Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1750 ggr
[Niike]
0

Hemskt!

Kom in på en hemsida och började läsa lite, och hittade en fruktansvärd text..
LÄNK - bläddra ner tills ni kommer till den andra långa texten som heter "Amerikansk kaningård" och läs den… Och kolla på bilderna under.

Fy så dåligt kaniner kan behandlas. Undra om dom får se gräs någon gång. Inte ens hö får dom.

Tarja
0

Usch! Hur kan man ens ha kaninerna där?
Och inget hö!? De måste ju ha hö, inte bara "specialpellets" Usch, man blir så arg när man ser sånt där Skrikandes

Jordgubbsgodis
0

Stackars kaniner dom hade ju jättesmå burar!! Dom har inte ens hö!

Claudia90
0

oj.. Tänk om svenska djurrätts organisationerna fick se det där.

Sverige är på det sättet bättre me att det finns vissa lagar som verkligen visar att djur inte får leva hur som hälst. Men det jag oroade mig var hur dom satt.. Dom hade ju inget spån eller halm och när dom skiter o kissar då? de borde ju rinna ner på grannens bur, eller ännu värre, på kaninen själv eller dens ungar.

ush..

Cagi
0

Är det inte farligt att ha kaninburens golv av nät med hål typ?

Starfall
0

Det var nog det värsta jag sett nån gång :S Hur kan man bara ha hjärta till att ha sina kaniner så här?!

Stackars kaniner :(

[Niike]
0

#3 Men burarna är ju inte över varandra, så avföringen hamnar väl på golvet. Smidig lösning. Men stackars tassarna :(
#4 Jo det är det säkert, tänk om ett tunnt ben skulle åka ner genom ett hål i nätet.

Sitta still hela dagarna.. Dom kan ju inte skutta något alls i stort sett, och gör dom det får dom väl ont i tassarna av nätet. Undra hur ofta/om dom får komma ut. Jag är tveksam till om dom ens sett jord och gräs någon gång.

Men det jag funderade på är hur dom slipar sina tänder? Är det endast på pelletsen då eller. För hö får dom ju inte, undra om dom får grönsaker och knäckebröd, grenar osv.

[Niike]
0

Kollade noga nu på första bilden som visade burarna. Visst är det skit som ligger under burarna? Isånafall var det nog ett bra tag sen det städades där…!

Mickis1994
0

#4 tänkte också på det. ungarnas tassar är ju små. (fram tassarna) kan itne dem lätt fastna då tro?

Jag som tyckte det var synd om Omi och Penny fr att dem inte fick komma ut igår pga det dåliga vädret :X

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Jojsan
0

Usch.. Stackars kaniner :/

Rafflan
0

#7 stog: "Ladan städade dom ut regelbundet, ett par gånger per år högtryckstvättade dom alla burar.", fatta vad det bör lukta :S

tesiresh
0

fy faan stackars kaniner !!! tassarna är ju sätt små dom kan ju fastna!..jag Gråter så fort jag ser sånt här!

[Niike]
0

#10 Undra hur ofta "regelbundet" är. Det vet man ju inte. Regelbundet för dom är kanske 1 gång/vecka eller 1 gång/månad ..
Högtryckstvätta är ju bra att dom gör. Och förmodligen städar dom oftare, och sen högtryckstvättar ett par gånger/år =)

Rafflan
0

Jepp, om ni kolalr på bilderna har som väldigt små nät hål som botten så tror att risken att dom kommer igenom med tassarna i botten är liten. Dock måste det ju göra jätte ont :(

[Niike]
0

#13 Men ungarnas ben är ju jättesmala. Så dom borde åka igenom.

Rafflan
0

Kolla på näst sista bilden typ. En kull ungar, där kan man kolla storleken på hålen bra ;)

[Wera]
0

Läste hela artikeln i SKAFS medlemstidning, och där står det att dom städar i ladan 2-3 gånger per år. Bevattningen sker automatiskt, dom får fri tillgång till pellets istället för hö, precis som många får i Holland. Dom har 500 kaniner, varav 25 vuxna resten ungdjur/ungar. Dom får sålt på alla överskotts djur till ett slakteri i närheten.

I england är det endast 5% som använder träbotten, resten använder nät botten till kaninerna.

[Eichan]
0

Usch, stackars kaniner. En annan sak jag tänkte på är att all avföring åker igenom nätet, villket inte är så bra eftersom att kaniner äter ju en del avv sitt bajs för att få i sig vitaminer. Eller är det inte så?

[Wera]
0

#17 Dom äter "vitaminkulorna" som är mer kladdiga, de kanske inte kommer igenom nätet?

[Niike]
0

#15 Där det står typ "Polish ungar"? Tycker det ser ut som framtassarna lätt skulle komma igenom där.
#17 jo det har du rätt i… Men jag tror dom brukar ta det direkt när det kommer om du förstår :)

ciss
0

Vi tycker att det är hemskt, men det är så i Amerika och där anses det inte konstigt alls ..

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Niike]
0

Ja folk verkar ha en helt annan syn på kaniner där.

Deco
0

tänk vad olika det kan vara. Som jag uppfattade det sågs de väl som en bra uppfödning där medan ett sånt hållande av kaniner här skulle ses som djurplågeri. Jag tycker det ÄR djurplågeri, stackars kaniner!!

Sashhi
0

#19 - Polishar är dvärgharar, rätta mig om jag har fel?

Not your mom, not your milk.

[Wera]
0

#23 I SKAFS medlems tidning står det att en polish ser ut som en vanlig svensk hermelin fast något större (1.2kg är ideal vikten, hermelinernas ideal vikt ligger runt 900 gram).

Fnyan
0

Nae gu vilka hemska burar ! :´(

[Stampelina]
0

Har inte orkat läsa allas kommentarer här så jag kanske upprepar något nån annan redan sagt, men hur som helst.

Är sverige det enda landet med djurskyddslagar? Det är ju olagligt i sverige att förvara kaniner i burar med nätbotten, bortsett från i betesburar. Tycker ändå när man sett på de där djurskyddsprogramen på tex Animal planet att de verkar ha rätt mycket föreskrifter och lagar på hur djur ska hållas. Visst har de långt kvar då det fortfarande är lagligt att sälja hundar i skyltfönster på zooaffärer, men att ha nät som golv i kaninburar?? Det är lika illa som hundarna i skyltfönstrena!

USA har ju kommit milslångt ifrån oss vad gäller mycket, men på många plan står det ta mig tusan helt stilla!

[Wera]
0

#26 ja :S håller med.

I Spanien när jag är i Mallorca ser jag hund valpar i skylt fönstrerna i små burar med tidningar, väldigt sött och lockande men inte ett bra liv till hundar :/ I Spanien är det nästan inga djurskydds lagar iaf. Dom bor också i burar som är låga, trånga och med nät botten, sovhusen där dom föder sina ungar är pytte små och dom får fri tillgång till pellets istället för hö. Dom blir burna i öronen också :/

En av mina morbröder har kaniner så, och han hade ett får kopplad i koppel ensam ute på en åker :S intill huset och hundar är kopplade i hudnkojorna utan skugga :S

Clariiz
0

Jag önskar verkligen det kunde komma lite fler lagar.
Eller att svenskar (eller andra från länder med "bra" regler") kunde åka runt och visa/lära. Om de tex hade sin kanin sådär med nätgolv och utan hö och allt, sen satte man dit en aknin med en stor bra bur, en massa ha en lagom mängd pellet,skvistar och grönsaker och Motion varje dag. Borde dom då inte se att den kanin är så otroligt mycket lyckligare?
Fast iof skulle det kräva en massa pengar och tid..

Det är helt hemskt tycker jag, kaninerna har inget att göra. Äta och göra barn eller äta, bli med barn och ta hand om barnen.
Vilket liv..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Creation
0

Jag skulle vilja veta medellivslängden på kaninerna i USA… Obestämd
Usch, vilka hemska förhållanden kaninerna lever i!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

annaforsgren
0

usch jag tycker det är förfärligt:( stackars små tassar! dom måste ju vara helt såriga och dom bryter säkert sina tår ofta.. dom har ju ingenting att mysa i ;(  tur att vi har så bra lagar här i sverige i allafall!

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus