Vett och etikett
Brukar ni lära era kaniner lite vett och etikett? ^^
Saker som ni gör utan att tänka på det egentligen.. Inte direkt något ni tränar in, utan bara GÖR för att det helt enkelt är så, och kaninen lär sig det.
T ex att den inte får hoppa upp på en stol om det är en innekanin.
Hoppas ni förstår hur jag menar :)
Njä, Nalle får inte hoppa ner från sin bur till stall golvet när jag ska göra iordning maten och har det öppet, när han hoppar ner tar jag upp han (låter det endå vara öppet) tycker han blivit bättre på att stanna i buren nu :P
Sen att de inte får sprattla när jag bär dom.

Jo det blir så automatiskt utan att man tänker på det.
Men Flippen har lugnat sig mycket med att hoppa upp på olämpliga ställen, samt gnaga på inredning "fast det har hon inte varit så vild med" turligt nog. Så hon har kanske blivit fostrad. 
Men när jag skall in och duscha vill jag inte ha dörren vidöppen då det blir kyligt. Men Flippen puttar ändå envist upp dörren, och skulle jag stänga den så krafsar hon hej vilt på den, så jag får finna mig med ett kyligt badrum för Flippens skull. Brrrr!
Marsvin 4-ever
.
Niike har lärt sig att när jag lämnar hans burdörr öppen för att t ex byta vatten och han skuttar ut, så ska han fort som attan skutta tillbaka när jag kommer :P

Jag har lärt millan att om man sprattlar så kommer man inte ner i hagen utan det gör man när man sitter lugnt och stilla i famnen och inte sprattlar precis innan man nuddar marken.
Dock så händer det att hon sprattlar men då tar jag bara upp henne utan att hon nuddade marken i hagen och sen så testar jag igen ända tills hon sitter stilla ^^ Vill inte ha en kanin som sprattlar sej ur famnen när man kommer till hagen…
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
#4 Så gör jag också :D
Och så ska de också sitta stilla när jag borstar dom, Mumin och My hoppar aldrig ner från buren men det kanske är för det är ganska högt, Nalle som inte har lika högt hoppar gärna, men somsagt lär han sig :)

Jag har försöker typ lära mina att de inte ska börja sprattla när jag ska sätta ner dem (om ja har haft dem i famnen)
Vi har två stora frassar som frigående innekaniner, så dom uppfostrar vi en hel del faktiskt. På ett väldigt lugnt och snällt sätt förstås.

Mina kaniner får inte sprattla när jag håller i dem och de får inte heller hoppa ned från famnen innan jag släppt ner dem. De får inte heller ta ett skutt från famnen in i buren utan jag lyfter ned dem i buren.
Candy (innekanin) får inte vara i sängen eller vid datorn. Det bryr hon sig inte om, men ändå ;) Sedan får hon inte rota i papperskorgen heller för då tar hon risifruttipapper, springer iväg med det, gömmer sig och slickar på pappret. Inte särskilt bra .. ;)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se