Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 506 ggr
Chippers
0

Känner benen, ej smal

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en kastrerad hane och hona ihop. Honan är nog en dvärgvädurskorsning. När honan kom till mig var hon lite överviktig. Hade dubbelhaka osv. Nu har hon vart lös i hagen minst varje/varannan dag med Ludde (då från tidig ef till sen kväll/natt), och dom har hö och får grönsaker varje dag. Nu får dom även pellets nästan varje dag då dom är hungrigare när det är så kallt.

Men när man klappar honan, Fanta, känner man kotorna på ryggen. Inte jäättetydligt, men man känner dom om man klappar rätt löst över ryggen. Ändå har hon rätt stor mage osv, och lite dubbelhaka då. Har testat med pasta, lite fetare mat med solrosfrön, torkade bananer men hon äter mest pelletsen ändå. Och man känner iaf fortfarande benen vilket är lite obehagligt. Nåt man kan göra åt detta? Kan det vara pga ålder? Hon är 4½-5 år tror jag. 

(Honan till vänster.)

ciss
0

Testat avmaska?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Clariiz
0

Man ska lätt känna rygraden och kotorna.

Ang. dubbelhakan finns inte så mycket att göra, den går i arv och har de väl fått den kan den vara svår att få bort :)
Stor mage? Hur menar du då? Tjock eller hård/svullen?
Kanske hon är dräktig? Mask?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Em--ma
0

Min kanin Wilma har oxå det asså man känner ryggkoterna ganska tydligt, men hon är också jätte tjock och har dubbelhaka.

men ja tror det beror på åldern Wilma är 6 år.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Chippers
0

#1 Nej, hur gör man det och vad behövs? Hur vet man om det ens behövs?

#2 Okej. Fast jag känner inget på dom andra kaninerna, inte så tydligt som på henne. Det känns ännu mer på henne, på dom andra känner man också på om man känner efter, men henne räcker det med att man klappar rätt löst/normalt och dom känns. Det var inte så innan riktigt.

Med stor mage menar jag att hon fortfarande är rätt stor, hon var ju överviktig när hon kom men magen är fortfarande lite stor. Lite hård också faktiskt, svullen vet jag inte. Dräktig är hon absolut inte, mask vet jag inte hur man vet om det är det.

#3 Okej :) Kanske är det åldern bara. =P

mimmibackman
0

Dubbelhaken försvinner aldrig kan jag ju säga, har själv en söt tjej på tre år som har vart tjock, men inte längre, den har ju blivit mindre, och det som är kvar av hakpåsen är bara skinn :)