Sne tand
Efter många om och men så fick jag äntligen tittat på Alice´s tänder.. Enda sen jag fick henne så har hon alltid huggt efter en när man närmar sig hakan och munnen. Men idag fick jag kolla.
Och såg då att ena framtanden, en av de där nere satt mycket längre fram än den brevid. Så som jag såg det så kunde hon inte bita ihop utan att tanden tog emot. För de nedre tänderna ska väl gå bakom de där uppe?
Försökte att få tag i min andra kanin utan att lyckas, så kunde inte gemföra. Men vet att det inte ska se ut så.
Alice är jättesmal om man gemför med Jollie. Och det är väl inte så konstigt om hon inte kan få i sig maten riktigt. Om Alice inte kan få i sig den mat jag ger henne, så får ju Jollie dubbelt av allt.
Tänkte först skriva en tråd om hur smal hon är, men så såg jag tänderna.
Så nu undrar jag, vad ska man göra? Är det bara att åka till veterinären direkt?
Hon var även smal när hon kom hit, men tror faktiskt att hon blivit ännu värre nu :(
Bettfel, åk till veterinären så fort som möjligt och kolla vad dom tycker.
Man kan klippa tänderna så att dom rättar till sig och slipas ner rätt, men det beror på hur grovt bettfelet är. Vill du inte hålla på och klippa tänderna kanske varje månad tycker jag att kaninen ska avlivas eftersom den annars kommer svälta ihjäl.

Misstänkte att det var så :( Känner mig jättedum som inte har kunnat kolla innan.
Kan inte ta mig till veterinär förrän på måndag tidigast.
Åh, vill inte förlora ännu ett djur i år :(
#2 Det är inte ditt fel att du inte kunnat kolla innan, det är rätt svårt att upptäcka.. Min älskade lilla unge Epsilon hade bettfel, och jag upptäckte inte det föränn jag kollade alla ungarnas tänder. Veterinären klippte hans tänder och han blev bra ett tag, men tyvärr så hade han så grovt bettfel att han var tvungen att avlivas.. Men jag önskar er lycka till, hoppas det går bra!

Innerst inne vet jag väl att det inte är mitt fel. Men samtidigt så klandrar man ju sig själv. Då hon alltid har varit väldigt smal gemfört med systern. Men jag trodde att det bara var för att dem hade blivit misskötta:/
Kollade hennes tänder nu igen. Tänkte fel förut, tänderna måste ju gå emot varandra för att kunna slitas, så tanden växer alltså inåt, bakom tänderna där uppe. Så det ser nästan ut som att tänderna där uppe, hamnar mitt i mellan dessa två tänder där nere. Så kanske att även den andra tanden växer lite fel. Kunde inte avgöra det riktigt.
Men tack, jag vill inte att hon ska lida, så vad som än händer blir ju bra för henne. Men tanken på att förora ett fjärde djur detta året gör mig riktigt ledsen :/

Vad tråkigt :/
Skulle du kunna tänka dej att ta ett kort. Om du tex. kollar på tänderna och gör dom "synliga". så kanske någon i din familj eller någon vänn kan ta ett kort?
Då är det lättare att förstå för dom som läser och så kanske någon kan säga hur stort bettfelet är och vad dom tror ^^
Finns ju väldigt många duktiga och erfarna människor här som har haft kaniner med betfel…
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

#5 Skulle ha skrivit det i mitt första inlägg, men måste ha glömt det.
Kan inte ta någon bild. Min sladd till kameran är borta så kan inte få in bilderna i datorn :(
Dessutom är jag ensam hemma, så det blir ännu svårare :/

#6 okej, men går det inte och sätta in minneskortet i datorn? ^^
Hanna, 22år, Uppsala

#7 näpp, någon så bra dator har jag inte -.-

#8 okej,
Men då är det bara att vänta och se vad vetrinären säger.
Hoppas att det är bra ord h*n säger…
Till er som har/har haft kaniner med bettfel, hur mycket kostar det att fixa tänderna 1 gång i månaden?
Sen finns det något som Emelie-E kan ge till sin kanin som inte behövs tuggas så mycket men som ändå ger bra med näring/energi?
Hanna, 22år, Uppsala
#9 Lär man sig så kan man klippa tänderna själv. Tyvärr vet jag inte vad det kostar att klippa hos vetten.
Man kan ju ge havregrynsgröt, väldigt lättuggat och jag tror det ger bra energi.

Jag skulle aldrig klara av att klippa tänderna regelbundet. Så går det inte att fixa, så kommer hon att få flyga iväg.
Havregrynsgröt.. Det skulle man kanske prova att göra. Men tror inte hon skulle tycka om det vidare mycket. Det var jättesvårt att få dem att börja äta vanliga grönsaker :/

#11 men testa. ^^ Tänk på att ha i lite mer vatten änn normalt och låta det svalna samt eftersvälla innan du ger kaninen ^^
Hanna, 22år, Uppsala
Tänk på att inte ha salt i havregrynsgröten heller.
Gillar hon något speciellt, t ex banan, kan du blanda i det =)
Håller tummar och tassar för att det ska gå bra hos vetten så hon slipper somna in <3

Ja, jag ska göra lite gröt imorgon och se om man kan få i henne det=) Värt att prova i alla fall=)
#13 tack=)
#10 Har hört att kaninen måste sövas för att klippa tänderna?
#15 då har du nog fel, eftersom vi har en på forumet (noa-nisse) som klipper sin kanins tänder själv utan att söva ned honom (vad jag vet:P).
#16 Jo jag vet det, men många har sagt så när jag undrat :S Jag trodde/tror också att man kan klippa själv? ;S

Nu har hon fått i sig lite gröt. Inte vidare mycket, men lite iaf=)
Tyvärr fick ju tjockisen (Jollie) i sig också, då jag inte fick tag på Alice. Så båda har fått smaka på gröt.
#15 Första gången veterinären klipper tänderna så sövs kaninen ner eftersom dom vill kolla att det inte är något fel på bakre(?) kindtänderna, eftersom det är mycket svårt att kolla på en vaken kanin. Om det är fel på dom, så måste kaninen sövas varje gång tänderna klipps. Om det bara är fel på fram så kan kaninen vara vaken. :)

Vi åker troligtvis in akut med henne idag. Inte för att det har blivit sämre, utan för att min "kära" pojkvän hellre ser på fotboll imorgon än att köra mig och kanin till veterinär.
Så nu undrar jag. Ska vi ta med oss båda kaninerna, så att de får sällskap, eller ska vi låta Jollie vara kvar hemma?
Båda får plats i transportburen, men tror inte att det är mer än så heller.. Kanske bäst att låta henne vara hemma?
#20 det är nog bäst om hon får vara hemma så hon slipper bli stressad av transport.

#21 då får hon vara det=)
Hoppas det går bra hos vetten! Skriv hur det gick sen.

Vi åker nog inte idag. Verkar som att pojkvännen får jobba över. Han skulle annars ha slutat kl 18.
Så vi får åka in imorgon som det var tänkt.

Var hos veterinär idag. Åkte in akut då de inte hade någon tid som passade oss. Och hon i receptionen sa att det kunde ta timmar innan vi kunde få komma in. Men det fick vi göra redan efter en 45 min.
Ja, veterinären gjorde inte vidare mycket mer än att kolla på tänderna. i och med att vi åkte in akut så kunde de inte ta emot kaninen. Utan vi ska åka in imorgon igen och lämna henne..
Det blir väldigt dyrt, nästan 3000 för narkos och klippning av tänder. De ska ju även kolla de bakre tänderna och kolla vad det är som gör att hennes tänder växer som de gör.
Så imorgon hoppas man på det bästa.. Är mest orolig för att hon ska sövas ner..

Allt har gått bra. Och det känns ju skönt. Men nu oroar jag mig för pengarna. Blir det över 3000 så vettekatten om jag har råd:(
Ska hämta henne senare i eftermiddag. Och måste då ha kaninerna åtskillda, vilket också blir ett problem :/ Har ingen mer bur.

Min andra kanin har rymt!! Hon var inte i buren nu när jag gick ut för att kela med henne :( Kan ju drömma om att hitta henne igen :(
Ojojoj, vilken otur du har :O :(
Har du letat nära buren efter den andra kaninen, dom brukar hålla sig nära sina revir :/
Annars ställar du ut typ en extra bur eller transportbur med lite mat i så blir hon förhoppningsvis hungrig och kommer tillbax :/
Håller tummarna för att det blir bra nu<3

Jag fick faktiskt tag på henne igen. När jag skulle gå ut för att leta igen, så var hon där på gruset. Så det blev en liten stund av jagade, och sen tog jag in henne för att borsta.
Vet inte vad jag hade gjort om jag inte hade fått tag på henne.
Oj, tur att du fick fast henne igen! Hoppas bettfelet går att fixas..
Varför ska kaninerna bo var för sig?
Skönt att du hittade andra kaninen, inte kul om den hade försvunnit nu mitt i alltihop :/

Ja, jag är jätteglad över att jag fick fast henne.
#31 för att vi ska kunna hålla koll på Alice så att hon äter ordentligt och att avföringen är okej.
Men jag ska göra så att de får gå tillsammans en stund varje dag.
Ska tillbaka till veterinären om en månad. De trodde inte att det kunde bli bra igen, eftersom att hon är så pass ung och felet är rätt stort.
Jag får iaf ha kvar henne i en månad till=)
#32 Jaha okej =) Håller tummarna för lilla ninen !

Hon är så underbar=) Hon har blivit mycket piggare och nu stödmatar jag henne med ett pulver av timotejhö. Och hon älskar det! =) Bara att sträcka fram sprutan så tar hon den själv.
Känns så skönt att det går bra.
Men sen kommer jag nog bli väldigt förkrossad om det är så att det växt tillbaka igen. Men får ta det då.
Nu ska jag mest bara njuta av att hon inte hugger efter en och att hon äter som hon ska=)