Vilken ras ??
Har tänkt att skaffa kanin igen. 
Vilken ras? är lättast och få tam?
Skulle vilja ha en liten ras då jag bor i lägenhet. Är det hermelin som är den minsta rasen eller?
Hur stora blir vädur?
Här har du en bra sida med olika raser. :)

hermelin är den minsta rasen jaa (:
elr.. nu blev jag osäker, men är nästan bombis på det ^^
Hermelinen är inte den minsta kaninrasen, det är dvärgharen.

dvärgväduren blir ltei större än en hermelinen. jag föredar personligen dvärgvädur. dom e lugna och väldigt sällskapliga. det räe n lagom storlek. nåt att ta i liksom.

håller med dig amanda_ :)
Här har vi både en dvärgvädur och en Dvärgkanin. Den utav dom som är lugnast och lätt hanterligast är dvärgkaninen. Många dvärgvädurar har mkt spring i benen. Min mamma som har varit kaninuppfödare i ett antal år skulle aldrig rekommendera en dvärgvädur ifall man inte är medveten om att dom är väldigt aktiva överlag. Då tycker hon att hermelinen är bättre nybörjarkanin. Den är liten och lätthanterlig oftast.:)
Min dvärgvädur (antagligen inte renrasig men iaf) väger runt 3-4 kg. Dvärgkaninen väger knappt 1 kg.
/Nu har du nog fått dig en tankeställare!;o)
Tack för alla svar ! :)
Dvärgkanin låter som ett bra val :P Jag har haft kanin förr, 2st. Så jag vet lite om kaniner :P
#6 Det låter inte som de dvärgvädurar jag känner.
Mina dvärgvädurar samt de jag träffat, är väldigt lugna och näst intill lata. Medan hermelinerna jag träffat visserligen är små, men väldigt sprattliga överlag tyvärr..
Så jag håller INTE med din mamma i det hon säger om dvärgvädurar.
När du säger "dvärgkanin", Vilken ras? menar du då?
Finns ju 4 raser om tillhör kategorin dvärgraser, bla dvärgväduren.
Sedan kan jag ju tillägga att en renrasig dvärgvädur väger mellan 1,5-2kg. Mina bägge väger 1,7 samt 1,8kg och är enormt lätthanterliga. Mina kusiner (som är 5 och 3 år) kan hantera dem utan problem, just pga deras temperament.
Så, Mynta, jag rekommenderar varmt dvärgväduren! Alla jag mött har varit totalt underbara och väldigt lugna och jämna i temperamentet.
Slänger med en bild på min dvärgvädurshona, som blir arg om jag INTE kelar med henne. Enormt söt flicka! Egenuppfödd dessutom.
Jag har träffat både spralliga och lugna dvärgvärdurar, just nu har vi en av varje. Dena ena kan man göra vad som helst med medan den andre.. Ja.. Vill ha det på sitt sätt och har massvis med spring i benen. Den dvärgväduren vi hade innan var på samma sätt, så jag vet inte vem av er jag ska hålla med :P hehe. Kan nog variera den del? Och beror också nog på hur mycket tid man lägger ner på dom, men överlag tycker jag inte dvärgvädurar skulle vara lugnare än ex. hermelin
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Dvärgkanin är ett begrepp som inte används speciellt mkt men är en korsning mellan hermelin, dvärghare och pyttelite dvärgvädur. Så det är en korsning alltså.

Jag har haft en hållensk lövelkanin som hette Tussan, hur söt som hällst, grå och vit, när den var liten så såg den ut som en shäfer valp, stora tassar och stora öron men spinkig kropp :) Kunde dom inte bara se ut så hela livet ut (A)

jag hade en hermelin, men den vart galen en dag och bara högg, jag försökte att stoppa nej handen och trycka ner den mot golvet tills den lugnade ner sig, men den var hela galen, eftersom att ägaren innen hade också märkt av dom tendenserna och sedan när dom skulle byta på buren så satte dom in den i en transportbur, och serdan när dom skulle släppa ut dne igen så bara högg den (Vid namn Rosa) och så där fick den då sitta i 1 månad, den fick mat och så vidare, men hela fruktansvärt, så att den vart ju helt sinnes stackarn…. Så min pappa fick åka in till vet och avliva den! + att min kompis hade en Hermalin och deb vart också bara sådära galen helt plötsligt utan anledning, så jag har tyvärr fördomar…. Och så har jag haft en …. Jusste Vädur, som lydde nbär man sa- Nej, då kollade han bara upp och skuttade vidare åt andra hållet, och när han var ute lös i huset så höll han sig bara på sin låda och gick ingen annan stans och gjorde ifrån sig, den kaninen var grymm… men utseende messigt så rekomenderar jag Hollensk Löwenkanin :)
#12: usch :O stackars hermelin
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ya det var de, inte kul, f*n tänk sig själv lixom… inl´flammation i fjädringen där bak :P (bekenen) :P

dom borde ha rostat fast :O

Jag personligen tycker att dvärgväduren är lugnare än hermelinen men mycke beror ju på individen i sej, o vilka anlag som finns bakom.
va ja har hört så brukar hermelin va sprattligare än dvv. vissa säger att långhåriga kaniner är lgnare än korthåriga. men ja vet inte om de e en myt.

håller med ninniH
dvärvärdurer är för det mets lugna och väldigt gosiga. ja tycker att mindre raser är mkt mer sprattliga. min dvärgvädur väger ungefär 2 kg den är med renrasig. så även jag rekomendera dvärväur det är min mening. men man får tycka olika

Jag har en hermelin och den är faktist inte så lätt att få tam det är mycket arbete. Men om du vill ha en gätte lugn och tam kanin så skall du skaffa dvärg vädur :)