Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 998 ggr
Moonstrike
0

Äter knappt..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rufsan brukar vara jättematglad och äta upp sin mat några timmar innan hon får "påfyllning".
Igår kväll hade hon lite kvar. Konstigt, tänkte jag, men det händer ibland, fast väldigt sällan. Jag fyllde på med 0,25 dl pellets iaf, och i morse såg det knappt ut som att hon ätit nånting under natten. Jag gav henne några pelletsbitar från handen, dom slukade hon glupskt och satte sig och åt ur matskålen.

Eftersom det var ganska mycket pellets kvar fyllde jag inte på. När jag kom hem idag hade hon inte ätit nånting under hela dan (såg det ut som iaf). Samma sak igen, jag gav henne lite från handen och hon började äta från skålen.
Hon fick även en äppelskrutt, och den gick fort ner, och gårdagens morotsbit följde med.

Grejen är, hon är lika pigg som vanligt, inget annat verkar va fel med henne, hon bara äter inte. Men hon verkar ändå ha aptit lite till och från.

Vad jag kan se såg tänderna helt okej ut. Försökte jämföra med Biggles och det var väl ungefär samma längd (proportionerligt). Men jag är ingen expert precis, så har nån en bild på/kan förklara hur långa kanintänder ska vara?

Eller nån annan som vet vad som är fel med henne?

Tarkie
0

Jag vet inte, men Miltonhade matvägran i cirka 1 månad. Sen började han äta. Vi gick till veterinär mm. Dom visste inte vad som gjort att han sluta. Det var exakt samma sak för mig, han åt ur handen. Kanske samma sak?

Moonstrike
0

#1 Okej..

Nu har Rufsan fått va ute i hagen i ca 10 minuter (bara för att se hur hon skulle bete sig). Hon skuttade runt som vanligt, åt lite gräs och så. När jag lyfte in henne i buren började hon äta pellets på direkten.. men inget behöver ha förändrats för det.

Gav henne carrier nu också, vet att hon föredrar det framför den andra pelletsen.

Eftersom hon verkar må bra så borde jag nog inte oroa mig så mkt, men hon brukar äta ca 0,75 dl (lite mkt, jag vet), men idag har hon knappt ätit 0,25 dl pellets..

Moonstrike
0

putt!

Jag vet inte om hon dricker nånting.. Hon kissar inte men bajsar lite. Just nu försöker vi mata henne med grönsaker som innehåller lite mer vatten..

Imorron ringer jag vet om hon inte är bättre. (äter mer, hon verkar ju må bra)

Jojsan
0

Hon kanske har förstoppning? Fast då brukar de inte kunna bajsa heller…

Moonstrike
0

#4 har tänkt på det.. men hon kan ju bajsa lite iaf, och hennes mage känns inte hård :)

Moonstrike
0

putt

[Stampelina]
0

Kan det inte ha med fällning att göra? Vet att mina kaniner ändrar sina beteenden på lite olika vis när de fäller.

Moonstrike
0

#7 hmm.. hon fäller just nu iaf.. men hon har aldrig, vad jag kommer ihåg, betett sig såhär vid fällning på 7 år..

Nu äter hon lite mer och har kissat.. men hon är ganska långt ifrån normal..

[Niike]
0

hoppas hon blir bättre.. Håller tummarna!

Sashhi
0

Hoppas hon får tillbaka matlusten! Låt henne vara ute och motionera ganska mycket, då borde hon bli hungrig efteråt iallafall. :)

Not your mom, not your milk.

pottsorken83
0

Hoppas hon blir bra snart!

MajaFilippa
0

en av mina kaniner matvägrade ett tag och detta kanske låter konstigt men kan det ha varit pga av sorg? för att jag särade nämligen på han och hans kompis och då slutade han äta och var inte lika pigg längre men så fick han en ny granne och blev som vanligt igen. kan kanske vara något sådant? iaf, hoppas hon blir bra snart!