Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3931 ggr
Lisabella
0

Knasiga saker att äta!

Äter era sötnöss märkliga grejor? Ja, förutom mattfransar och terassmöbler och det där vanliga då, förstås Gråter

Min lilla loppa har fått smaka på (väldigt små bitar!!) och velat ha mer av:

- torkad ingefära (min man får halsbränna av det, men jag gillar det.)

- rå lök

Konstigt!

aliciia
0

Lök är giftigt så de bör du inte ge henne :)!

[chriistina]
0

Lök är farligt för kaniner så det borde du nog inte låta den smaka igen.

Mina kaniner äter i princip allt dem får :P Så där har säkert åkt ner ett och annats mer eller mindre nyttigt ;)

Crazzysazza
0

Mina äter chips.. och allt annat som hamnar på mattorna. Dom har fått smakat en pytte pytte liten bit av gele godis

Salladshataren
0

Eris har fått smaka på popcorn ;)

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Salish
1

Sotis stoppade ner huvudet i popcornskålen en gång, han verkade älska det, men sen fick han bara 2 popcorn oxå. Sen så har han snott en och en annan kekchoklabit också, det fick han heller inte äta i fortsättningen. Han har också norpat några bitar av en pepparkaka och ätit upp några digestivekex. Min kanin är lite knasig. :P

Lisabella
0

Oj! Ja det blir ju ingen mer lök, som ni förstår! Tack, känner mig rätt dum om sanningen ska fram. Sådant ska man ju ta reda på INNAN … Foten i munnen

[Wera]
0

Min förra dvv hona älskade värkligen Müsli med smak av kanel (fast det kanske inte är konstigt?) iaf. slukade hon gärna i sig det :):P

[Niike]
0

Brukar inte ge konstiga saker till mina kaniner.. Men Alpha var galen i banan och försökte äta upp även bananskalet många gånger, vilket kanske inte hade varit så bra för henne :P

moa88
0

hehe visade min kanin snö idag då de snöat första gången i år =) å han tyckte det smakade gott XD haha
han är inne kanin så han kan ju inte se snön ute så då tog jag in lite för att skulle få nosa men han åt upp de ist <3

[Wera]
0

Cindy tycker om banan skal, det gjorde även hennes mor (Pärlan som älskade Müsli) :P

Tejoos
0

Brukar inte heller ge mina kaniner konstiga saker att äta. Eller jo… Mina frassar tigger rätt rejält och de brukar få smaka lite macka med messmör på.

Men annars försöker vi ge våra kaniner mer kaninvänlig mat! Glad

Jetaime
0

Okej haha jag ska nog inte berätta allt som jag har gett till mina kaniner, dom har fått testa lite allt möjligt, några av dom iallafall, men i ytterst liten mängd (;

[Wera]
0

Vissa ger till och med katt/hund mat till sina kaniner (som godis, för att prova) har jag hört, och de flesta har gillat det ;O

Kommer ihåg, gav godis en gång till en av mina kaniner (minns inte vem) och dom gillade det. Michis kanin Molle tyckte om det iaf. :D eheh, när jag var på PET (tidningen pet) utställning för kel kaniner 2004, i Sollentuna så såg jag några ge en sån där lång godis till sin kanin med smak av päron och jordgubb, de åt iaf. det (en bit) ^^,

Jetaime
0

#13 hahaha, min lilla Gramet har faktiskt ätit en och annan kattmat (torrfoder) en gång hemma hos christina så fick hon springa lite i köket medan christina fixade mat, så flög hon i kattens matskål och började knapra xP

Även nån gånger hemma när jag har skullat tvätta hennes sår hon hon råkat komma i kattmaten ^^. Kanske inte världens bästa mat för en liten kanin xP

Veero
0

Ingo åt nästan allt <333 Men gav inget farligt, tror iaf inte att det var det :$

MajaaR
0

Haha, mina kaniner brukar gnaga på mina skor när dom tycker att jag inte ger dom mat tillräckligt snabbt XD

repekka94
0

mitt lilla mat monster hera äter allt hon får tag i bond kakor tex även eiyra är mat galen så när dom är i farten får man passa sig

flisan93
0

Brukar inte ge konstiga grejor. Vill inte ta risken. Det kan vara sjukt farligt för kaninen och varför ska man chansa då?

Kristall
0

Saga är en liten busfia och hon har stulit åt sig någon bit choklad, chokladmuffins mm som innekanin (dock endast få smulor) och varje gång jag ätit något med choklad, nafsar hon på fingrarna. ;) Hon har även fått smaka på kiwi frukt som jag inte tror är så vanligt att ge till kaniner? Och en del annat. ;)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Wera]
0

Jo kaninerna gillar även kanel bullar det är poppis XD har inte gett mina nuvarande kanienr något "konstigt" men de förra jag hade (Pärlan och hennes tre avkommor) ^^,

Twinklys
0

Chania har fått smaka på Yoggi, hon älskade det och tiggde vilt efter mer :P Min förra kanin Bambi åt i stort sett allt :S

tantnett
0

Flippen är ofta i kattens matskål.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Sashhi
0

Irma har nappat åt sig riskaka med OSTSMAK och chokladflingor, dock har jag aldrig gett någon av kaninerna sådant, men Irma är ju så glupsk så enligt henne undgår inte någon slags mat henne.

Har läst om en kanin som åt salami & musli bara. Stackars liten.

Not your mom, not your milk.

Issis
0

Kan man ge kaniner clementiner?

[Wera]
0

#24 Det är väl en citrus frukt? Då är det inte bra att ge? Giftig tror jag.

Sashhi
0

#24 - Citrusfrukter är giftiga för kaniner, alltså nej ge inte clementin till din kanin.

Not your mom, not your milk.

Nana88
0

Mina två kaniner får inget konstigt… vanlig kaninmat.

lite torkade nypon ibland, om det nu räknas ;)

botakt
0

för nån vecka sen hittade Pysen min hästs mathinkar dom var tomma men det var lite kvar i en av dom. Kornkross och blött betfor från dagen innan. Mummsade han i sig. Lukas äter väl sånt som han kommer åt.. vilket inte är så kul när han även smakar på skor

batklapp
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mysslan äter allt han kommer över. Dammsugarhjul är en stor favorit, så fort man lämnar dammsugaren obevakad på golvet kutar han dit och knaprar av hjärtans lust. Fjärrkontroller är en delikatess som heter duga.

Av saker som räknas som ätliga är han särskilt förtjust i avokado, glass, pizza, chips, och banan. Inte ens starksprit avböjer han ifrån.

Jag är av den bestämda uppfattningen att ett liv fyllt av variation, upptäckarglädje och gemenskap ger oändligt mycket större livskvalitet än eventuell ökad livslängd eller avsaknad av s.k. hakpåse.
Precis som att människor som går på dieter inte är särskilt lyckliga med det, och oftast bantar pga skönhetsideal snarare än risken för hjärtsjukdomar. Vi ska ju liksöm ändå dö allihopa, så varför inte njuta tills dess?

Därför låter jag honom vara med och smaka när jag äter, ger honom sina pellets när jag äter middag, få prova det mesta han vill ha.
Dock i små mängder, och naturligtvis med en korrekt kostbas i övrigt.
Jag märker ju att han är frisk och glad!
(Spriten, samt andra giftiga grejer är jag förstås lite mer restriktiv med!)

[Wera]
0

#29 Kaniner kan dö av advocado! ;O

Jojsan
0

Jag ger dem inte något som de egentligen inte ska äta. Så vad jag minns så har de inte ätit något speciellt som de inte bör äta.

PrinzeZz
0

#26 det är inte giftigt men inte bra att ge eftersom det inehåller en syra.

Annars brukar jag inte låta mina kaniner smaka så mycket. Min kompis kanin däremot har hittat en kanelsnäcka på en tävling som han nöjt började mumsa på innan vi tog den ifrån honom. en annan av hennes kaniner hittade ett gammalt svart bananskal som vi fick dra ifrån honom.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Zoie]
0

Brukar inte ge Zoie några konstiga saker

skanorskaniner
0

Mina kaniner brukar inte få några konstiga saker. Men det kan ju hända att de hittar något när de springer lösa här inne.

annaforsgren
0

Tjoffsen äter upp allt han sittar på golvet i matform..
men han äter även på mina läxpapper, gardinerna, böckerna, stolen och ibland händer det att han försöker ta sig en liten tugga av lampsladden * suck*

men jag är alltid med honom när han är lös, så jag hinner oftast fösa bort honom innan han hinner bita.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus