Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2299 ggr
tesiresh
0

möss i buren!?

jag har märkt att min kanin pontus har fått möss i uteburen är det farligt? tror ni svara gätte gärna!!!

Claudia90
0

Hur länge sen var det du gjorde rent?

Våra kaniner är utomhus kaniner och de har allihoppa väldigt stora burar.. och råttorn stora som kaninerna själva finns på gården men har aldrig haft problem med dom inne hoss kaninerna.

Känner en "gubbe" som har en hel del kaniner och de bor ca 4-5 st i en bur och han städar aldrig.. kanske varanan månad. Och ja.. myndigheterna har varit där och sagt till honom och t.o.m tagit med en hel del kaniner som såg så pass vanskötta ut. och de har verkligen råttor i sina burar. Har själv sett en svans! :S

Ni vet.. när den försökte slinka ner sig i hamlen och den hade sin stoooora lååånga Minst 10 cm långa svans som "vifftade" som en ormsvans.. trode först att det var en orm då jag inte visste att råttor kunde "vifta" på svansen så mkt. Men de jag har berättat för, har då bekräftat att det var en stor rått svans jag såg.

Stackars kaninen i buren. Den kollade på råttan med stora ögon och började hyperventilera.

Så jah. Råttor kan de finnas i burarna. men jag har för mig att de inte ska eller de borde inte finnas råttor/möss på ställen där de är aktivt liksom.

JuniorCruddlis
0

Att möss/råttor går in i buren kan vara farligt då dem bär på sjukdomar som sprids vidare vid närkontakt av andra djur eller via deras avföring. En råtta kan också enkelt bita ihjäl en kanin då dem är rovdjur.

Om du vill förhindra att få gäster i buren så sätt dit finmasskat nät som är starkt nog för kaninen att inte bita sönder och litet nog för dem att inte ta sig igenom.

tesiresh
0

ok men råttor o möss är olika men tack för alla svar. min kompis sa att det var helt ofarligt med 'möss' i buren för att hon kände nån annan som hade möss i buren på vintern. o jag tänkte på det med sjukdomar o sånt.    jag ska göra ett litet hur lite längre bort med haml o sånt så kan mössen bo där istället…..Glad

PaaatyPalm
0

jag har fått möss i mitt kanin stall, har märkt att ballo har en hel del möss i sin bur. Men mamma har köpt gift nu som jag ska sätta ut högt uppe och så.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com