Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1513 ggr
CuteJessika
0

Bra kaninmat?

Som jag skrev i en annan tråd så har min kanin Emmi haft återkommande problem med förstoppning  Obeslutsam Hon har alltid tillgång till hö som hon äter, hon äter ca 2 morötter per dag + en foderblandning.

Nu är det foderblandningen jag har börjat fundera på att jag kanske bör byta, men hur vet jag vad som är bra kaninmat?? Vad ska det innehålla/inte innehålla? Ska det vara pellets eller andra blandningar?
Jag tänkte också fortsätta med morötterna men jag funderar också vilka andra grönsaker, frukter och rotfrukter som är bra för kaniner?Va? Hon kanke vill ha omväxling och inte morötter varje dag..

Veero
0

omväxla grönsaker/frukt och inte samma varje dag ^^. Foderblandning är inge bra alls. Ha rent pellet bara, Carrie är ett bra och billigt pellet. :))

Clariiz
0

Foderbalndningar = Godis

Ge henne inte så mycket morot, det räcker med någon liten bit om dagen. Variera grönsakerna och ge ungefär 3 små bitar av olika grönsaker om dagen.

Carrier är en väldigt bra pellets, den är billig och innehåller allt en pellets ska innehålla.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

CuteJessika
0

Jag glömde att skriva att det är en utekanin. men tack för svaret :)

mimmibackman
0

Brukar köpa en stor säck med pellets på granngården, räcker väldigt länge och bra :D Det är vit säck med lilablåtext tror jag, Pelles kan den möjligtvis heta :)

MajaaR
0

Lottie är också en bra pellets :) Finns på Lantmännen!

Clariiz
0

#4; Det är inte Stampe du menar? :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

mimmibackman
0

# Hehe, joo så heter det, hade lite hjärnsläpp ><

Sashhi
0

Hon behöver inte alls så mycket grönsaker, det räckerm ed några enstaka bitar per dag. Omväxla, så att du helst inte ger samma grönsak varje dag. Dessutom ska man helst ha ca 3 grönsaker/frukter varje dag till kaninen!

Gnagarblandning, nej nej & åter igen nej! Sådant ska kaniner inte ha.

Jag rekommenderar Carrier, ett superbra pellets, som finns på Granngården.

Om din kanin är för tjock ska den inte ha pellets överhuvudtaget, endast hö & vatten, och pyttelite grönt. Vid förstoppning ska man helst bara ge hö & vatten + lite grönt.

Not your mom, not your milk.

Jordgubbsgodis
0

har Carrier är jättebra pellets tycker jag dom får fin päls och dom älskar det

Katti
0

Vad är det för kanin och hur mycket av blandningen får hon? Problem med magen är nästan alltid relaterat till för mycket kraftfoder (och/eller för kraftigt foder, d v s fettrikt när det gäller kaniner) och därmed också för lite hö eftersom de föredrar kraftfodret. Kaninpellets ska innehålla max 4% fett. Havre innehåller 8-16%, solrosfrön 60%…

Det är nästan aldrig fel att ta bort kraftfodret helt och ge bara hö en tid. Möjligen om kaninen är riktigt mager.