Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 374 ggr
Deco
0

Ut i snön?

Jag har mina niner i garaget och där ute håller det ungefär 14 grader. Ute är det minusgrader (idag -7) och snö. Vågar jag ta ut dem i sele en stund (10-15 minuter) så de får ett litet äventyr eller blir det för kallt för dem?

(Visste inte vart jag skulle lägga detta… det är ju egentligen både aktivering, hälsa och skötsel :p Ni får flytta den om det blev fel.)

Deco
0

Putt

gullenos
0

Jag tror att du kan göra det. Har läst att flera andra har det. men inte för länge jag tror dom kan får Urinvägsinfektion och snuva "/

[Wera]
0

Mina kaniner bor i stallet där det är 0 eller 10 grader, olika… och jag brukar inte kunna ta ut dom på vardagarna för det hunnit blivit mörkt när jag kommit hem men oftast på helgerna om det är bra väder har jag ut dom i en timma eller några timmar (beroende på om jag glömmer bort tiden) i snön utan större problem.. men jag försöker hålla det till en timma, (i hagen). Men det ska inte vara så bra egentligen så jag tar ut dom när det inte är för kallt. xP

gullenos
0

#3 men dom är ju vana vid ganska kallt! dom e ju typ halvt innekaniner halvt ute :P

Miran
0

Så länge de inte överanstränger sig ute i minusgraderna så ska det nog vara ok :)

Hade en hona som bodde ute och henne lät jag gå fritt på tomten en snöig och ganska kall dag. Som vanligt var hon mycket aktiv och pulsade och skuttade i snön men helt plöttsligt ser jag att hon blöder ur nosen. Ringde såklart vet på en gång som förklarade att hon nog överansträngt sig och andats för kall luft. Hon blev som tur var inte sjuk efteråt.

Så ta det bara försiktigt!

monica551
0

Om du har dem i sele och bara ska vara ute i 10 minuter så är det okey eftersom meningen är att du ska få skutta. Så länge de är i rörelse så håller dom sig varma. Men var inte ute för länge och låt dom inte sitta stilla ute när det är 15 - 20 graders skillnad mellan ute och inne temperaturen. (Då menar jag inte stilla i en minut för att kika runt utan stilla i 20 minuter i en liten bur eller pytte Hage på en kvadratmeter).