Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1460 ggr
Emelie-E
0

Är lite orolig

Jo, det är ju så att Alice´s tänder växer inte som de ska. Och vi var hos veterinären för två veckor sedan eller något och de slipade ner tänderna.. Men nu är de för långa igen, så de slits inte..
Ska till veterinären igen den 2:e december för att veterinären ville titta på tänderna en gång till.. Och jag tror att de kommer att säga att hon får somna in.

Men så har jag ju en till kanin, Alice´s syster.. De har bott tillsammans hela livet, och är alltid tillsammans. Sover brevid varandra och sitter alltid och äter på samma ställe.
Så det jag är lite orolig för är hur hon kommer att reagera om Alice försvinner.
De få timmar Alice var hos veterinären, så rymde Jollie och resten av tiden låg hon bara inne i buren i ett hörn.
Är ju rädd för att hon ska bli väldigt ledsen och inte klara av att vara själv.
Så undrar om ni har något tips? eller råd eller liknande?
Vet att det inte är aktuellt än, men är ju lite orolig :/

Rorosjons
0

Om Alice somnar in så tycker jag att ni ska försöka få tag i en jämngammal hona som sällskap till Alice´s syster. Verkar som om hon är väldigt van med sällskap och att hon måste få ha det. Så om det blir så Alice somnar in, skaffa en kompis. Köp en ny hona.
Hoppas det går bra med Alice.

PrinzeZz
0

kan du inte avvänja succesivt? det är ju ändå en bit kvar till den 2 dec och om det nu skulle vara så att hon får avlivas så blir det nog lättare för henne då hon inte bara försvinner.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Emelie-E
0

#1 Hmm.. För tillfället vill jag inte ha fler kaniner..Och om jag vill ha det, så ska det vara en som jag kan "lära upp". Alltså vill jag ha en unge.
Men vet inte om det går att sätta ner en unge till 1½ år gammal kanin?

#2 Jo, det skulle också gå. Känns bara så tråkigt att ta ifrån henne sin kompis, när det ändå är bara två veckor kvar :/ Men om det ska rädda henne från att bli helt deppig, så får det ju bli så, tyvärr..

thexclub
0

Kan du inte be veterinären lära dig hur du ska klippa tänderna? Jag har en vän vars kanin också har bettfel, men hon brukar klippa dem själv 1-2 gånger i månaden.

the vanity, it becomes insanity

Emelie-E
0

#4 Jag skulle aldrig klara av att klippa tänderna så ofta. Och tror inte att Alice skulle må vidare bra av det heller..
Jag har redan tänkt på allt detta.. Och kommit fram till att avlivning är det bästa om det inte blir bra.

Emelie-E
0

Putt.. Det är bara en vecka kvar nu..

Kan det vara ett alternativ att omplacera Jollie till någon som har kaniner och som kan ge henne mycket tid?

Oriel
0

En av mina kaniner´s tänder växer fel och vi klipper de typ var 3.e månad, inga problem alls :D
Det är typ som att klippa klorna.. =)

-' Rebecca Johansson

Clariiz
0

Men att klippa tänderna är (vad jag hört) ungefär lika lätt som att klippa klorna, när man lär sig :)
Det tar kanske 30 sek.

Fast känner du att det inte är ett alternativ finns det inte så mycket att göra..

Självklart kan systern sakna henne om hon försvinner, därför skulle det ju vara bra om du redan nu kanske kunde låta dem vara ifrån varandra på dagarna, men sova ihop. Sedan kanske bara låta dem träffas någon liten stund om dagen. Och minska så hela tiden.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Emelie-E
0

var 3:e månad? Vi klippte Alice´s tänder för mindre än en månad sedan, och de är redan lika långa som de var innan vi klippte dem.

Rero
0

Men jag tycker du ska lära dej att klippa dom.

Om man älkar sin kanin så. Men om du tycker det är

bättre att låta henne sommna inn men jag tycker du ska lära

dej att klippa dom :D

Emelie-E
0

#10 Jag har bara haft henne i 3 månader, så jag känner henne inte vidare bra. Och då är ju beslutet lättare att ta. Men det är ju inget jag tycker är kul att göra..

[Wera]
0

Du kanske kan prova lära dig att klippa tänderna och om Alice inte trivs/gillar det kanske hon ska få somna in, men du kanske kan försöka hitta en kastrerad han kompis till Alice's syster.

Oriel
0

Det är svårt att få två honor att vara tillsammans…

-' Rebecca Johansson

Oriel
0

#11 Min kanin's tänder kanske inte växer så fort? x'D

-' Rebecca Johansson

aliciia
0

det är jätte lätt att klippa tänderna :) kan kanske lära dej, *har inte läst igenom hela tråden så vet inte om vad du har sagt om dt*

men om du ska sälj henne, så är jg nog knske intresserad.
eftersom jag inte

det är en här på kif veti nte exkt vem, men den klipper tändern på dens knin var 14;e dg. eller så va det var 21;e dg ( dvs. vr tredje vecka)

Emelie-E
0

#14 just det.. Växer de inte så fort, eller slits lite, så behövs de ju inte klippas lika ofta.. Men Alice´s tänder slits inte alls, så de går bara någon vecka, och sen är de för långa igen.

Jag vill ju jättegärna skaffa en liten hermelin. Men drömmen är ju att man ska ha den inomhus.. Så att skaffa en bara för att jag måste ha en som sällskap till en annan kanin, känns bara fel :/ Speciellt då när Jollie är som hon är.. Äter allt hon kommer åt och tar maten för den andra.

Jag vet liksom inte vad jag ska göra.. Vet ju inte om Alice blir avlivad om en vecka, eller hur det blir..
Men samtidigt vill man gärna veta vad man kan göra med Jollie ifall det nu är så att Alice flyger iväg.

Jaa.. Är väl mest bara att vänta och se..

Emelie-E
0

#15 Jo, jag vet att det är lätt att klippa tänderna på en kanin. Många gör ju det.. 

Skriver jag mer så lär väl ni tro att jag inte bryr mig om min kanin..
Så nu tänker jag bara vänta och se hur det blir.. Så får vi se sen..