Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 25679 ggr
Cherry
10

Kan kanin äta vindruvor?

Jag försöker ge min kanin olika grönsaker/frukter men jag undrar om jag kan ge kaninen vindruvor eller blir hon sjuk då? Fundersam

__iE
1

du får väl testa ? ;P
men ta bort kärnorna först, om det är ngr i dem..

Zvintos
3

har gett mina kaniner vindruvor, och de lever då än. Flört
 som ovan talare sagt, se till att inga kärnor är kvar utifall att de sätter dem i halsen..

Cherry
2

är inte skalet farligt då?

__iE
2

kan ju va besprutat, men tävtta det under vatten :)

Cherry
1

aa

Tina-A
1

Gillade cherry vindruvorna?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Cherry
1

Den heter gucci :P döpt om den igen.. Oskyldig

Cherry
1

jag har faktist inte gätt den vindruvor än men jag har testat mango och det var sådär..

Yazmine
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är viktigt att man tvättar av alla frukter och grönsaker innan man ger dem till sin lilla älskling,men frukten från trädgården ska ju inte vara besprutad så dem kan man ge direkt.Jag funderade lite på vad det är som finns som inte är bra att ge till sin kanin.Jag vet att man inte ska ge vitkål,är det nån som vet nåt mer som inte är bra för kaninen ?

Här är min lilla älskling =)

Cherry
1

aa men det drar till sig mer insekter om det inte är besprutat

Matilda_91
2

haha insekter är då inte farligt för kaninen :D Man ska alltid tvätta frukten man köper i affären innan man ger den. Det ska man föresten göra om man äter den själv också ;) Det är ju ett slags gift.

Cherry
0

AA men det är inte kul att det är insekter på frukten.. Så då tvättar man det okså =P

KajsaM
0

Jag har prövat att ge Hampus vindruvor med han dissade de totalt  (;

Tina-A
0

Någon annan som provat vindruvor än förutom Kajsa och Hampus (som itne ville prova)? :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

frer
0

Jag ger då och då vindruvor, speciellt ekologiska. De älskar det. De gillar all frukt.

Vindruvor har fibrer, antioxidanter, vitaminer och hydrerande vätska (bra på sommaren) och förbättrar humöret (god och rolig frukt). Det är okej även med ett russin eftersom det är lagom med socker totalt sett.

https://petexperta.com/can-rabbits-eat-grapes/ ,
"A general guideline is to offer rabbits no more than 2-3 small grapes or one large grape as a serving. ", "it’s important to remember portion control. A small piece or two of a raisin is sufficient for a rabbit’s treat."

Wondering "can rabbits eat grapes"? Discover the answer in my comprehensive guide, with pieces of advice on the diet needs of your bunny.
  • Redigerat 2024-04-14 20:39 av frer
BamseLepusM
2

Kan stämma att det innehåller allt det där men också mycket socker, var väldigt försiktig att ge frukt i och med den höga sockerhalten. Helst ska man inte ge det alls inte annan frukt heller, jag ger spannmålsfritt pellets som godis och hö som de älskar.

Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)

Maleficum
2

#15: Även om vindruvorna innehåller nyttiga saker så överväger det inte mängden socker (och andra onyttigheter) som de innehåller.

Är som att säga att folk kan äta tex kladdkaka varje dag för det innehåller nyttigheter (ägg som innehåller i princip alla mineraler och vitaminer man kan behöva, samt de nyttigheter som kan finnas i kakao och om man använder tex havremjöl så finns nyttigheterna från havren). Det är ju inget man skulle göra eftersom de nyttigheterna inte överväger det onyttiga (sockret).

Kaniner är inte skapta för att bryta ner massa socker! De har helt annat tarmsystem än oss och helt andra bakterier i sin tarm än oss som bryter ner helt andra saker. Så en mängd socker som vi människor klarar (i relation till vår kroppsvikt) kan vara förödande för en kanin.

Finns mycket bättre godisar att ge sin kanin. En liten bit ekologiskt bananskal tex, är i majoriteten fibrer men innehåller också en del nyttiga mineraler och vitaminer så ett betydligt nyttigare godis för en kaninmage.

Från en veterinär:
"* Ge inte nötter, choklad, frukostflingor, majs, banan, vindruvor, isbergssallad, potatisblast, bönor eller ärtor"
https://www.facebook.com/cityveterinaren/posts/vad-%C3%A4ter-din-kanintyv%C3%A4rr-%C3%A4r-en-del-djur%C3%A4gare-lite-os%C3%A4kra-p%C3%A5-hur-de-ska-utfodra-s/2172976579390667/

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

VAD ÄTER DIN KANIN? Tyvärr är en del djurägare lite osäkra på hur de ska utfodra sin kanin. Hur mycket pellets? Hur mycket grönsaker? Kaniner är...
frer
0

Hö innehåller faktiskt mer socker än vindruvor och till och med mer än banan. Det är rent socker som är problemet, men att ge frukt i lagom mängd är bra för kaninens hälsa och humör.

Maleficum
0

#18: Det är skillnad på socker och socker och det i frukt är mindre hälsosamt, speciellt i frukt som vi har avlat fram så då blir mindre nyttiga. Även övrigt innehåll i maten spelar in.

frer
0

#19: Kaniner i naturen äter väldigt mycket mer varierat än bara timotejhö, vilket du gav din Angora kanin som till slut blev sjuk och svag och inte är i livet längre. Om du hade gett honom frukt, grönsaker, och annat gott då hade han haft orken och glädjen att leva längre. Avlad frukt är nyttigt, risken är högre att vilda frukter är lite giftiga och svårsmälta. Om kaninen har diarre eller gas då ska man inte ge frukt och grönsaker.

• Redigerat 2025-07-23 22:16 av frer
Maleficum
0

#20: Har aldrig sagt att mina kaniner enbart ätit timotejhö och deras diet har inte haft någon påverkan på deras livslängd.

Avlad frukt är mindre nyttig, även för oss människor då vi avlat den för att bli söatare och godare, inte mer näringrik och nyttig.

Kaniner i det vilda har oftast inte ens tillgång till massa frukt utan det är olika gräser, blad och örter de främst äter.