Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 910 ggr
barabys
0

Kaninungar väntas :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det inte många dagar kvar tills Surprise ska få ungar! Dom är beräknade till den 19-20 nov :)

Här är dom blivande föräldrarna mamma Surprise och pappa Stampe :)

Thumper-KG
0

Mamma: A B C D g

Pappa:    A b C D g

Ungarna: AA Bb CC DD gg

De blir heterozygota svarta med dolt anlag för gult (madagaskar).

plus att några kan bli Kk (mantlade).

De som blir BB i nästa generation skulle jag ev. vara intresserad av en…Glad

barabys
0

haha oj där förstod jag inte mycket :)

Kommer alla ungar att bli svarta?:P

Thumper-KG
0

#2: Japp !

Skulle du göra en syskonparning med de ungarna, så få du:

BB = Svart 25%
Bb = Svart med dolt gulanlag 50%
bb = renavlade Madagaskarfärgade 25%

Allt förutsätter att mamman är BB, d.v.s. att hon är homozygot(äkta svart), och inte Bb (heterozygot).

Är mamman Bb, så blir ungarnas färger som ovan.

En regel säger vad som gäller med de "små bokstäverna"(gemena):

-De små måste vara två, för att synas utanpå-

barabys
0

Okej, tack!

Hur vet jag om hon är BB eller Bb?

moonsi
0

lycka till

barabys
0

#5 tack :)

Zvintos
0

#4: Det kan du lättare veta om hon har stamtavla/härstamning, för det beror helt på vilka färger hon bär på.

Thumper-KG
0

#4: Det enda sättet att veta det är en återkorsning på mamman med en av hennes ungar. Men det är ett komplicerat förfarande då man får ta flera kullar…

Kan man följa hennes stam långt tillbaka, och den är BB-svart i båda leden, så är hon BB.

Parar man hela tiden djur av samma färg med varandra, så har man som regel en "renavlad färg" där alla bokstavsparen är lika, dessa djur är ofta bättre i färgen samt ger samma färg på alla ungar i kullen, vilket krävs för att ställa ut "hona med kull".

Nu ha du blandat in Madagaskar färgen, så får du nån unge som INTE är svart, så är honan med största sannolikhet Bb.

/Anders

barabys
0

Okej, för i hennes stamtavla finns bara en till svart och det är hennes farmor,  resten är viltgrått!

Thumper-KG
0

#9: Då finns där minst två vikande anlag hos dina ungar.

barabys
0

#10 vad är vikande anlag för någon?

Zvintos
0

#11: Att det krävs 2 anlag för att det ska synas.
ett anlag = syns inte, två anlag = syns.

barabys
0

#12 okej :) Ja vi får se vad det blir för något :)

Hoppas iaf själv på en svart manteltecknad hona att spara :)

Thumper-KG
0

#11, 12: Hehe, nej inte riktigt så…

Ett (1) vikande anlag är t.ex. en korsning mellan en :

Viltgrå AA BB CC DD GG, och en:

Svart AA BB CC DD gg.

Det vikande anlaget är här GG + gg = Gg

Den är altså Viltgrå med dolt(recessivt) anlag för svart. Vid nästa PARNING med de ungarna blir där GG och gg, då är GG viltgrå, och gg blir svarta. Som jag skrev i tidigare inlägg så MÅSTE de små bokstäverna vara två(2) för att det ska synas utanpå.

Två vikande kan vara Gg(viltgrå med dolt svartanlag) och bb(madagaskar färgad), PLUS eventuellt tecknings anlag Kk(mantlade).

KK = Sheckanlag
Kk = Mantlad
kk = Enfärgad

barabys
0

#14 Okej.. Förstår lite mer nu ..

Hoppas bara att hon inte går tom, hon är på dag 29 nu och har inte dagit av päls eller gjort ett ordentligt bo ännu, bara grävt runt lite. Men hon är stor och svullen om magen , vägde henne idag 1,9 kg och på utställningen för prick en månad sedan vägde hon 1,6 kg!! Och jag har inte gett henne mer mat än vanligt!

Thumper-KG
0

¤15: Kollar denna tråden varje dag, så berätta hur det går, och…

Lycka till Glad

barabys
0

Ja det ska jag göra! Hon har grävt runt i buren hela natten och legat och vilat hela morgonen… Hoppas hoppas det kommer några småttingar.

moonsi
0

bebisar Skrattande?

barabys
0

Inga har kommit än, men det är dag 31 idag så hoppas att det kommer några under dagen eller inatt!

barabys
0

Idag har hon "attackerat" min hand för första gången på dom 6 mån jag har haft henne. Hon gjorde det när jag tog ni handen i buren för att klappa henne, kanske ett tecken på att det snart är dags?

Några andra vanliga beetende som dom visar strax innan dom ska föda? Brukar dom gå upp i vikt fast dom är skendräktiga?

Ingen som bor i närheten av mig som vill komma och känna på magen? *ler*:)

Amoz
0

Vi ha en otroligt snäll hona i skolan, nu är hon plötsligt skendräktig? och hon attackerar.
Men är de skendräktiga går de nog inte upp i vikt, om de inte får mer mat vill säga, honan i skolan är lika rund som hon varit innan och har verken gått upp eller ner i vikt, vad jag märkt.

barabys
0

Okej okej. Nej jag har inte gett någon extra mat sen hon parades. Någon som vet hur mycket man ska öka maten med när ungarna kommit ? Beror det på hur många ungar som kommer?

Thumper-KG
0

#22: Jag ger mina fri tillgång till allt…

barabys
0

#22 tack!

Tyvärr är här fortfarande tomt :(

barabys
0

Någon som haft en hona som varit dräktig i mer än 32 dagar?

Myrans-kaniner
0

#25 De kan gå med ungarna upp till 33 dagar. :)
Det beror oftast på hur stor/liten kullen är. Om det är färre ungar föds de ibalnd senare, när det är mer ungar förds de ibland lite tidigare. De kan alltså gå mellan 29-33 dagar. :) Hoppas de blir några ungar! :D

barabys
0

Ja det hoppas verkligen jag med! Hon är som sagt på dag 32 idag och hon är tjock men boar inte :/

Myrans-kaniner
0

#27 Okej, men det kan nog vara så att hon går över tiden.
En av mina honor fick nyss ungar, och hon boede exakt innan nedkomsten av ungarna. Kl 07.00 på morgonen had hon inte boat med när jag sedan kom hem igen så var det boat & ungar låg det där med. :)
Alltså, ibland boar de någon dag, kanske flera dagar & ibalnd precis innan nedkomsten.

barabys
0

Okej :)  Ja hoppas det inte ligger någon dödfödd i henne bara..

Myrans-kaniner
0

Okej, ja hoppas inte det!

Thumper-KG
0

#25: Japp, min Weiner gick 35 dagar och boade på kvällen och födde under natten, fick 6 ungar.

moonsi
0

hur går de ?

barabys
0

tomt :(

Thumper-KG
0

Trisst, men para INTE om henne nu om hon gått tom….vänta till Maj -09, annars kan du få problem med öronen(ungarnas).

barabys
0

Nej jag vet att dom inte lägger sig när det är kallt… Men hon är innekanin :)

Jag väntar iallafall till nästa år när vi säkert vet hur det blir med märkningen. Hur tror ni det kommer bli? Kommer vi få märka själv ?

Thumper-KG
0

#35: Aha, då spelar det ju ingen roll :)

Märkningen, vette tusan…!