Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1376 ggr
elvira-kanin
0

hjälp!

Jag vill verkligen ha en kanin! men jag måste övertala mamma och pappa först… kan inte jag få tips?? hur övertalar man sina föräldrar att få en kanin?Obestämd

[Niike]
0

Hur gammal är du? Har du haft något djur innan?

Förklara varför du vill ha en kanin. Ta reda på massa fakta om kaniner och berätta för dina föräldrar vad du har lärt dig, och att du verkligen klarar av det.
Tänk även på att det är ett livs levande djur som måste ses till varje dag i kanske 8 år. Orkar/hinner/klarar du det?

gullenos
0

Jag heter oxå elvira och jag får inte heller en kanin haha ;P jag tjatar varje dag.. Men du kan väll fråga om du får en i julklapp!!!

helhet
0

man ska nog inte bli arg på sina föräldrar(börja skrika åt dom att dom är dumma och inte fattar alls) då blir de bara arga tillbaka och tycker man tjatar. visa hellre att du blir ledsen och "besviken"
Låna böcker på biblan och visa att du är aktiv och verkligen menar alvar, kolla på kanin sidor och så när de ser. men som  #1 sa så måste du även tänka till, orkar jag, har jag tid, har jag det här intresset om ett år oxå..

Lycka till!

gullenos
0

mina föräldrar blir inte arga när jag tjatar men jag har gjort som ni sa visar intresse och sånt men vi får väll se!! tur att min bästa kompis har kaniner! ;D

Nells
0

tips? på en en sida med mycket skaffa kanin info. Lärde mig jätte mycket om kaniner där innan jag skaffade min kanin. sidan

damparu
0

hehe, jag lyckades övertala mamma och pappa om en kanin:P då pappa säger att jag önskat mig en sedan jag föddes xD

// Ludde

Cagi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visa föräldrarna bilder på söta kaniner, lär dig själv mycket om kaniner och säg nånting väldigt smart om kaniner som dina föräldrar troligtvis inte vet om eftersom de ännu inte har en kanin. Berätta om blindtarmsavföringen som kaninen äter upp. Inte alla som vet att kaniner idislar :-)

Likna en kanin mellan en hund och katt = Perfekt djuret :-)

Dessa kaniner blir en utmärkt julklapp :-)

[Niike]
0

#7 Idislar kaniner?! Hah det visste jag inte :P

gullenos
0

#8 jo det är därför dom äter sitt "bajs" ibland inte så fräscht men om dom inte gör det så förstörs typ deras matsmältning!! Dom måste smälta maten två gånger!! ;D

Förut sökte jag runt jjättemycket på google typ kaninfakta och då kommer det jättemycket sen kollar jag alltid i böcker i biblioteket i skolan! Det ända jag inte kan är Färger och teckningar det är ju omöjligt hah :P

[Niike]
0

#9 Men bajset äter dom ju för vitaminernas skull? Vissa äter ju inte det.
Och idissla är ju att "ta upp" maten och tugga den, vilket kor, får osv gör.

gullenos
0

ja men dom idislar inte dom äter bara "avföringen" hah ;P ja visste inte att inte alla gjorde det!! Då lärde jag mig nått nytt då hah :D

MarHai
0

Dom är inte idisslare! Dom är koprofager.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Niike]
0

#11 men idissla o äta avföring är ju inte samma sak haha:P

gullenos
0

nee men jag tror dom som idisslar gör det för att få vitaminerna  oxå så det är samma fast de sker på olika sätt! kanske hah :P

Cagi
0

#11 Mitt fel!

Trodde att kaniner var idisslare,hmmmm……………

Ok, koprofager, det låter ju bra, nu har jag lärt mig två saker Kyss

Jojsan
0

Är koprofager samma sak som grovtarmsjäsare då?

gullenos
0

Nu har jag läst i en bok och det står att dom äter avföringen för att dom får inte i sig alla vitaminer när dom bara har smält maten en gång. I boken kallar de dom för "vitaminpellets" hah :P

tantnett
0

Det är bara djur med fyra magar som idisslar.

Gissar att det fungerar samma på kaniner som på marsvin att dom via blindtarmen bildar B-vitaminkomplex i spillningen och det är det dom äter.

Marsvin 4-ever Tungan ute.