Tips o råd 2!!
Hej igen.
Nu har jag en fråga till=)
Va bör man tänka på vid bygge av bur???
Måtten vet jag. Den blir 2m bred, 60cm djup och varje plan blir 55cm högt.(alltså 110cm hög) och den står ca 50cm ovanför marken.
Blir en stor bur med 4 fack. Stommen är i inpregnerat virke. (är det farligt om kaninen gnager på de??)
Behöver man klä buren invändigt och va e bäst isåfall??
Behöver man täta eller isolera och isåfall med va och hur??
På utsidan kommer de att vara brädor som panel.
Va ska man ha för golvmaterial??
Ska man måla invändigt?? och med Vilken färg? isåfall??
Ska man ha en fast "bolåda" eller en lös???
Ja jag har en del frågor=)
Tacksam för alla svar ni har=)
Mvh Emma

1: Ja.
2. Ja, plywood.
3. Nej, men den ska vara "dragfri".
4: Plywood.
5. Ja, Nordsjö Tinova Ready 40.
6. Lös bolåda.

#1 Okej. Tack för alla svar.
Men hur gör man den dragfri?? Blir den de automatiskt??
Jag hade ju tänkt sätta fast innerväggarna innan jag sätter på panelen utvändigt. För att jag skulle kunna silikona kanterna så att de ska bli tätt. Men de kanske inte behövs??
Hade även eventuellt tänkt att använda garderobssidor till botten. Men de e kanske fel material??
Mvh Emma
P.S. Vilken tur jag hittade hit=)=) Får ju jättebra hjälp här=)

#2: Innerväggar är som ordet säger. De SKA sitta på insidan av regelverket, sen stommen, och till sist den utvändiga panelen. På så sätt blir det en "luftspalt" mellan väggarna som ventilerar bor ev. fukt.
Det finn olika sorters "Gardrobsidor", men antar att det är spånskiva, och det går men du MÅSTE måla ordentligt på ALLA sidor med flera lager färg, som måste torka ordentligt mellan lagerna. Spånskiva har den egenheten att den suger ändå upp fukt, som resulterar i att den kommer att hänga så småningom.
Använd "Latexfog" (finns på Rusta) istället för silikon.
Här er en länk hur jag har gjort mina burfack

#3 Tack för en superlänk=)=)