Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1076 ggr
puffopiff
0

längtar sååå...!!

jag längtar jättemkt tills jag och Jannie min granne ska ha kanin uppfödning…..

vi ska köpa en kaninunge av hennes kusin sedan ska vi ta kull på henne efter ett tag!!!!!!!!!!

jag an inte vänta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tungan uteGlad

Mascot
0

Roligt, Vilken ras?? :)

jaanniepaalm
0

vi ska inte ha en kaninuppfödning, vi funderade på att han en kull o sen fler ?

ElinLi
0

Hur gammla e ni ? Barn ska inte ha uppfödningar!

Rafflan
0

#3 om du läser på jaanniepaalm (vilket jag antar #0 syftar på) så är hon 13 år. Och jag tror inte åldern spelar så stor roll så länge föräldrarna är beredda att engagera sig och att man har erfarenhet av kaniner och är bra på läst om avel/uppfödning.

[Niike]
0

#3 Vem har bestämt det?

ElinLi
0

#5 jag har inte sakt ngt om att det e bestämt jag sa bara att enligt mig så ska inte barn ha uppfödningar!

Kiwanu
0

#3, har man kusnkaper och har läst på som #4 säger, är är det upp till en själv om man kan ta det ansvaret  ?

ElinLi
0

Men herregud jag sa ENLIGT MIG SKA INTE BARN HA UPPFÖDNINGAR! det spelar ingen roll om man kan mycket.

[Niike]
0

#6 Varför tycker du inte barn ska ha uppfödning?

ElinLi
0

#9 Därför att barn ska inte föda upp''barn''

ElinLi
0

Fast de e bara vad jag tycker :)

Kiwanu
0

10#, varför inte det om jag får fråga ?

MarHai
0

Håller till stor del med ElinLi. Barn har inte tillräckligt med stor "ansvarstänkande" som de lite äldre.
Jag tycker, personligen, att det ska finnas en åldersgräns, och/eller att man måste gå en kurs för att se om man är lämplig.
"Körkort" borde finnas på alla djur.

Att ha uppfödning är inte bara att para och få ungar. Det är ett stort ansvar. Ni sätter ungar till världen, vars liv ni ansvarar för.

Tyvärr är det väldigt många som tar kull enbart för att ungarna är söta. Har man inget mål med kullen så skall den ej tas!

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

ElinLi
0

#13 åh äntligen nån som håller med mig :) taaack!!

Veero
0

Själv tycker inte jag att ålder spelar någon roll bara man har tid, plats, erfarenhet, pengar, arangerade föreldrar. Jag har föttupp och min syster gör det och vi började när vi var 14 år, men vår mamma är mycket med i det och behöver en kanin till vetrinären så åker vi dit och hon hjälper oss mycket med kaninerna.

Men om man föder upp och föreldrarna inte vill hjälpa till ska man inte föda upp tycker jag. Och att man föderupp för skojj skull och man ska heller inte föda upp blandraser om man inte har en mening med det förståss.

Min åsikt är det iaf^^

Men vi borde hålla oss till tråden.

#0 Kul för er iaf och  att ni ska börja smått och det är ju bra :)

kaningodis
0

#13 Instämmer!

Det finns regler, lagar och åldersgränser för allt annat som barn får /inte får göra men föda upp djur får tydligen vem som helst göra.

Att föda upp levande varelser är ett otroligt stor ansvar vilket man måste tänka igenom noga innan man gör det. Att föda upp djur är inte något som bara "gör". Visst så finns det vuxna som inte heller borde få föda upp djur men förhoppningsvis så har de flesta vuxna mer "tänk" i huvudet än vad barn har. Barn kan ju vara med att föda upp djur men då ska föräldrarna ha huvudansvaret.

#0 Om ni har tänkt igenom det hela noggrant och har tillräkligt med kunskap om kaniner + att era föräldrar har det största ansvaret och att de vet allt vad det innebär så kan ni starta en uppfödning. Lycka till!

Kastanjegårdens Kaniner

Clariiz
0

Jag håller med många här, och jag kanske räknas som barn? Jag är 14 (blir 15 3 mars).

Dock tar jag mitt ansvar, nu har jag tex 3 ungar kvar som inte är sålda och de får såklart bo kvar till de hittar hem. Jag betalar allt själv, och tar mina kaniner till veterinären direkt då det behövs. Jag var till veterinären med en av mina kaniner och fick betala 600kr, för att få lite pencelin.

Jag betalar och sköter mina kaniner helt utan hjälp, men om jag skulle få slut på pengar betalar såklart mina föräldrar, och de kör alltid mig till vetten om det skulle vara så. Samt hjälper mig bygga burar osv.

Dock har jag kompisar som både är lika gamla som mig och äldre en mig som "föder upp" kaniner dom med. Och dom kan inget alls, sånt borde inte få förkomma tycker jag. Jag har just nu 14 kaniner, 4 ungar på 5 dagar, 4 ungar födda 14 sept. Samt 1 unge född 13 Augusti, sedan är resten vuxna. Alla lejon förutom en som är en dvvkorsning.

Fast nu känns det som tråden spårar ur lite.
Har ni tänk igenom saken ordentligt, och har bra avelsdjur.
Har ni tiden, reservburar. Har ni något syfte med kullen?
Så önskar jag er lycka till!
Annars kanske ni bör tänka igenom allt en gång till?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

ElinLi
0

#17 du e ju endå välldigt bra liksom :)! Tillskillnad från vissa barn som struntar i att dom bli sjuka ( ungarna ) .. och om ingen köper dom ger dom bort dom till djuraffären liksom :/

PaaatyPalm
0

Tycker tråden spårat ur ganska mycket nu ? .  Om man är seriös mm har ju ingenting med åldern att göra, det är ens kunskaper mm som gäller. Det fins många "barn" som föder upp bättre djur än "äldre" och tvärtom.

Sen innan man tar en kull ska man tänka på en massa saker, om man har plats, vad händer om ungarna inte blir sålda ? , Hur är färäldrarna, vad ska denna kullen uppfylla för något till naturen ? (hopp, kel, uts mm)

Jag tror att det är mej ni menar att ni ska köpa unge från ? Inte säker ? , men jag är jannieapalms kussin. och kan ju med en gång säga lycka till till er då jag vet att ni kommer ta ansvar :P (känner dom två till er som inte vet det. Jannie är som min syster.)

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Rafflan
0

När går gränsen vid barn om jag får fråga? 13? 15? 18? 20? Finns ju dom som är 13 å har otrolgit mkt mer erfarenhet än en som är typ 20? Så det går inte att dra en sån gräns!!

Så det beror på lite på kanske hur mågan kullar man tar och hur STOR uppfödning man har?

Ska ju ta min första kull på min kanin hona nu i höst antagligen. Menar att någon gång måste vara den första kullen, om den är nu eller om  5 år spelar ingen roll. Bra man är påläst och har kunskap.