Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 734 ggr
Papaya
0

Liten hane sökes!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en liten hermelinhona vid namn Mareld (Maran) som jag bör ta en kull på snarast då hon snart är 1½ år nu. Hon är en brun zobel med trevligt temperament. Hon är efter en hona jag hade vid namn Marianne och min hane Nybyggets Bombo. Hon har aldrig haft en kull förut.

Jag har inte så många krav på hanen då det, som sagt är, ganska bråttom att jag hittar en hane. Det jag ställer högts krav på är att

*Hanen ska vara lugn och trevlig

*Han ska vara liten då min hona är ganska liten

*Hanen ska finnas i närheten av Uddevalla, (gärna i Uddevalla).

Han får gärna ha kapacitet för hoppning, men det är inte ett måste. Det vore också kul om hanen vore vit blåögd då Maran föddes med en fläck mellan öronen, som sedan försvann och om jag har fattat det rätt så kan jag få reda på om hon är wienertecknad om jag parar henne med en vit blåögd och ungarna blir wienertecknade? Jag kan ha fel, men det var en människa som sa det till mig en gång. Ni får gärna bekräfta om det stämmer eller inte! :)

Jag hoppas att det finns någon snäll liten hane där ute för min lilla Maran! Har du någon som du kan tänka dig att låna ut så hör av dig. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Papaya
0

En bild som är tagen förra sommaren, då hon inte var så gammal. Nu har hon växt i sina öron bättre, men hon ser i vissa lägen fortfarande mer ut som en dvärghare, trots att hon är renrasig.

//Emma

Papaya
0

Här ser man den vita fläcken.

Ska försöka ta nyar bilder på min lilla ögonsten idag. :)

//Emma

Zvintos
0

Om den vita fläcken beror på wienerteckning visar sig genom PARNING med en vit blåögd.
Är hon wienertecknad bör det dyka upp en eller flera vit blåögda ungar.
Detta för att det krävs 2 anlag för att det ska bli vit blåögt, men bara ett för att det ska bli wienertecknat. =)
Blir det bara wienertecknade ungar, är hon troligen inte wienertecknad.

Har en vit blåögd dvv jag skulle kunnat låna ut, men bor i Dalarna, så det är alldeles för långt.
Har du kollat bland uppfödare runtomkring dig, ifall någon föder upp vit blåögda hermeliner? =)

Papaya
0

Jag ska kolla upp det. Det finns säkert någon i närheten, men det är ju bra att slänga ut krokar på lite olika ställen. :P Tack för ditt svar, det var bra. :)

//Emma

Zofixx
0

Jag har en underbar hane som är jättesnäll, lugn och jättebra temperament! Han är liten, han är dvärghare/hermelin korsning med bra H-stam (flera 94) och dessutom hoppstam.

Han har hoppat utan sele 55-60 cm så kapacitet finns :).

Han är Wienertecknad och blåögd. Jag kan ta mig till trollhättan eller uddevalla mot bensinkostnad. Skulle det inte bli några parningar så får man omparning :).

Zofixx
0

* Menar givetvist: Skulle det inte bli några kaninungar så får man en omparning gratis :)

Papaya
0

Marans mamma, Marianne, var blå och Marans mormor (min allra första kanin ^^) var blå och vit, troligen wienertecknad. Hon hade mer vitt, men också den där lilla fläcken mellan öronen. :) Vad jag vet har Marianne inte lämnat några som helst andra ungar med något vitt, och på pappans sida finns det bara Brund Zoblar.

//Emma

Zvintos
0

#7: Det är det knepiga och jobbiga med wienerteckning, att det kan ligga dolt i generationer och ploppa upp helt plötsligt (de är bärare, men syns inte på dem).
Vissa kan ha en vit klo, som man ex inte lägger märke till, men som beror på wienerteckning.
Därför man inte ska blanda in vit blåögt om ungarna inte är tänkta till just vit blåögd-avel.

Papaya
0

#5 Din hane är verkligen jättesöt! Jag får fundera på det ett tag. :)

Mamma tycker dock att vi ska köpa en vit-blåögd hane istället och det vore ju förståss jätteroligt, men då måste den ju sitta ensam… Jag har ju redan en hane, men han är ju pappa till Maran. Kanske vore det bra att köpa in lite "nytt blod", även vid tanke på framtida parningar? Vad tror ni? :)

//Emma

Papaya
0

*putt*

//Emma

Sashhi
0

Har min Binaji's Ghost With Pride, en 75 % dvärghare 25 % lejonhuvad kanin. Han är just hoppkanin, dock inte tävlad än. För mer info, PM:a!

Not your mom, not your milk.

Papaya
0

Jag funderar just nu på att ev. köpa en hane istället. Hur uppskattat är det med wiener-tecknade kaninungar vid tanke på att färgen inte är godkänd? Även om bebisarna inte blir något för utställning kanske det inte vore så populärt ändå? men jag hade gärna haft en vit-blåögd hane då de är så fina tycker jag! ^^ Men mamma berättade att när hon var yngre så löpte just vita-blåögda kaniner större risk att få en ögonsjukdom? som exempel hade hon sett när en tjej släppte ner sin kanin från typ 10cm höjd (låtit den hoppa in i buren själv typ) och ögat hade ploppat ut… :/ Det låter lite märkligt tycker jag, men stämmer detta på något sätt, och om det gör det, är det så fortfarande??

Annars kan jag ju köpa en annan tjusig färg också, huvudsaken är att hanen är trevlig. :)

//Emma