Vad tycker du?
Om en kanin har öronskabb eller ringorm, vad tycker du man ska göra?
Kaninen ska ju isoleras från övriga kaniner för att minska risken för smittning (vad jag hört, tror även att man ska göra de).
Du har ingenstans du kan ha kaninen under behandlig för att skydda övriga kaniner.
Vad gör du?
Vad ska man köpa för något medel för att få bort skabben eller ringormen?
Jag har nämligen en nyinköpt kanin som har nått som liknar öronskabb. Jag har absolut ingenstans att ha henne. Nu går jag runt och är lite rädd att dem 6 andra kaninerna och hästarna som är i samma stall (dem delar stall med hästarna) ska bli smittade. Jag har ringt vet, enligt dem var det bara att vänta och se vad som händer. Vet inte riktigt om dem fått för sig att skinnet på henne bara flagnade av torrhet eller något. Jag är trots allt ej så bra på att beskriva. Ska ringa igen.
Tacksam för svar.
Väldigt stor skillnad på öronskabb och ringorm. Öronskabb är relativt lätt att behandla. Ta kaninen till veterinär direkt och behandla. Hoppas bara hon har det.
Ringorm har inget med öronskabb att göra och är väldigt smittsamt och svårt att bli av med. Sätter sig i allt och kan komma tillbaka flera år senare.

Varför inte boka tid hos veterinären?
min kanin hade skabb, tog han till vetten där han fick en spruta en 1 gång i veckan i tre veckor, plus en salva man skulle smörja 2 ggr på dag + rengöra allt kaninen rört vid med trigusal.
han blev helt återställd efter det ^^
bäst att ta din ninis till vetten, bättre å vara på den säkra sidan än att vänta så att det blir värre.