Långhårig Dvärgvädur
Hur mycket kräver deras pälsar?
Såg en grymt söt krabat idag som jag blev riktigt sugen på. Men funderar över hur ofta man måste sköta pälsen..
MVH Erika :)

Jag har en teddy(långhårig) dvärgvädur/vädur :)
Han borstar jag pälsen varje dag på ^^
Delvis för att den ska hålla sej fin och för att det är ett bra sätt att umgås med kaninen :D
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
Menar du teddyvädur eller lejonhuvad dvärgvädur?
Teddyvädur, eller teddydvärgvädur, kan man säga är en dvärgvädur med teddypäls över hela kroppen. Det är inte en godkänd ras.
Lejonhuvad dvärgvädur är en godkänd ras och har ingen teddypäls, och inte lång päls över hela kroppen som en teddyvädur, men lång päls på vissa ställen (man, kjol?). Är lite osäker på vart dom ska ha lång päls och inte :-)

#1 Vad använder du för borste?
#2 Då är det en teddy, den är långhårig över hela kroppen.
Eller du kanske menar dvärgvädur fuchs?
Den ser ut såhär: länk

#4 Nej, längre hår och lite burrigare. Fast det kan ju bero på att de inte är borstade som de ska.
Försöker nu övertala mor och far om att få låna bilen imorgon… ^^

Jag använder kam och en karda ^^
Hanna, 22år, Uppsala
Jag har teddydvv och borstar dom varje dag, men nu när de inte har lika mkt underhull borstar jag dom var annan dag (ibland varje dag om det fastnar något men de får inte lika ofta tovor nu när de blivit äldre, som ungar har de underhull/bebis päls som tovar sig mkt lättare) ;D
Men den kanin du såg, har den lång päls över hela kroppen utom huvudet? Eller har den lång päls över allt?

#7 Lång päls överallt, dock kortare i huvudet än på rsten av kroppen. Också hade den ett hängande och ett uppstående öra, men jag antar att det var en dvärgvädur som ena örat inte lagt sig på ännu.
#8 Fanns den på någon hemsida, eller vart hade du sett den? =)

#9 såg den på Djurmagazinet idag..
#10 okej =)

jag har en teddylöwen (antar att deras päls är ungefär som teddyvädur) och jag borstar henne varje dag..
#10 Jag köpte mig en långhårig tuss som jag först tänkte var en teddy, men han fällde snabbt bort all "teddy" päls (fluffet han hade)och ja bara en vecka senare så fattade jag att jag sett fel och han var iaf. en lejonhuvad dvv då var han välpälsad lejonhuvad dvärgvädur, men när han blve äldre tappade han mer och han hade inte lika mkt päls (tjol och man). På Djurmagazinet köpte jag han, så kan inte den kaninen vara en välpälsad lejon eller korsning då? När de ärungar har de ofta mer fluff :)
Man vet aldrig vad man köper hos en djur affär, och det är nog inte många som ger bort/säljer billigt teddyvädurar till en djur affär tror jag? ;D

Att borsta är inge jobbigt om man lär kaninen ifrån början att ligga på rygg.
Plus så måste man ändå gosa med kaninerna man har varje dag (tycker iag jag) och då kan man göra det medans man borstar så det tar ingen längre tid änn med en vanlig kanin…
Men det är klart att man ska gosa mer med kaninen änn det som man gör via borstningen. :)
Mycket gos= tamare kanin :) (oftast)
Hanna, 22år, Uppsala

#15, Det är ingen tedydvärgvädur,
Han har ju tex inte lång päls vid ansiktet
& pälsen är mer "sträv" än hos en teddydvv.
#15 vad kul :D Ser ut som en välpälsad lejonhuvadvädur :)
#16 Alla teddyvädurar har inte lång teddypäls i ansiktet, men det är väl det man strävar efter dock.
Men jag tycker inte pälsen på kroppen ser ut att vara teddy heller.
#15 Tycker han ser ut som en lejonhuvad dvärgvädur :P

#16 #17 #18
Kan nog vara som ni skriver. Han har kortare päls på kroppen än runt halsen. Vilken färg? har han då? han är lite gulaktig i ansiktet, men det gick inte att få med på kortet. Är han japantecknad?
#20 På kortet ser han ut att vara Svart/vit japan tecknad men han kan vara svart/gul japan tecknad om han är gul som du skrev ;P
svart/vit japantecknad, supersöt!