Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 931 ggr
[PixelMollan]
0

Onej! :'(

En av mina kaniner har fått ungar, och de är ju inte precis så önskat just nu som ni vet…

Jag var inte hemma just då utan min mamma o syster upptäckte en kaninunge mitt i buren. De kunde inte nå mej på min mobil just då så de tog upp kaninen i en handduk o värmde den.. när jag kom, rusa ju dit när jag fick veta. så såg ju jag att mammakanin hade ett bo med två till ungar och man isåfall hade kunnat lägga tillbaka ungen försiktit, men nu har den ju varit uppe en stund. Hur stor risk är det att kaninmamma inte tar emot ungen igen? och hon kanske struntar i alla ungar nu?
Upptäcker vi att de börjar magra så ska vi stödmata, men med vad o hurmycket och hur ofta?
Detta var ingen planerad kull så vet inte vem som är pappa, dock ser man att 2 av ungarna var blå så har ju mina misstankar… fattar inte hur bara…. så himla irriterande, jag vill inte ha kaninungar nu. men man får ju göra de som måste göras för att dem ska överleva.

Detta blev väldigt långt o ihopsatt men har lite bråttom… :/

Jag hoppas verkligen detta går bra nu!!
Inga dåliga kommentarer eller påståenden tack :)

[PixelMollan]
0

ni kanske inte uppfattade att kaninungen som låg utanför ligger nu i boet igenom med syskon..

[PixelMollan]
0

Behöver hjälp med tips? ifall de behöver stödmatas. Det såg ut som om de mådde bra när jag nyss var där ute och tittade :) De låg fint i sitt bo och mamman hade bäddat ner dem igen. Men vill gärna få lite kunskap för säkerhetsskull.

PrinzeZz
0

hon borde acceptera ungen om det inte är något fel på den (det kan ju vara orsaken till att den låg utanför från början).

Jag har alltid flyttat tillbaka ungen/arna tillbaka till boet så fort jag upptäckt att dom ligger utanför och hittils har det fungerat.

håll lite koll på boet (men inte så ofta så honan blir stressad).

Stödmatning av kaninungar är svårt, vi åkte på det en gång men lyckades inte utan dom dog en efter en. Vi åkte iaf till en djuraffär och fick köpa mjölkersättningspulver till kattungar (tror inte det finns till kaninungar). tror inte det var mjölken som var fel utan vi hade ingen erfarenhet av det och det var nog där det tabbar sej. Men jag tror inte att du kommer behöva stödmata eftersom dom låg fint och nerbäddade i boet.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[PixelMollan]
0

Ja jag hoppas inte jag behöver stödmata dem men de skadar aldrig att lära sig hur de går till. Har ju inget jobb för tillfället så kan mata den hur ofta de nu är man ska mata dem.

Någon mer som har erfarenheter?

Rafflan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanin ungar ska ha mat minst 2 ggr/dag så ska du stödmata kan du se till att göra det 2 ggr/dag.

Det står på mjölkersättningen hur den tillreds och sen har man en nappflaska, dock vet jag ej hur mkt dom ska ha. Kanske står på mjölkersättningen?
Det är vanligast att man ger ersättnings mjölk för katter till smådjur, då det inte finns någon speciell ersättning för tex kaniner ;)

Om mamman tillåter att du håller på med ungarna kanske du kan väga dom varje dag och se om dom går upp eller ner?

Jag har bara stödmatat chinchilla ungar där 2/3 dog :(

(hon på bilden var den som överlevde<3)

Kawaiih
0

Prata med Jojsan hon har ju fött upp en unge för hand och den lever och mår bra nu :) Hon har väldigt bra kunskaper om det tror jag :D

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

MarHai
0

Jag skulle lägga tillbaka den i boet. Att handmata är mycket svårt, och det bästa är att låta mamman ta hand om den.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[PixelMollan]
0

Dem ligger alla 3 i boet.

MarHai
0

Låt naturen ha sin gång. Oftast klarar honorna det galant själva, det blir oftast värre om vi är där och håller på att pilla för mycket.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[PixelMollan]
0

Om man ser att dem börjar magra så är de ju uppenbart att hon inte tar hand om dem, jag har inte hjärta till att låta dem dö. Isåfall försöker jag hellre även om de är stor risk att dom dör.

Myrans-kaniner
0

Om hon inte har matat dom, så dör de iaf inom ett dygn. :/
Lycka till. :)

[PixelMollan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon har tagit bra hand om ungarna :)
Skickar en liten bild

Kawaiih
0

#12 nawww, mini-flodhästar gillar vi :D Hur gammla? :) Vilka färger tror du att det blir? :D

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Baralisah
0

gulliga var dom iaf! ;D hur går det?

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

[PixelMollan]
0

Jag kommer starta en ny tråd om dem :) Så ni får följa dem där ;)

Myrans-kaniner
0

Underbara var dom! :D

[Stampelina]
0

Dem är så söta!

thexclub
0

Oftast om mamman kastar ut en unge är det ju för att det är fel på den, och isåfall är det kanske bäst om den får dö.

Men nu verkar hon ju tagit hand om alla unga =) lycka till och hoppas det går bra med dem!

the vanity, it becomes insanity

[PixelMollan]
0

Jag tror att den hängt med ut i spenen. hon fick ju ingen bolåda eftersom det inte var planerat.. så hon la dem i ett hörn bara.