HJÄLP , AKUT !
Hej! tack för en jätte fin sida, har bara varit inne en stund och tittat runt lite och det finns jätte mycket hjälp !
till problemt..
Mina två honar fick varsin kull i oktober, den skiljer ungefär en vecka mellan kullarna.
iaf, i dag när jag kom hem från skolan hade fluffis som min ena hona heter dött- så det är sorg här hemma nu. fick panik så klart. vad ska jag göra av hennes unge !"? men sen lugnade jag mej och kom på min andra hona. Fluffis har 1 unge. 4 veckor ungefär. sen Dott som har 2 ungar. jag började med att gnugga in ungen utan mamma med dotts avföring lite lätt. sen även i hennes päls. men hon brydde sej nästan ingeting om den, men jag får en känsla av att hon kommer ta ihjäl ungen, hon är för det första inte den vänligaste kanin mot andra kaniner, och hon har även lämnat 2 ungar ur sin kull utanför, så dom frös ihjäl. det säger ju igentligen ingeting om vad hon skulle ha gjort med den här. men jag är rädd. Jag vågar inte ha dem tillsammans i natt. utan vill ha dem tsm under tillsyn från början. kan man kanske mata ungen på något sätt så den inte är hungrig över natten/kvällen? är riktigt orolig. den är då 4-5 veckor. blir 5 veckor nästa vecka.
Hur ska jag göra tkr ni ?
jag har ingen spciell erfarenhet av det här så bli inte arga på mej om jag sakt/gjort ngt fel. Gjort är gjort så det spelar ingen roll om ni skäller. (vet hur det brukar vara på vissa forum, och känner inte det hära än så)
Tack på förhand !
MVH paow.
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Vet inte om det är så mycket du kan göra. Stödmata en så ung unge är inte det lättaste men ville önska dig lycka till. Var kullarna planerade?
Jag har handmatat en av mina kaniner sen hon var 1 vecka och nu är hon ca 5månader gammal så det kan gå :). Jag gav katt modersmjölkersättning (från början majsvälling med honung men ändrade sen). Jag vet inte ifall honan kommer acceptera ungen men om du nu vill stödmata så kan du ju ge lite modersmjölkersättning för katter, finns att köpa på djursjukhus.

Tack för svaren ! :) #1 en kull var planerad.sen hände det något o vips så var båda parade. men bådas kullar var ändå vamt välkommna. och eftersom att det barav var 1 unge i den oplanerade kullen så gjorde det ju inte så himmla mkt, sen var det 5 st i den planerade. tyvärr var en dödfödd och 2 blev antagligen ihjälskrämade av räv/katt. mamman som dog i dag blev oxå ihjälskrämd. Troligast är det e räv.och det ska jag värklige göra något åt. #2 Tack. jo, men ändå är jag ganska lättad att "hon" (tror det är en tjej) är 4 veckor och inte dagar. det är väll inte så ovanligt att djuraffärer tar in 4-5veckors kaninungar? Nej,jag är ganska osäker om den andra honan skulle acp den lile. Kan oxå säga att den är väldigt framåt. den är pigg och värkar frisk. hon har fått en liten gurkbit hon smkat lite på. sen även har hon fått i sej lite vatten :) sen har jag ett rätt knivigt problem, jag bor i en jätte liten by. och har många mil ifrån närmast djursjukhus. finns det ingen annat alltenativ att ge den `? t.ex tog han om en liten ekorrunge som mist sin mamma. den gav jag modermjölkstillsättning för barn mellan 0-5 veckor ungefär. till småbarn då. kan inte den funka? eller är det helt dummt tänkt? annars får jag ta bussen till stan så fort som möjligt.
#3 Jag gav som sagt majsvälling för barn (människobarn alltså ;)) den första tiden. Så det är bättre än ingenting. Men ungen som jag handmatade vägrade helt och hållet att äta modersmjölkersättningen efter hon blivit 5 veckor (de brukar sluta äta det vid 6 veckor) så jag trodde inte hon skulle klara sig, men det gjorde hon. Så om du lyckas ge den majsvälling med lite honung i. Och så är det viktigt att massera magen efter man gett mat, kaninmamman gör det vanligtvis när hon tvättar ungen, men man får då göra det med fingrarna.

Okej :) Tack så jätte mycket för hjälpen ! det betyder värkligen massor ! då får jag gå in på ica efter skolan imårn :)
Jo, lämna inte in den till en djuraffär, det är alldeles för tidigt! :)

Nej nej, ska värkligen inte lämna in henne, absolut inte.
men visst brukar dom ta in så småa ? jag tkr det är jätte hämskt, tkr inte ens om att dom säljer kaniner. visst vissa hare säkert jätte ba och så. men det blir lixom så lättsamt, ifall en barnfamilj köper två kaniner, en hona och en hane. en liten unge släpper dem tsm och dom får kaninungar. sen säljer familjen ungarna till djraffären. då slipper familjen ta ansvar och behöver inte ta ett så stor ansvar.
Så äre såklart inte med alla. men det händer ofta. ?
Och tack för all hjälp :))
Ja, tyvärr gör dom det ibalnd. Och det är rent förjävligt som du säger. :/ Och dom gör de ju endast för att få sålt dom lättare.
Det värsta är att de ibalnd inte ens överlever eftersom dom fortfarande är beroende av mamma. (Att få i sig de viktiga proteinen i mjölken & även "uppfostran")
Och vet inte om man kan säga det lättsamt. :/ Eftersom de inte är säkert att de överlever. :/
Tyvärr händer det nog oftare än vad man tror, eftersom många inte vet hur viktigt det är för ungarna att de stannar hos modern hela tiden ut.
Hjälper gärna mer! :)

#8 Jo, det är ju precis som du säger. det har iaf överlevt natten, puuh vilken lättnad, kunde inte somna igår nästan. ska köpa modermjälksersättning o honung idag efter skolan.
Sen att massera magen. är det ngt spc sätt man ska göra det på? :)
Tack för att hjälp ! det betyder så otroligt mycket för mej ! <3
#9 Jag masserade bara lite försiktigt med fingret ett tag, hade ungen på rygg under tiden. Hon tyckte det var mysigt också :)

Aha okej tack :)
Kom på ica och blev lite besviken, man vad hade jag förväntat mej, det är för det första en minimal by. :/ men jag köpte iaf en som hette babysemp den var från födelsen.
så här står det på den : BABYSEMP 1.modersmjölkersättning Från födelsen. drickfördig mjölkbaserad modermjölksersättning.
jag har ingen anning om den är bra eller inte, men jag köpte den isäkerhets skull. vad tror ni ?
#11 Vet inte om det är bra eller inte… Ska det blandas med vatten?

nej, den är färdigblandad,
är det något som absolut inte får vara inblandat ? så kan jag ju kolla om det är de i ?

putt
#13 Tyvärr så vet jag inte det.. Men det bästa vore om du kunde få tag på kattmodersmjölk ersättning som sagt…

Jo jag får ta och göra det- :)
ska ta och kolla om vetrinären i strömsund har öppet nu på fredag så kan jag ta och ringa dem och åka dit då.
är det någon spc jag ska säga eller finns det bara 1 ?
Och¨tack för att hjälp igen :)

Kollade om man kunde köpa modermjälks ersättning till kattungar på apoteket, hittade på google detta, kan det vara ngt ?
Fråga: Säljer Apoteket mjölkersättning till kattungar?
_Svar: Ja, vi säljer KMR mjölkersättning till kattunge.
Detta är en modersmjölksersättning till kattungar i form av pulver som blandas med vatten. Den är utvecklad för att likna den digivande kattens mjölk och kan även användas som extra näringstillskott till växande katter samt vid t ex sjukdom, dräktighet och laktation. Kan ges direkt efter födseln._
Tänkte att jag då på måndag kunde gå in där och köpa ?
annars har mamma lovat att hon åker in till strömsund och köper modermjölks ersättning hos vetrinären :)
så vad tkr ni ? (:

Underbart söt liten unge! #17 Den låter helt okej! :)

Tack :)
va bra ! då kan jag ge henne den då ? :)
#21 Japp

Den ersättning man bör ge till kaninungar heter Esbilac och är eg en valpersättning, köpes på apoteket, är den ersättning som är mest lik kaninmjölk.
Vanlig modersmjölk ersättning som babysemp är inte alls bra för kaniner eftersom den är mjölkbaserad och inehåller laktos..

#23 jo jag såg det jag oxå. har inte gett henne ngt. tack för att du varnade mej. magen kan svälla upp på dem va?
Blir apoteket då :) .