Grönsaker, När?
Nar vi hamtade Proske (som nu ar 2,5 manader) sa uppfodaren att from 4 manader kunde vi ge honom gronsaker. Vi ar lite oense om hon menade from det att vi hamtade honom, eller from 4 man alder. Jag tycker det verkar helstolligt att kaninen maste vara 6 manader innan den far ata gronsaker!
Jag har iaf fuskat och gett honom lite basilika, persilja, radiseblad och nagot litet salladsblad. Alltid provat en sort i taget o sett hur han reagerar pa det.
I ovrigt far han pellets (haller fortfarande pa att blanda ut pelletsen jag fick med honom med "min" pellets), han far fri tillgang, men ater max 1/2 dl/dag. Han har fri tillgang pa det, men har forst nu borjat ata ordentligt. I ovrigt far han en skorpa eller en bit knackebrod att knapra pa emellanat. Sedan pillar han ju i halmen i buren ocksa.
Han kanns i fint hull, vaxer sa det knakar och har hela tiden haft bra avforing.
Tror ni att jag kan fortsatta med gronsakerna? Tankte ju inte borja ge honom kal eller sana saker nu, men nagon bit morot eller lite gurka, osv.

kål ska man vara försiktig med men morot, gurka, paprika, äpple, päron, banan (frukter räknas som lördagsgodis och kanske ska ges därefter) m.m kan du ge din kanin. Börja i små bitar…
Mina bebbar har smakat grönsaker från att de börjat äta pellets vid tre veckor men då kanske de bara slickat lite…
Jag ger mina kaniner grönsaker från dag 1 dom kommer hit, men är självklart försiktig i början och ger små mängder.
Jag ger ungar grönsaker från det att dem kommer hit nästan. Brukar vänta en vecka eller två för att se så de är bra i magen, stress bla kan ju göra den lite orolig och ondöigt att utsätta dem för grönsaker då också.
Men fortsätt du ge din lilla grönsaker som du gör, små mängder i början och sen kan man öka =)
Kör på! Låter för övrigt som att han blir ordentligt ompysslad av dig, tänk om alla kaniner var lika lyckligt lottade som han!
Men som sagt var, ingen kål. Lycka till!
Kål går bra att ge? Men ni kanske menar att man ska undvika det i början, eller..? För bara kaninen vänjer sig så är det en väldigt bra och nyttig grönsak att ge. Men man måste vara noga med mängden.
Persilja brukar vara väldigt poppis och är också mycket nyttigt :)
#5 - De är gasbildande, och kan vara lite starkt för små bebismagar.
Not your mom, not your milk.

Jag har ungar som äter det som jag lägger i buren till mamman, äpple, morot, broccoli mm. och de är 3 veckor gamla.
Inga reaktioner, alla mår bra !