Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1913 ggr
Jojsan
0

Sätta ihop.

Jag skulle vilja testa att se om Channie och Bebbe skulle kunna bo ihop för då skulle jag kunna ha dem båda lösa på mitt rum. Som det ser ut nu är det rätt trångt i mitt rum med 2 burar i det lilla rummet…

Frågan är, hur skall jag gå tillväga för att vänja de vid varandra, vad är det bäst sättet? Jag skulle kunna bara sätta ihop de på ett ställe där de sällan har varit och bara låta de lösa det själva? Men jag är rädd att Channie ska göra illa Bebbe, Bebbe är så liten…

Är det bättre att man vänjer de vid varandra sakta t.ex. först att de får vara i varandras burar och sen träffas mellan galler och till sist träffas på okänd mark?

Eller är det helt enkelt bättre att jag låter de träffas på Bebbes revir eftersom jag tror att hon skulle vara den mindre dominanta, men jag är inte säker.

Så, vad tycker ni?

[Niike]
0

Hur gammal är Bebbe?
Är hon inte könsmogen är det nog inga större problem skulle jag tro. Men du ska låta dom träffas på en plats där ingen av dom varit förut ändå, så inte Channie tycker att Bebbe kommer in där på hennes revir bara sådär.. ;)

Jojsan
0

#1 Bebbe är ungefär 3½ månad. Jag vet inte om hon är könsmogen än, tror inte det, när blir de könsmogna?

Ok, så jag ska inte sätta de på Bebbes revir eftersom Bebbe troligen kommer vara den underlägsna?

Jag är bara så rädd att Channie ska göra Bebbe illa… Men jag antar att om de skulle börja bråka lite skulle de inte skada varandra så mycket? Åtmonstonde inte till en början..?

Denna kommentar har tagits bort.
Jojsan
0

Putt

KaninKim
0

Hm.. svårt att säga!

Men mitt tips? är att du inte har dem i en gallerbur..

Du kan nog sitta vid dem på golvet och lå ta dem nosa på varandra, händer det att dom går på varandra får du ta bort dom frn varandra, sedan gör du samma sak nästa dag om dom inte ännu vant sig vid varandra.. Glad

KaninKim
0

#2: Do mär könsmogna vid ett halvår ungefär..

Jojsan
0

Ok, då är hon alltså inte könsmogen ännu… Ska väl testa sätta ihop de någon dag snart…

Jojsan
0

Har haft ihop de en gång nu. Det första de gjorde var att undersöka stället de var på. Bebbe intresserade sig för Channie först och försökte sätta på henne.. Hon är ju inte könsmogen, trodde det var Channie som skulle göra det men det gjorde hon inte. Channie brydde sig inte i Bebbe först. Efter ett tag sa hon emot och nafsade mot Bebbe. Då gick Bebbe iväg en bit sen kom hon tillbaka. De nafsade och bråkade lite med varandra, det lossnade lite päls från Bebbe… Hur mycket ska man låta de bråka? Efter ett tag satt de tillsammans och Channie började tvätta sig bredvid Bebbe efter ett tag. Sen senare småbråka de lite till och nafsa lite och så..  Vad tror ni? Ska jag försöka sätta ihop de fler gånger? Gör det något att de bråkar så där eller ska jag absolut inte ha de tillsammans? Channie försökte aldrig sätta på Bebbe, bara tvärtom..

tinaLY
0

#8  Alla sortes djur nafsar/bits första mötet med ett främmande djur, för att visa vem som bestämmer. Jag själv håller på att sätta ihop mina två kaniner! :) Dom har alltid ett galler mellan dess boxar för att kunna se och känna varandras lukt. Jag sätter ihop dom nästan varje dag när jag är hemma hos dom. Jag seperarar dom när det har gått en bra tid och inget har hänt eller om jag ser att dom är påväg att slåss. Bytar även box med dom imellanåt för att dom ska vänja sig vid varandas doft. Lycka till!

Jojsan
0

Ok, så det gör inget att de småbråkar. Det var det jag tänkte, ska fortsätta sätta ihop de då och då. Fast jag vet inte om jag någonsin kommer våga lämna de ensamma tillsammans.. Vi får se ^^

Jojsan
0

Putt, fler åsikter? ^^

Jojsan
0

Satte ihop de igår igen. Bebbe blir helt stel så fort Channie kommer nära henne, Bebbe står helt stilla, det verkar som om hon säger, "om jag står helt stilla så nafsar du mig inte, va? …" Channie nafsar på henne om hon rör sig mycket bredvid henne typ… Jag vet inte om jag ska fortsätta ha ihop dem när Bebbe blir så rädd…? Vad tycker ni?

Jojsan
0

Putt

[Niike]
0

Låt dom göra upp. Man ska egentligen inte sära kaninerna om dom slåss eftersom det är då dom avgör vem som ska bli högst i rang.
Endast om det blir för mycket, så att t ex en kanin jagar en annan som visat sig underlägsen.
Verkar Bebbe rädd och Channie är på henne och nafsar ska du nog inte ha dom ihop. Då verkar dom ju inte trivas speciellt bra tillsammans och då är det ju ingen idé :)

Jojsan
0

#14 Ok, så tänkte jag också. Vill ju inte utsätta Bebbe för att vara rädd jättemycket… Så jag ska inte försöka sätta ihop dem mer? Antar att Channie alltid kommer nafsa mot Bebbe, det verkar så i alla fall..

[Niike]
0

#15 Du kanske kan testa att sätta ihop dom när Bebbe blivit lite äldre och tuffare? Nu verkar hon ju rädd, men när hon är äldre kanske dom är mer lika, så dom slåss och sen är det klart. En som bestämmer.
Det är ju inte kul om Channie ska hålla på och nafsa på lillbebben =)

Jojsan
0

#16 Jo, det skulle ju gå. Jag kan ju testa sätta ihop de ett tag efter att Bebbe blivit könsmogen. :)

Jojsan
0

Det verkar som om Bebbe har börjat bli könsmogen och jag satte ihop de igår och idag. Igår så hade de en liten fajt, både Channie och Bebbe nafsade efter varann så det verkade som om de bestämde vem som var ledaren. Sen var det lugnt ett tag. Sen idag när jag satte ihop dem så blev det ingen storfajt men Channie nafsade ändå efter Bebbe ibland. Ibland satt Bebbe kvar när Channie höll på och nafsade på henne, vet någon varför? Bebbe verkade samtidigt lite rädd. 

Är det vanligt att om man sätter ihop 2 kaniner att en av dem nafsar den andre lite då och då? Channie satt ibland helt stilla bredvid Bebbe och tvättade sig och så, medans Bebbe satt helt blickstilla…

Jojsan
0

Putt

Jojsan
0

Putt…

[Niike]
0

Låt dem träffas och vara ifred, men håll ändå koll på dem. Det är inte ovanligt att kaniner slåss för att göra upp rangordningen. Nafsandet kan vara för att Channie vill visa att det är hon som bestämmer. Tjafsar inte Bebbe emot ska det nog gå bra och förmodligen kommer Channie sluta upp att nafsa =)

Jojsan
0

#21 Ok, låter bra :) Jag ska nog ha ihop dem lite grann varje dag innan jag sätter ihop dem helt.

[Niike]
0

#22 Gör så, lycka till :)

Jojsan
0

#23 Tack, Tack :)

thexclub
0

lycka till! :)

the vanity, it becomes insanity