Tips o råd!!!
Hejsan.
Mitt namn är Emma och jag har tänkt att vi ska köpa kanin=)
E ju helt ny så jag tar tacksamt emot tips? o råd från er som har mer erfarenhet.
Jag har innan haft katter som jag har haft först till sällskap, sen har jag haft Avel i liten skala och även varit på några utställningar.
Fick tyvärr sälja mina katter för snart 1år sen då vi fått allergi i familjen. Känner nu att de blir bara jobbigare för varje dag som går o leva utan mina djur. Så nu tänkte jag att vi kan ju köpa några kaniner. Har haft kaniner innan men inte på de sättet som jag vill nu.
Köper ju såklart först som sällskapsdjur och sen e jag ju lite inne på att ta nån kull eller så per år. Har också förstått att för att man ska få regga ungarna så måste mor och far va bedömda.
Ja de känns som en helt ny värld om man jämför med katterna.
Tar tacksamt emot alla tips? och råd som ni kan ge mig som ny=)
Tack på förhand/ Emma
Du kan läsa några utav artiklarna på sajten. :)
Till exempel: Vad man bör ha hemma, Hur man får sin kanin rumsren & Allmänna skötselråd. =)
Det man bör veta är väl att kaniner inte ska bo tillsammans om de är hona+okastrerad hane eller hane+hane, endast honor som kommer bra överens (t.ex. systrar) eller hona och okastrerad hane funkar, och basfodret är hö & de ska ha pellets om man väljer att ge tillskottsfoder, inte till exempel "gnagarblandningar", grönsaker är bra att ge då och då och så ska man städa buren regelbundet m.m.. ;) Står bra info i artiklarna, så. :)
Om du ska ta någon kull lite senare, så kan du redan från början satsa på bra djur med stamtavla och öronmärkning av en viss ras som du gillar lite extra, så får du känna på hur det är att ställa ut och följa en viss rasstandard, och sådär.. =)
Rekommenderar dig dock att ha kaniner i något år innan du börjar med Avel (i och för sig har du ju haft kaniner förut….), för det är mycket erfarenhet som krävs för kaninavel, såsom med alla djur, såklart. :)
Och grattis till att du vill satsa på kaniner nu - lycka till, bra val! :) - och du har hittat till precis rätt forum. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#1 "… hona och okastrerad hane funkar,"Antar att du menar kastrerad hane? ;) Annars superbra skrivet!
Ja som sagt, läs artiklarna, finns mycket bra information där =)
Sen måste jag fråga, klarar din allergi av kaniner?

Tack för tipsen=)=)
#1Ska kolla igenom dessa länkar senare.
#2Det är inte jag som är allergisk utan mina barn. Kaninerna kommer att få en superfin utebur=) E ju de som gör att jag kan ha kanin (dom kan ju bo ute) =)=)
#3 okej, då förstår jag =)