Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 8385 ggr
[Stampelina]
0

Frusna morötter = giftigt!

Idag när jag hämtade min nya kanin Glenn hos hans uppfödare fick jag lära mig nåt jag inte hört förut. Att frusna morötter är giftiga!

Tänkte dela den infon med alla andra som precis som jag inte visste det.

Så from nu blir det pyttebitar som jag verkligen vet slukas med en gång för de kaninerna som bor ute.

Alltid lär man sig något nytt!Glad

PrinzeZz
0

Jo det kan vara väldigt farligt. En ponny i stallet fick kolik pga av det.

Så man ska vara försiktig med morötter på vintern Glad

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Veero
1

Det visst inte jag, undra vaf :S Men tack :D

PrinzeZz
0

#2 det bildas något ämne i morötterna vid frysning. Har hittat morötter som varit frusna i hästarnas frukosthinkar dom har fått en vit luddig hinna liksom. Vet inte om det blir så varje gång dom fryser men men ska inte ge dom det då.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[chriistina]
0

Bra information, kan va många som inte vet =)

Hörde detta själv för ett par år sen och är väldigt noga med att varken ge kaninerna eller hästen morötter som frusit.

myhombrero
0

det visste inte jag heller, tack för infon

[Stampelina]
0

Puttar för de som missat.

Clariiz
0

Det visste jag redan, men bra och viktig info för alla att veta! :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

Det hade jag ingen aning om, bra att du informerar!

Thumper-KG
0

Det är inte bara morrötter…

Man ska inte ge en kanin NÅGOT som är fruset, eller jordigt..
Även om de faktiskt själva gräver upp gräsrötter och äter dem.

Frida
0

Det är inte bara för kaniner som frysta grönsaker kan vara skadligt. Har i dagarna lärt mig att frysta grönsaker som går att köpa i mataffärer kan innehålla smitta för bland annat vinterkräksjuka. Det är helt ofarligt att äta sådana grönsaker bara man ser till att de blir ordentligt tillagade (värma till minst 70 grader Celcius).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Em--ma
0

Ajdå, jag tror min syster och mamma förut när inte Wilma var min gav henne morötter och do frös, ger även min häst morötter men tror inte dom fryser i stalleet..

Oopps änsålänge har ALLA mina djur överlevt, meen då vet jag

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

CuteJessika
0

min kanin har alltid ätit morötter som har frusit.. Obestämd

monica551
0

Ha ha…! 
Vad kan det vara för giftigt ämne som bildas i morötter när dom blivit frusna?
Kan vara bra att veta då jag ofta själv äter morötter som varit frusna i form av wokgrönsaker etc.

Säger sig självt att det inte skulle vara tillåtet att saluföra frusna morötter om det bildades gift i dem när dom blivit frusna!

Där emot så är det skadligt både för människa och djur att äta frusna saker i större bitar. Kan ge inre sköldskador. Och på en liten kanin kan jag tänka mig att det verkligen kan vara ett mycket dåligt matval.

Det finns vissa som har snaps ute i en liten fågelhok i trädgården, (en så kallad "snapsholk"). Dessa är rent livsfarliga att ha kvar snapsen i under vintermånaderna. Om någon mindre vetande person skulle få för sig att "nalla" i hoken i smällkalla vintern så kan dom få livshotande skador i strupe och magsäck. Spriten fryser ju inte vid nollgrader som annan vätska. Och det säger sig ju sälvt det med att om du dricker något som är under nollgrader (alltså ett par minusgrader kallt) så förfryser du dig invändigt. Så alla vuxna som inte tömmer sina "snapsholkar" på vintern vet nog inte riktigt hur oansvarliga dom faktiskt är.