Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 407 ggr
Oriel
0

Ta in kanin?

Jag bara undrar en sak, kan man ta in en utakanin på vintern? Och om nej varför inte?

Igår var jag och min familj hemma hos våra kusiner och de hade en utekanin som de tog in (det var ca -2 grder ute) och lät den skutta på golveti ungefär 2 timmar.

Men vi har själva aldrig tagit in våra kaniner förutom på sommaren.

Är det för att kaninens kropp ställer in sig på att vara varm på vintern och sedan när den kommer in blir det jättevarmt? xD

-' Rebecca Johansson

[Wera]
0

En ute kanin bör inte få komma in i huset mer än några minuter på vintern efter som kaninen kan få värme slag. Främst om det är flera minus grader.

När jag har varit ute och frysit om händerna, och sedan kommer in enbart några minuter börjar det klia på händerna, nästan samma sak för kaniner tror jag? Fast de kliar nog sig inte.

gullenos
0

Nån skrev i ett annat inlägg att dom kan dö av värmechock! Men jag vet ju inte om det är så!

ElinLi
0

jag tror att kroppen kan bli välldigt chokad över den snabba ändrade klimatet

elasive
0

Förra vintern burkade jag ta in min kanin då och då ca. en halv timme åt gången, och hon klarade sig finfint ;)

Mascot
0

#4, Man ska inte göra det ..
Kaninen kan dö av värmeslag,

thexclub
0

Kaniner får vinterpäls på vintern för att inte frysa. Vi människor sätter ju på oss vinterkläder när vi går ut, och kaninerna har vinterkläder (alltså pälsen) på sig hela tiden.
Så att ta in en utekanin på vintern kan man jämföra med att vi skulle sitta med flera lager vinterkläder inomhus. Det går ju bra en stund, men efter ett tag blir det ganska varmt.

the vanity, it becomes insanity

Oriel
0

Okej :D Tack för svaren! =)

-' Rebecca Johansson

Thumper-KG
0

¤0: Det är ju naturligtvis inte bra, men det går att göra.

Vid utställningar sitter kaninen hela dagen innomhus, och ibland är det ju en 2-dagars utställning.

Jag har iaf inte märkt någon förändring i pälsen vid hemkomsten.