Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 625 ggr
EbbaB
0

Aggresiv kanin.

Jag har ett litet problem. Min lejonhuvade på ca 8 månader "attackerar" mig när jag ska lyfta henne till hagen. Buren är på 2 våningar och när jag ska ta henne smiter hon ner till nedervåningen. När jag försöker ta henne så morrar hon, lägger öronen bakåt och bits. Jag är tvungen att ha feta handskaR på mej! Vad ska jag göra ?! Vill inte ha det så här!

När hon var yngre (ca 5 mån) så kom hon i tonåren men det försvann efter ca 1 månad igen. Och nu har hon alltså börjar igen.

Veero
0

Jag har haft 2 sånna kaniner förut men ett års träning blev dom som änglar ^^
dom hoppade och atackerade en så fort man kom i närheten av dom.

Men ge inte upp med henne då vinner hon.
Streck fram handen sakta till henne, biter hon så ryck inte undan utan så får hon bita dig, när hon släpper så beröm henne.
Jobba sakta framåt.

Jag orkar inte skriva mycket men det är ett råd som jag tror kommer att funka :)

Kristall
0

Var hon tam förut? :)
Alltså kom fram till gallret och ville bli utsläppt o sådär? (:
Kan hända att hon ännu är i sin s.k. "tonårsperiod", eller så kan det vara något helt annat… kanske det är medfött.. :S
Men det är viktigt att du inte visar din rädsla (om du blir skrämd), så att hon inte känner det och då biter till, eller sprattlar och kommer loss ur ditt grepp. Så var bestämd, och ha på dig tjocka handskar som skydd ifall hon skulle bitas igen. Om hon försöker bitas, putta undan henne bestämt men inte så hon skadar sig, utan bara så hon hoppar till och inte hinner bita. Och träna. Är hon snäll i famnen, då? För i så fall kan det vara så att hon skyddar sitt revir och annars inte vill någon illa. =) Är nämligen ett vanligt beteende hos många honor. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

kaningodis
0

#1 Menar du att man ska stå där och ta emot bettet i handen? Det kan ju göra rättså ont ;)

Det kan ju också leda till infektioner om man låter kaninen bita i handen varje gång…

#0 Hur är hon när du har henne ute? Om du sitter med henne i rasthagen, anfaller hon då med? Om hon bara anfaller när du ska lyfta ut henne ur buren så är det nog som Kristall säger dvs att hon skyddar sitt revir.

Kastanjegårdens Kaniner

Veero
0

#3 jag menar då att man har tjocka handskar på sig X) För tillsalu släpper kaninen och så kommer hon troligen att sluta att bita, gjorde iaf mina kaniner ^^

EbbaB
0

Okej tack så jätte mycket :)

#2 Hon har alltid varit tam, men på senaste tiden har hon blivit så. Hon kanske inte direkt har "rusat" fram och vill kela men in fammnen e hon jätte go!

#3 Nej, det gör hon inte. Då kommer hon fram och vill gosa och allt:)

Tror också att det kan vara att hon skyddar reviret…

Puttar upp denna tråden!

kaningodis
0

#4 Haha okej ;) Jag blev lite fundersam ett tag och funderade på vad du hade för stål-händer :P

#5 Okej, men det var ju bra! Då är det nog att hon skyddar sitt revir.

Kastanjegårdens Kaniner

SagaoAlfred
0

min ena hona var i princip sådär från när hon var ca 7, 8 månader tills hon var lite över ett år.
den jobbigaste tid jag varit med om med mina kaniner.

i famnen var hon jättego och som vanligt, även ute i hagen.
men INTE i buren. hon har aldrig bitit mig, men hon attackerade och "morrade" å var väldigt arg.

när jag förstod att det berodde på att hon skyddade sitt revir, så fick hon byta bur. nästan på en gång blev det skillnad. hon fick även börja gå ihop med min kastrerade hane och efter ett tag så fick dom bo ihop, och sedan dess har det aldrig varit några problem och nu är hon jätte go, både i och utanför buren.

EbbaB
0

#7 Okej, men jag bara en bur :S Och jag vill liksom inte att hon ska få bo i transportburen XD Har bett pappa att få en lekstuga att bo i, men det kommer nog inte hända XD

EbbaB
0

putt