Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 470 ggr
utekaninen
0

Kastrera?

Jag undrar om man måste kastrera både hona och hane eller om det räcker med att bara kastrera hane?

Har hört så mycket olika så nu bara den första som svarar går jag efter.

HoppeTeqla
0

Man behöver bara kastrera den ena. Men jag har kastrerat både honan och hanen för honan mår bättre av det själv.

[Wera]
0

Det räcker att man låter hanen kastreras men det är bäst om man låter honan kastreras ckså efter som då slipper båda bli stressiga av alla hormoner.

utekaninen
0

Men är det inte väldigt stor risk att nåt händer när man kastrerar honan?

Tarkie
0

#3 Kanske något större, men om man går till en duktig veterinär så ska det inte vara någon fara.

annaforsgren
0

ska du bara kastrera än så borde du kastrera hanen, eftersom hanen kommer jucka mot honan helatiden om det bara är honan som är kastrerad;)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Clariiz
0

Jag skulle rekomendera att kastrera båda.
Kasterar du endast den ena bör du kastrera hanen.

Kasterar du hanen men inte honan kommer honan fortfarande vilja ha barn och försöka få hanen att para sig med henne. Hon kan också bli tjurigare när hon brunstar.

Kasterar du honan men inte hanen kommer hanen försöka para sig med honan, som då kommer trötta. Hon kan då ge honom ett riktigt bett, eller liknande.

Visst är riksen större när man kastrerar en hona, men är hon i bra ålder och kondition, och du har en duktig veterinär borde det inte vara några problem :)

Du kan ju prata med din veterinär, och se hur kan tycker och tänker :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com