Hur i hela??
Jag har ingen som helst bottenmaterial till kaninerna, så jag kan inte städa deras burar. Men idag samlade jag ihop lite kutterspån liknande grejs (allt ja hitta) och strödde ut i burarna så att de inte blev lika skitigt. När jag spridit ut allt och det bara är i Cingens bur det är kvar, så när jag öppnar buren så ser jag något som chockar mig en smula. I hans bur ligger det en platsmugg, en stor dessutom, och den har han tuggat på och det ligger remsor från den utspridd i buren.
Första tanken, har pappa missat den när han gav kaninerna mat i morse? Men då måste han ju vara blind, om den hade legat i höet så MÅSTE han ha märkt den.
Andra tanken, den har legat i spånet som jag la in i burarna från sista städningen, men då måste ju ja va blind, den är både för stor för att rymmas i skopan jag har OCH den skulle ha syntes mycket.
Tredje tanken,nån har lagt dit den, MEDVETET. Denna tanke skrämmer mig väldigt mycket.
Så vid matbordet idag så frågade jag pappa (en dum fråga då ja själv vet svaret, men va tvungen iaf) hur farligt plast är för kaniner. Och han svarar att det är mkt farligt och frågar tillbaka varför jag undrar det, och då berättar jag hela plastmugg fyndet. Och det är Ingen av oss i familjen som varit medveten om detta. Så min slutsats är: Det måste vara någon utifrån som lagt dit den. Men vem?
Bild: Plastmuggen, det är väldigt hårt plast som lätt skulle kunna skada en kanin svårt invärtes.
Men vem? Vem i hela fridens namn vill skada ett djur? Och dessutom i den lilla byn Rörön, alla känner alla, alla är vänner med varandra. Ingen kan tänka sig att skada någon. Ingen skulle klara av att ens tänka tanken att skada ett djur el någon person för den delen.
Är mycket orolig om detta kommer upprepas.
Överdriver jag eller? Om ni tkr ja gör det så ska ni veta att jag är en sådan person som verkligen älskar djur. Så inga komentarer om detta tack!
Ska jag vara ärlig tror jag det är något som har följt med i spånet eller halmen om du har det. Jag har hittat ett och annat i mitt spån, det har jag dock upptäckt när jag stödde ut det. Med tanke på att den är så tillplattad och sönderstrimlad.
Och eftersom alla verkar vara vänner med alla och så, i eran by, kan det ju inte vara något av dom då..
Varför köper du inte spån/bottenmaterial så du kan städa förresten? Det blir ju riktigt skitit efter bara en vecka..
Sätt lås på burarna så är det ingen som kan lägga dit saker. Jag hade lås på våran utebur när den stod ute även om ingen kan komma åt den. Satte lås på den bara för säkerhetsskull.

#1 Jo, men när jag hittade den så syntes den otroligt mycket. Och det är omöjligt att missa den om den vart i spånet. Jag lägger bara in spån med skopan och sedan strör jag ut den med handen. Och då borde jag ju ha känt den om den legat där.
Jo det är så att det finns inget spån i närheten utan det får man köpa 6mil härifrån. Och pappa (el någon annan) är inte inne i stan så ofta utan åker bara dit när det är ett ärende. Och det var väldigt nyligen jag städade burarna helt. Jag är en sådan som rensar bort skit/pink varje dag. Men nu är det 2 dagar sedan. Så nu la jag in lite extra som jag hittade tills imorron då pappa ska in till stan och kan köpa hem till mig.
#2 Jo, men om de ska vara lås på burarna så är det lika bra att låsa stallet varje gång man är dit. Och låset vi har där har gått i baklås 2ggr och vi ska byta men det blir aldrig gjort pga mycket annat som skall göras.
#3 Har du halm i burarna då?

#4 Nej, det har jag inte. Oftast. Det blir bara då som honorna ska boa som det blir halm i burarna, annars är det mycket sällan, och i detta fall så är det inget halm som bottenmaterial i burarna.
Kan den ha kommit med förra gången du la dit ny spån då?

Tror absolut inte att du behöver vara orolig att detta skulle vara något sabotage mot dina kaniner.
Plast muggen är inte strimlad av kaninen, man ser att den gått igenom en maskinprocess.
Jag har många gånger funnit saker bland spån, halm samt hö. Ibland har man missat det när man har strött ut det och stått undrande över hur man kunnat missa det. Men ofta är det så hårdpressat och den plastmuggen har varit mycket hopknycklad men vecklat ut sig när spånet rörts upp.
Marsvin 4-ever
.
#3 Byta ett stall lås tar 2 minuter. Har själv gjort det flera gånger. Bara fyra skruvar som ska bort och fyra som ska dit på det nya. Men hoppas det löser sig. :)

#6 men jag skulle ha märkt det då :S jag har en så pass liten skopa att den där muggen skulle synats hur väl som helst om den vart i skopan. Och sen drar jag ju med handen över allt spån och då måste jag ju ha känt den, är faktiskt lite rädd att det är någon i farten. Det har vart lite skumma typer i vår by, men dom skulle väl ändå inte sjunka så lågt?
#7 Näe, jag vet att det ej är kaninen som strimlat sönder den. Men han har tuggat och ätit på den.
Jo, men oavsett hur ihop knycklat/pressat den skulle vart så är det omöjligt att jag missat den då jag ofta kollar i spånet och jag drar alltid handen igenom allt för att sprida ut det när det är i buren. Det kan inte ha kommit med spånet.
#8 Jag vet att det går fort, men om det upprepas så blir det nytt lås. Eftersom att jag är noga med att kolla i spånet och så, så kan det omöjligt följt med där.
#9 Varför riskera att det ska upprepas. Lika bra att byta lås direkt istället på att vänta att något nytt ska hända. Man vet aldrig, nästa gång kan det vara något värre som händer. Lycka till i alla fall! 

nån mer än jag som typ tycker det har hänt många olyckor den här veckan ?? :o
#0 Hoppas det inte händer nått :( <3
/Elvira :D
#11 Jag håller med. Det händer en hel del. Diva står ute här hemma och jag blir rädd av att höra alla historier men hennes bur är säkrad. (sorry för OT)