Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1689 ggr
gullenos
0

Lagen?

Hej jag undrar bara är det nån som vet vad den nya lagen som träder i kraft den 1/1 - 09 innebär? Jag har bara hört om den det är väll något om man måste gå till veterinären och märka kaninen? skumt tycker jag …

MarHai
0

Från den 1 januari 2009 får uppfödarna inte längre märka själv, utan detta måste göras av en veterinär.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

gullenos
0

så man måste åka till veterinären med kaninbebisarna ? :S

MarHai
0

Japp.

Solbackens kaniner

[Wera]
0

#2 Jupp

Rafflan
0

Asså har dom bestämnt det nya märknings sättet nu?

gullenos
0

men fan va jobbigt!! :/

[Zoie]
0

hade ingen aning om den regeln, men det beror väl på att jag själv inte är uppfödare :)  Måste man öronmärka kaninerna då?

MarHai
0

För att avla renrasigt och få ställa ut måste kaninerna öronmärkas.

Solbackens kaniner

Tejoos
0

Samma sak som gäller uppfödare av katter och hundar.

Tarkie
1

Eller så åker man till Danmark eller något annat land där man får märka själv.

gullenos
0

#10 haha smarting där ;D

MarHai
0

Men man behöver endå intyg.

Solbackens kaniner

gullenos
0

Aha! så förargligt då!

[Niike]
0

Det är hemskt, fatta vad stressande det blir med bilresor till vetten..

Zvintos
0

#14: Blir nog inte alltför stor skillnad emot att åka på utställning skulle jag tro.
Men vill man inte ta kaninerna som ska märkas till vetten, kan man ju alltid höra vad det kostar för hembesök.
Här är det i princip ingen skillnad i pris mellan hembesök och åka in till kliniken.

Sashhi
0

Hade för mig att märkningen kommer att kosta en hel del, eller är jag ute och cyklar nu?

Not your mom, not your milk.

gullenos
0

#16 joo det gör det säkert !! ;/

Bobby
0

Välkommen till verkligheten…

Mascot
0

Jag tycker det är bra ..
Men det blir nog stressigt för dem att åka in till vetten
men somsagt man kan ju få hembesök istället ..

[Niike]
0

#19 som förmodligen kostar skjortan!:P

Zvintos
0

#20: De som hade hört med sin vett om hembesök (på kanin-net) var inte särskilt dyrt.
Skiljde inget särskilt emot att åka in till klinik.
De tar väl ut samma avgift på hembesök som när man kommer till kliniken, vilket är 100kr (fast avgift) här.
Och det tycker inte jag är särskilt farligt för ett hembesök. =)

Mickis1994
0

Jo en lite tanke bara. Kanske ltie OT med ändå.

Om vi säger att det komemr kosta 200kr per kanin. Borde tien priset för en kanin då också öka med 200kr?
Så en kanin som i nuläggget kostar 400kr kommer säljas sen för 600kr? Right?

Så då om priser högs. så kommer man nog mer också tänka sig för när man köper en kanin. Då kanske man inte köper en kanin bara lite hur som helst och sen tröttnar.

Någon som förstår min poäng? :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Zvintos
0

#22: Jo, förstår din poäng.
Men tror inte det skulle funka så ändå.
Även om många uppfödare skulle vilja ta ex 500kr för sina dvärgvädurar, så kan de inte det.
Detta för att köparna inte är villiga att betala det.
Ofta är man tvungen att styra priset efter vad folk är villiga att betala som mest, annars blir man sittandes med x antal osålda ungar.
Det är det som jag tror kommer bli problemet.

Mickis1994
0

#23 aahh… men ändå. igentligen så är kaniner väldigt billiga. men om dem blir dyrae så blir dem tyvörr mer svårt sålda. ^^,
*nu ska jag komma med flera lösningar, inte dem bästa men ändå*: (OT IGEN)

• Man säljer kaniner för det "normala" priset. och om köparen vill, så då märker man kaniner. fast då kostar kaniner 200kr extra.

• man säljer kaniner för t.ex. 600kr. och om någon klagar jämnför man det med hunar, som lever längre (större kostnad i det), är betydligt dyrare..om någon "kund" skulle gå på denna förklaring

• säga att du har högt pga att lagen säger att märkningen kostar 200kr(mitt expeml 200kr). och det är därför

• du vill inte att kaninerna ska säljas till vem som helst och därför har ett lite högre pris så köparen tänker efter.

Okej gott folk. Detta är lite halv smarta tankar som är skrivna och tänkta av mig klockan 23:16. så dem är ju som dem är. *borde sova för länge sedan..skola imorgon*

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Niike]
0

#21 Men om det inte blir dyrare, varför åker folk in till vetten då? :S Det är ju bara att ringa så kommer dom, om det inte är akut och dom inte har tid att åka ut förstås..

Zvintos
0

#25: Alla veterinärer åker väl kanske inte ut på hembesök.
Kan tänka mig att veterinärerna på djursjukhusen inte gör det.
Småklinikerna gör nog däremot det, eftersom att de har tid till att göra det.

gullenos
0

#26 ja jag tror som du säger. Men man kan ju bara gå in på den närmsta veterinären's hemsida och kolla!!

MarHai
0

Hmm, jag känner en distriksveterinär kom jag på nu. Ska höra med henne om hon åker runt och märker. Hon bor ju inte långt härifrån.

Pratade även men skolans veterinär, och hon sa att antingen sövs kaninen ner eller får en lugnande spruta. Hon trodde dock att det första alternativet inte kommer att bli speciellt aktuellt.

Solbackens kaniner

[Stampelina]
0

#24 - Ja, en idé är ju att man vid försäljning säger till köparen att om de vill ha kaninen märkt med stamtavla och hela det kittet så kostar det ex 300 kr extra. Och så får säljaren ordna med det innan leverans! Då kan man ju ha det som en liten regel att man tar veterinärskostnaden i handpenning!

gullenos
0

#28 okej men berätta gärna vad hon sa om du frågar ungefär vad det kostar!!

gullenos
0

#29 jaa det var ju fett smart :D

Rafflan
0

Asså få se om jag har fattat detta rätt. Den nya lagen ang märkning är nu så att från och med januari 2009 måste man ta sina små 8 veckors ungar, åka till veterinären, ge dom en lugnande spruta och sen märka som vanligt med märktång?

Zvintos
0

#32: Kort och gott - ja.
Om inte jordbruksverket kommer fram till någon annan märkningsform som inte räknas som operativt ingrepp (och som då får göras av uppfödarna själva), och som även KAF godkänner.

gulzebra
0

#29: Om man inte har köpare på en kanin då? De måste väl märkas innan en viss ålder, eller har jag fattat fel? Då faller ju den taktiken iaf…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Stampelina]
0

Nej, inte måste man väl märka kaniner?

Med hundar tex finns ju en lag som säger att de ska vara märkta eller chippade och att ägaren ska registreras hos jordbruksverket så att man enkelt kan spåra ägaren om hunden springer bort. Om man som ägare inte  har sett till att dett är gjort så har man brutit mot lagen.

Tror inte det finns någon lag att man måste märka kaniner dock. Det är ju långt ifrån alla kaniner som är märkta!

[Stampelina]
0

Men man måste ju så klart ha kaninen märkt om man vill ställa ut den, tävla med den eller ha den som avelsdjur!=)

Men om man enbart ska ha den som kelkanin så kvittar det.

[Niike]
0

#35 Men hon menar nog att man måste väl märka kaninen innan en viss ålder.. Blir kaninen inte tingad kanske man inte märker den då, men två månader senare kanske någon är intresserad och då är ungen så pass gammal att det är för sent? Eller vid vilken ålder går gränsen? Kanske inte finns nån gräns? :)

Clariiz
0

#37; 10 veckor? Om jag inte minns helt fel :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Lindbygarden
0

Pratade med smådjursmottagningen här på öland och de tar 500 kr per kanin då de inte märker utan att söva…

[Stampelina]
0

#37 - Ja just det!! Fick väl hjärnsläpp där ett tag, visst är det ju så!

[Stampelina]
0

#39 - Fyyyy vad dyrt!!

[Stampelina]
0

Nu blev jag så nyfiken så jag ringde vår veterinärklinik här i Trosa, Animalen.

De kommer ta 424 kr! Rynkar på näsan

Då är det inklusive sedering. Jag frågade vilken sorts sedering det var då om de är sövda eller bara lugnade, men hon sa att det var den tyngra sorten, dock ej så pass att man kan utföra några längre operationsingrepp. 

Jag hade hoppats på att det skulle landa på en 200 kr, då hade det ju inte svidit så som det säkert gör nu.

Konsekvensen av detta kommer bli att allt fler väljer att inte märka sina kaniner och i och med det kommer det bli mycket färre människor som ställer ut sina kaniner eller tävlar med dem… F-n vad tråkigt.

Memsan
0

Låter billigt ändå det ni skriver.

Här kostar det 500:- att enbart sätta sin fot innanför dörren och därefter 500:- för att märka en kanin.

Så jag kommer att få göra ett påslag med minst 1000:-/kanin.

Vem vill köpa?!?!

pottsorken83
0

Varför träda i kraft en sådan lag om vetrinärerna ändå kommer göra på samma vis som uppfödarna?  Och sedan betala flera hundra / kanin!

Visst jag älskar mina kaniner å andra kaniner.. å kollar bra å betalar gärna en slant för bra djur absolut! Men om uppfödarna måste gå till vetrinären och sej betala 500 kr / kanin.

Sen kanske dom ovill ha 500 kr + märkningen blir ju 1000kr för lilla kaninen. Och nja vet inte om jag skulle ge så mycket?

Djuret kommer ju ha lika ont av märkningen hos vet om dom inte använder lungnande lr vad, soom dom kommer ha hos uppfödaren.

Förstår inte riktigt vad dom vill komma med den lagen? Är det bara för att få in mer pengar då?

Hoppas ni förstår mitt resonemang.

[Stampelina]
0

#44 - Det kostar ju mer för att veterinärerna ger lugnande eller söver dem.

Det är ialla fall så jag uppfattat det. Öronmärkning anses visst vara ett operativt ingrepp…

Thumper-KG
0

Hela saken är ett resultat av en intensiv lobbyverksamhet från "Djurvännerna", att följa "Lagen".

/kaniner klassas INTE som "jordbruksdjur", därför får inte uppfödaren märka själv./

Detta har gällt i 10 år, men kaninuppfödarna har haft dispans.

monica551
0

Jag har tillskrivit 24 stycken veterinärer/djurkliniker/djursjukhus i mitt närområde och frågat vad dom tar för att öronmärka 5st/10st/25st/50st och 100st kaniner vide ett och samma tillfälle. Jag postade breven i torsdags och det ska bli intressant att se svaren. Jag begärde in skriftliga svar med senaste svarsdatum 2008-12-01.

Jag fick igår in första svaret och den veterinären öronmärkte ej men var villig att chipmärka dem för 100:-/st om jag kom med 10 kaniner åt gången.

Men eftersom jag är godkänd tång- & chipmärkare genom SKK och SLU i uppsala så kan jag ju chipa själv istället om det nu blir chip som kommer istället för tångmärkning. (Men det blir då på tok för dyrt i längden. Ett chip kostar för mycket för uppfödare som har många kullar/år).

Ska bli intressant att se vart detta slutar!

monica551
0

En annan intressant sak är att det i lagen står att märkningen skall utföras av en veterinär. Det står inte "av veterinär eller av den utsedd person". Det betyder ju med andra ord att det MÅSTE vara själva veterinären som utför märkningen och INTE veterinärassistenten eller djurvårdaren som jobbar på kliniken. Det är ju i regel assistenten som märker hundar och katter idag och veterinären sedan bara skriver på pappret.

Jag måste kontakta Jordbruksverket och fråga dem om det verkligen MÅSTE vara en veterinär som gör det.

[Stampelina]
0

Hmm… ja kolla det! Skriv här sen och berätta!

gulzebra
0

#35: Nejnej, så menar jag inte. Jag menar att om den ska märkas så ska väl det ske innan en viss ålder? Om det då inte finns nån köpare innan det så faller taktiken att låta köparen bestämma…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Stampelina]
0

Ja precis, om Du fortsätter läsa inläggen efter 35 så ser Du att det var det  vi kom fram till. Glad

Zvintos
0

#50: Fast vet inte hur det blir nu när veterinärerna tar över märkningen helt.
Som det är nu är ju ungarna tvungna att märkas innan 10v ålder om uppfödarna ska märka själva.
Efter 10v är det veterinären som gäller och ett intyg.
Så när veterinärerna tar över helt, är det inte säkert att ungarna måste märkas innan en viss ålder.

Claudia90
0

jag blir snurrig i huvet och helt galen på dessa tokfasoner om att man måste kila in till vetten för att märka och blabla!!

Guu vad arg jag blir och ja hoppas att de skriver ngt jä*la besked om hur F*n de blir nu till nästa år på SKAFs hemsida!!

Jag säger precis om många andra här. Kaninen får ju ont iallafall även om man åker in till vetten och söver och fadderullan. Känseln kommer ju tillbaka efteråt och då borde det såklart göra minst lika ont som hemma på gården? eller har jag helt fel?

Jag tror att lagen kommer att gälla i några månader, och kanske t.o.m ett år. men sedan kommer folk att fatta att de här funkar inte och alla sveriges rasrenakaniner börjar försvinna för de e för dyrt att märka! så kommer dom nog ta bort lagen!!

Hoppas iaf..

ush va sur jag är!

Salish
0

10# Det gör nog ingen större skillnad, man måste ju åka iväg ändå. Jag tycker att det är bättre att göra det hos en veterinär, för man minskar risken för infektioner mm.

gullenos
0

men om man ska ta 500 spänn för att märka en kanin asså det är ju helt orimligt!! Asså det känns som ingen kommer märka sina kaniner då och jag kommer kanske köpa en kanin under 09 och ska jag behöva leta igenom hela sverige för att hitta någon som märker!!

LaylaBlack
0

Okej, jag kanske låter korkad nu med min fråga för jag blev förvirrad xD

Så om man har en kanin redan, som man inte ställer ut eller avlar på, så behövs den inte öronmärkas ? o.o

MarHai
0

Nej :)

Solbackens kaniner

gullenos
0

#56 nee för man kan bara öronmärka dom de 10 första veckorna har jag för mej dessutom måste man ha en stamtavla för kaninen! (om man ska ställa ut annars kan man bara strunta i det här för det handlar bara om märkning för kaniner som ska ställas ut)

LaylaBlack
0

Okej (:

Tänkte var bäst att fråga så jag vet säkert när lagen börjar gälla ^^

gullenos
0

#59 ingen fråga är för dum som min gamla lärare brukar säga!!

haha skojja :P

LaylaBlack
0

#60 haha, brukade mina lärare alltid säga också när jag pluggade xD

[Wera]
0

Men om en uppfödare nu skulle öronmärka själv ändå? Det märker väl man inte? :S Elr??

För mig kostar det 1000kr för hembesök? Snappast att jag skulle be en veterinär göra hembesök då, hälre åka in till veterinären själv. Tycker trots allt att kaniner inte blir så stressiga som endel säger, många åker ju hur långt som hälst med sina kaniner på utställningar?

MarHai
0

När man märker hos veterinär så får man ett intyg. Det är intyget som det handlar om.

Solbackens kaniner

gullenos
0

#62 det kostar nog olika för hembesök vart man bor!

Men joo asså dom måste ju typ ha nått system så man vet att veterinärerna har gjort det själva!! Annars om man gör själv får man säkert böta en massa pengar eller nått :/

Allt det här är bara såååå onödigt att betala EN MASSA pengar för en sak som har gått fin fint innan!!

Rafflan
0

Men det handlar nog om att kanin aveln inte kan få ha dispans hur länge som helst. Då det inte kommit upp nåt alternativ är nog detta den slutliga lösningen. Dock tror jag att veterinärerna kommer få göra nåt speciella pris när dom märker uppfödares kanin ungar vid 2009 så att folk ska ha råd att kunna fortaätta sin uppfödning.

monica551
0

#65  Varför skulle en veterinär ge ett specialpris bara för att det är en kaninuppfödare. Veterinären har ju ett vinstdrivande företag och måste därför ta betalt för sina tjänster. Tror inte att någon veterinär ger rabbatter och tjänar mindre bara för att Jordbruksverket drar in dispensen.

Möjligen skulle Jordbruksverket kunna fixa billigare pris om det utför av en Distriktsveterinär då dessa är anställda av Jordbruksverket.

gulzebra
0

Ang det där intyget, hur fungerar det då med tidigare märkta samt utländska som vill ställa ut i Sverige? Som jag fattade det så får man visst märka själv i Danmark, hur fungerar det då om det kommer danska kaniner utan intyg till utställningarna?

monica551
0

#54  Hur menar du att det skulle minska risken för infektioner om jag åker till veterinären och öronmärker mot om jag gör det själv?

Har öronmärkt ca 250 st kaniner hittills i mitt liv och ingen har någonsin fått en infektion. Självklart så använder man en märktång som man gör noga ren efter varje märkningsdag.

Jag undrar hur många veterinärer det är i sverige som inte är kaninuppfödare själva som besitter en GOD erfarenhet av att öronmärka kaniner?
Kan absolut inte var många. (Måste gå att räkna på en hand skulle jag nog tro).