Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 458 ggr
Rero
0

Varför äter han inte ??

När jag köpte min kanin köpte jag en kalk och en salt sten. Saltstenen har han inte rört och kalk stenen har han bara ätit upp godiset som är lite innan…
Om man ger han för mycket grönsaker/pellets äter han inget hö men endå är han vrål hungrig så fort man rotar i en låda anfaller han eller i alla fall börjar springa som en galning för att han tror han ska få mat.

Varför äter han inge kalk/salt ??
Är det nått fel eller får han i sej det på annat håll?
Hur ska vi göra med maten ?

Glad för svarTungan ute

Fnyan
1

man ska ej ha saltsten till en kanin! bara om den är dräktig!

onödigt att lägga in flera likadana trådar.. ;S

gullenos
0

#1 tror inte att det var med flit det blir typ så ibland

Clariiz
0

För det första tycker jag du ska ta bort salt och kalkstenen. De är helt onödiga, och kan orsaka njursten (som i sin tur kan leda till kaninens död) kaninen får i sig tillräckligt mycket salt genom ett bra foder.
Digivade och dräktiga honor kan dock behöva en saltsten.

Ge endast grönsaker och frukter i små mängder. Ge tex inte en hel morot utan bara en liten bit kanske ca 3cm.

Ge en bra pellets i rätt mängd, jag skulle rekomendera Carrier, och ge på bestämda tider.

Färskt hö ska ju alltid finnas i buren.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Rero
0

Tack för era svar!
Hehe ja det blev nått fel så det blev tre eller fler inlägg (förlåt)
Okej tack ska ta bort dom nu.
Okej ja vatten och hö har han alltid tillgång till.
Okej så typ till kvällen ska jag bara ge en liten bit morot och kanske
bara lite sallad.
Okej ska testa det fodret tack så jätte mycket för era svar :D
Okej men hur offta ska dom få pellets ??
Jag har en löwen han väger cirka 1,5 hur många gånger ska han få mat och hur mycket tycker ni ? :D

Rero
0
Sashhi
0

Pellets ska de ha varje dag om så behövs! Oftast gör det ju de. ½ dl är nog lagom, dock om den är ett ungdjur så sdka den få fri tillgång om det behövs.

Not your mom, not your milk.

Clariiz
0

Jag ger mina Lejon 1-1½ dl nu på vintern. De håller sig i ett bra hull med det :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Wera]
0

Ska bara varna att inte ge för mkt sallad efter som det innehåller så mkt vatten, det är inte spec. bra för kaninen ;P

Jag skulle gett ½dl på kvällen om han bor inomhus, och då har han ju hö'et hela dagen annars. Men det beror också påvad för pellets du använder & hur bra han håller hullet. På Vintern om han bor ute skulle jag gett ½dl morgon & kväll ;D