju inte det, man har ju faktiskt rätt att skänka /sälja sin kanin till vem man vill :)

PaaatyPalm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Priset kvittar ju. Det e ju samma som att bortskänka som folk här hargjort. Men bara för att man skänkerbort sina kaniner så betyder ju inte det att man inte bryr sig om dom. Och man bör ju kolla upp köparna, ställa litte frågor o så och se om dom värkar seriösa.

Köpte själv min hollis pojk för 10 kr. Men säljaren va hur seriös som hälst! Dock va det en tjuvparning och hon ville inte ha någon mer. Alla kaninerna kom till bra hem, en till mej och de andra 5 (?) till en BJ uppfödare som köpte dom till sina barnbarn för att bj;sarna va förstora att holla i .

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Taci
0

Jag tycker såhär.. att sälja iväg sitt djur för 10 kr är helt fel. Man har större chans att hitta seriösa köpare om man lägger på några hundra på priset. Är kaninen så pass billig, är risken väldigt stor att den blir orm-mat. Nej, jag säger inte att ormar inte ska ha mat. Jag har själv ormar, o de får levande föda. Men säljer man sitt husdjur, så borde man nog bry sig mer om djuret än att tycka det är ok att det blir föda.

Är man inte beredd att betala mer än 10 kr för ett djur så tycker jag inte man ska ha djur överhuvutaget, så vad skadar det då att höja priset? Det gör ju egentligen ingen skillnad, bara det att orm-ägare förmodligen inte gör sig besväret. Däremot kan ju andra oseriösa köpare få vantarna på kaninen, men det kan man aldrig veta, oavsett pris.

Tycker bara att en kanin är värd så mkt mer än glass på Konsum liksom..

gulzebra
0

#27: De kaniner som föds upp till att bli just ormmat förstås. En ormägare måste inte leta upp billiga kaniner på blocket för att hitta de, det finns folk som säljer just som ormmat. Kolla bara alla annonser på repti.net, det kryllar av ormmatsuppfödare.

#35: Ormen i den videon vägrar äta dött står det, så de har inget annat val än att ge den dött.

#37: Precis lika dumt som att lägga upp videor på hundar som tuggar på tuggben eller äter vanlig hundmat, folk som äter julskinka och annat. Även det är döda djur. Är de som lägger ut sånt också psykiskt sjuka?
Är jag psykiskt sjuk om jag lägger ut en bild på när mina råttor äter räkor, fiskpinnar eller korv? Det är döda djur det med, bara inte i sin ursprungliga form.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Taci
0

#44, jag tror hon menar att filma då en orm äter levande. Eller så förstod jag det iaf :) Det är iaf inte alls samma sak som att någon äter en fiskpinne, osv^^

[Stampelina]
0

#45 - Eller hur…?

#44 - Allvarligt. Du kan ju inte jämföra en video där Du ser djuret dödas och sen inmundigas med en julskinkevideo! På en julskinkevideo slipper man förhoppningsvis se när grisen slaktas eller vad tror du??

Jag vet att ormar också behöver sin föda, men varför lägga ut det på denna sida? Det är bara det folk tycker är lite magstarkt.

kastanjen
0

#46 men det är väl knappast de som filmade ormen som la ut filmen här?

PaaatyPalm
0

#43 så om jag skulle sälja min kanin för 10 kr så kommer inte köparna va seriösa ? Eller jag har köpt en kanin också för 10 kr, då e inte jag seriös elr ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

ElinLi
0

#45 precis!

Taci
0

#48, gud vad jobbigt att inte kunna läsa hela texten jag skrivit. Har jag skrivit att man är totalt oseriös för att man säljer sitt djur billigt? Jag skriver att det Kan vara så. Har jag sagt att man är oseriös för man köper ett djur billigt? Nej, jag har sagt att det Kan vara så, risken är så mkt större.

[Wera]
0

En gammal kanin på 4-5-6 år kan man nog inte sälja för ett par hundra lappar, min syster säljer sin 3 åriga blandras hona för 100kr det är nog det högsta pris man kan sätta ut på hon, vi har förut lagt ut henne på 200kr och folk tycker nog det är lite dyrt för en "gammal" kanin :P och så ska vi ev. sätta ut vår 4 åriga hona till salu för 50 lappen möjligen 100kr. Ingen vill nog köpa en gammal/äldre kanin för 300kr.

[Stampelina]
0

#47 - Nej det har jag aldrig påstått heller.

gaaabbi94
0

är kaninen kanske 7 år gammal eller nåt så är det ju 99 % risk att ingen vill ha den! men om man verkligen inte har tid för den så har man kanske tur att nån kompis till en eller nåt vill ta hand om den eller iallafall hjälpa en, eller så får man avliva den, det låter hemskt men det ee bättre för djuret än att den ska behöva vara ensam hela dagarna.  men ni kan ju glömma att man säljer en gammal kanin för några hundrallappar, skulle skratta om jag såg det på blocket:S

kastanjen
0

#52 Jo citat #46 Jag vet att ormar också behöver sin föda, men varför lägga ut det på denna sida?

eller med denna sida menar du inte denna sidan?

saganurmi
0

# 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 osv…
Priset avgör inte köparens seriositet, men ger en möjlighet för ogenomtänkta köp, där ormägare definitivt inte tillhör den värsta, eller största skaran.
Man får väl hoppas dock, att säljare gör någonting för att förvissa sig om att det blir ett finfint kaninhem.

#44 Toppen inlägg!

#46 Skillnaden mellan den uppätna kaninen och en film på tant Agda som äter julskinka är det jävla hyckleriet.
Bara för att du sätter händerna för öronen och säger Lalalalalala… betyder inte det att det är okej att äta upp en död gris som har tillbringat hela sitt liv i en djurfabrik och sedan brutalt slaktats.
Bara för att du inte sett det på youtube betyder det inte att grisen inte har lidit.

gulzebra
0

#45: Skrev fel ser jag nu, de har inget annat val än att mata med levande menade jag förstås x)
Ska man vara riktigt noga så äter den dock inte levande, den dödar ju kaninen först, höhö. Skämt åsido.

#46: Klart jag kan, jag gjorde just det.

Vill man se slaktade grisar osv så är det bara några klick bort, bara att kolla bäst man vill. Vill man inte se det så låter man bli.
Vill man se en orm döda ett byte så är det också bara några klick bort, och vill man inte se det så kollar man inte.

Men okej, en annan jämförelse - är man psykiskt sjuk om man filmar jakt eller fiske? Se på alla program på tv om jakt och fiske, är alla som filmar de programmen psykiskt sjuka?

Tycker man att det är magstarkt med såna videor så kan man låta bli att titta på de - det finns en varning innan filmen spelas och kollar man så får man ärligt talat skylla sig själv. Mitt svar var fö riktat till inlägg #37 som gnällde över hur "psykiskt sjuk" man måste vara för att filma något sånt, och hon gnällde uppenbarligen inte på den som la ut filmen här utan snarare på den som la ut den på Youtube.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Olofsberg
0

Jag säljer kaniner för 20 kr st, men jag är noga med att den inte kommer till någon som vill ha den som orm mat, eller villl göra den illa. Den ska till ett bra hem, och så är det!

EvelinaAndersson
0

Man tänker väll 10 kr för en kanin är människan inte frisk eller!!Men men om man vill sälja siin kanin för 10 kr så är du upp till sej själv.För om man skulle gå till djuraffären skulle man ändå bara få 25 kr för kaninen och då vet man inte ens vars den hamnar..Jag har fått alla mina kaniner gratis.Men om man säljer för 10 kr ska man veta att kaninen inte blir nån orm mat eller får svälta i buren.Och om de är nått litet barn som vill köpa kanin så är de ju billigt men då måste ju förälderna sköta kaninen.. annser jag.. men alla får ju tycka vad  man vill..