Övervuxna tänder, Vad gör man?
Har en kanin på ca 8-9 månader nu och de senaste 2 månaderna har vi fått åka till vetten och klippa ner dom. Resultatet har blivit jätte fint och han har kunnat äta hö och dricka ur flaska som vanligt. Men dom växer så grymt fort och det var bara 3v sen vi klippte tänderna sist och nu är de redan äckligt långa igen. Ska in nu nästa vecka på drop in- i Björklinges vet.klinik och klippa ner dom igen. Men de känns lite som ett lidande för kaninen att inte kunna äta hö, morötter och div. andra gottigotti under 2-3v tid innan nästa klippning ska göras.
Visst kan man åka in oftare och klippa men det är ju också påfrestande och stressande för kaninen det med.
Har hört som alternativ att man kan åka till en spec. "tandläkare" och få tanden det är fel på utdragen. självklart under narkos dårå.
Man bollar med tankarna fram och tillbaka ibland och försöker väga vad som är bäst för kaninen. Är avlivning ett alternativ? eller ska man försöka punga ut 250:- /månaden (alt. oftare ) för en tandklippning?, eller ska man åka till tandläkaren och hoppas att inte problemet kommer tillbaka efter att man dragit ut tanden?
Det är verkligen en jätte fin kanin som är hur snäll och kelig som hälst. Min första desutom. Kan ha honom lös ute på gården och han springer inte de minsta iväg utan håller sig så snällt och fint kvar på gården. Gosar verkligen in huvudet i jackan när man kelar. Ush det är verkligen jätte svårt de här.
Vad skulle ni ha gjort i en sån situation?
Väldigt tacksam för alla svar!! <3
Avlivning hade jag inte satt i tankarna och är det framtänderna det gäller hade jag inte dragit ut dem heller då kaniner behöver dem för att gnaga bla. Jag hade nog kostat på mig 250kr/mån för att kaninen ska må bra och ha fina tänder.
Jag hade tagit bort kaninen (dvs avlivat den).
Avlivning är nog de bästa. Iallafall enligt mitt tycke.
Not your mom, not your milk.

#2 - Ja, det är Höger underkäks tanden de gäller.
Men kaninen mår ju inte så värst bra när den får åka i en brummande bil i en liten transportbur och sedan bli uppjagad på kliniken där både hundar, katter och andra djur sitter i väntan. De låter inte så sjysst de heller asså :(
#4 Med dem omständigheterna kan det vara bättre att låta kaninen somna in såvida du inte kan ha en veterinär som kommer hem till dig vid behov.

jag skulle inte avliva!, kaninen är ju inte sjuk, den har bara lite snea tänder. Därför skulle jag råda dig att åka och dra ut framtänderna. Det kostar, men om man tänker efter så kostar det mer att betala 250kr i månaden i hela kaninens livstid än kanske 3000kr sen behöver man inte besväras av det något mer:)
Men det är alltså om problemet kommer tillbaka helatiden. Ge mycket hårda saker som trädgrenar och morötter.
Hoppas det ordnar dig!
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Man kan klippa själv hemma ju. Inge stress för djuret ;)
Definitivt ingen avlivning! Antingen får du lära dig själv eller så får ni satsa lite pengar för att kanin ska må bra. Vem vet vilka problem ni kan få med en ev ny kanin?
En kanin blir också van vid att möta veterinärer det är ju trots allt samma miljö, och man kan faktist framföra sina egna önskningar om att ev samma veterinär klipper samt att man behöver inte ta i kaninen förrän det är eran tur att komma in på rummet! Det är många katter och hundar som inte heller riktigt alltid fixar miljön och påfrestningarna hos en veterinär klinik så olika alternativ finns.
Avlivnings alternativet känns mer som att ni själva tycker att det är jobbigt att åka iväg ständigt det är min personliga åsikt jag kan ha fel…. men jag står för det.
Jag önskar er alla lycka!