Gräs?
Hur ofta ger du dina kaniner gräs? Och ger du dom då bara gräs, eller plockar du med lite andra löv och växter då?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mina går i en "utehage" på sommaren så de har oftast tillgång till gräs. Jag brukar lägga in olika grenar med löv, klöver och maskrosblad.
De får gräs eller maskrosblad varje dag och de brukar få komma ut en och en ca 1 ggn/vecka och är då ute hela dagen. Anledningen är att jag har 7 kaniner som samsas om hagen. Så 1 kanin/dag.

maskrosblad gör att kaninens kiss sen rött/orange ut.. så åk inte till vetrinären för det.. ja betalade massor för att bara få reda på att det finns något färgämne i maskrosbladen som gör så att det blir så.. inget att oroa sig för.. MEN tvätta bladen först så det inte finns så mycket avgaser eller så.. ^^
När min kanins kiss blev rödaktikt så ringde jag till ett djursjukhus där de sa att pigment i kaninernas urin var vanligt, så jag tror inte det beror endast på maskrosblad. Man ska kontaka veterinär om det håller på länge, men hennes gick över efter en dag. Men som sagt, de sa att det var vanligt. TUR. Blev rädd :)
Min kanin gillar inte gräs :/

Hampus har fritillgång till gräs på sommern utom på natten. Fast han bor ute en del nätter. Men när han är i inneburen nu på slutet av sommaren så plocker jag gräs åt han. Fast plocka inte ny klippt gräs :D

Jag brukar gå en runda i trädgården varje morgon :D då plockar jag gräs, maskrosblad, lite sallad, mangold, persilja, äpple/vinbärsblad, ringblommor, och ett äpple som jag delar. så jag tar alltså lite av allt ;) lite ambitiöst såhär i början och jag tror inte jag kommer vara lika noga i forsättningen. Det brukar ju vara så i början, då är det extra kul ;) Jag känner föresten en som hackade gurkan och moroten i småbitar innan hon gav de till sin kanin. snacka om bortskämd haha

Asså jag ger den maskrosblad den gillar inte gräs :S
#11: Hihi, en kanin som inte gillar gräs? :P Aldrig hört talas om det förut tror jag
Hon typ vägrar äta det.. Jag hämtade in massor av gräs men det ligger bara kvar i buren ..

Min kanin gillar gräs! Speciellt förtjust i lite grövre, kraftigare gräs. Det får han nästan varje dag, plus att han äter ju gräs när han är i rastburen några timmar varje dag. (den står på gräsmattan)
Ger honom ofta blåbärsris, rödklöver (både blommor & blad) och lite annat smått och gott i växtväg.
Jag plockar aldrig gräs och annat i närheten av vägar! Det innehåller allt för mycket avgaser, bly och annat gift. Urs!!! Bättre att plocka på tomten eller att gå ut en bit i skogen.
hihi, kaniner äter gräs; kaniner=pot heads mowhihii