Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1003 ggr
[chriistina]
0

Torv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag satt och fundera lite…
Är torv varmare än spån för kanin?
Det är nämligen så att det är jätte svårt att få tag på halm här nere i år, och nu börjar ju kylan komma så kaninerna måste ha värme. Just nu har de halm jag köpt i djuraffären, men det är inte hållbart när det blir kallare och de behöver ännu mer värme, för halmen där kostar massor.
Så min tanke va om torv värme mer än spån så det kan räcka med mindre halm om man har torv ist…
Hästarna i stallet som står i uteboxar står nämligen på torv och det känns som det värmer mer än spån…

Dela gärna era tankar!
Jag bryr mig inte så mycket om att kaninerna kommer se ut som svarta grisar, de lider inte de av och de kommer självklart få halm över, men vill kunna minska mängden. För även om tov är dyrare än spån så är torv billigare än halmen i djuraffären.

Tejoos
0

Skulle inte tro det. Kan du få tag i stora mängder hö istället?

Trasdockaa
0

Jag tror det är ungefär likgiltigt. Torven blir som iskockor när det blir vått av kiss etc, spån tycker jag behåller formen mer och är luftigare (luft blir värme). Men har inte undersökt det själv mer så vågar inte säga varken fram eller tillbaka.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

TammyNice
0

Jag gillar torv, men har aldrig haft de till kaniner, men funderar på de nu till mina råttor, men vet ej än ska kolla upp lite mera först..

Använder det ju till hästarna, å de värmer iallafall till dem. Å det är jävligt bra tycker jag, 
Å då får ju kaninerna möjlighet till att gräva. Jag själv kanske ska börja med det till mina å ha halm bara i husen till dem…
Men som sagt de e ju ba å pröva, om du ej tycker att de funkar så sälj de till hästmänniskor, de brukar ej va omöjliga..

MVH Emma

[chriistina]
0

#1 Har tyvärr svårt att få tag i hö också "/ Får ta en viss mängd i stallet, men de ska byta till ensilage när höet är slut så kommer få köpa dyrt hör då också :(
#2 Hmm… men jag städar ändå burarna här hemma varje dag så det är nog ingen fara. Men att det är luftigare har du rätt i.
Men hur är uppsugningsförmågan på torv?
#3 Ja, det har du rätt i. Att tesa kan ju inte skada :) Och kan ev köpa en bal från stallet med torv så funkar det inte kan de bara ta tillbaka den.
Men vet ändå inte hur jag ska få veta om kaninerna tkr det är varmare eller kallare… kan ju inte fråga dem direkt :P

Tejoos
0

Oavsett om du väljer att testa torv eller fortsätter med spån så måste du ändå ha hö eller halm över eftersom det är det som isolerar mot kyla och håller kaninen varm.

[Kaninfluff]
0

Jag tycker inte att man ska ha torv, det kommer lätt i ögonen på kaninerna. ^^

moonsi
0

jag satt å fundera i går om man kan lägga en liten frigolitplatta i botten i bot sen sågspån och halm efter som de är värmande.

PaaatyPalm
0

Jag kommer framöver ha 50-50 spån/torv.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[chriistina]
0

#5 Ja, men det är klart de ska ha halm också. Men jag tänkte mest så, att om kaninen ligger på torv eller spån, vilket får kaninen upp värmen på snabbast?
#6 Det köper jag inte riktigt. Kaninen gräver ju i jorden och ev i sand. Det kommer lika mkt skit då. Mina kaniner är kaniner och lite jord klarar dem allt av ;) Man kan ju köpa torv med eller utan rötter också. Lite rötter är ju gott för dem att äta med.
#7 Borde inte frigoliten bli äklig då?
#8 Aaa, det kan ju också vara en ide. Men känns som det är lättare att blanda runt i stora boxar än i mina burar. Jag är redan så långsam när jag städar (a)

Kawaiih
0

#9 testa och sätta fast frigoliten under bur golvet istället. borde ju ha samma effekt tycker man…

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

[Niike]
0

Tänk på när ni använder frigolit att ni gör det rätt.. Har precis för mig om att det är när man använder det som isolering, som det kan bli motsatt effekt..

[chriistina]
0

#11 Det stämmer. Har ingen av mina burar isolderade pga av just det att det kan bli motsatt effekt. Och är mycket skeptisk till att sätta det under buren…

[Niike]
0

Men gör man det rätt blir det kanonbra (Y) :)

[chriistina]
0

#13 Ja, men det känns som det är större chans det blir fel… ^^

[Niike]
0

#14 Ja, faktiskt ^^ Men man kan ju alltid kolla upp om det finns någon som kan det där.. Det borde ju snickare och såna personer kunna.. Så man kanske kan få lite hjälp av nåt proffs :D