Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 607 ggr
Kristall
0

Kaninbudget... ;)

Nu vill jag veta… hur mycket pengar lägger ni ner på era kaniner i året (ungefärligt då) och hur många kaniner har ni (+ eventuella ungar)? :) Ni kan ju börja med att skriva eventuella månadskostnader (dvs om ni handlar in saker varje månad), sedan lite saker som man kanske inte köper in av så ofta. =)

Det här kan ju ge blivande kaninägare en känsla av hur dyrt (eller billigt?) det är att ha en kanin. :]

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Alecsandrala
0

Tror att det redan finns en massa trådar om detta :)

Creation
0

Kan inte alla som skriver skriva vad för ras djuren är också? ;) Så får man som blivande kaninägare veta hur stor skillnad i matkostnad det är mellan en dvv och en bj, t.ex. ^^ *vill skaffa nin i framtiden och funderar lite redan nu*

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Niike]
0

#1 För hela året tror jag inte vi har någon, isånafall är den nog rätt gammal..

Zvintos
0

Ja, nu när vi hittat ett ställe där vi får hämta gratis hö ifrån sjönk ju kostnaderna.
Köpte tidigare på Granngården, det kostade 129kr för hö som räckte ca 5 dagar…

Nu ska vi se, i månaden kostade det:
Pellets - 109kr
Spån - 74kr-148kr
Grönsaker - gratis
Hö - 129kr*6 (774kr)

I år har det alltså gått åt ca 3084kr för enbart pellets och spån.
Räknar jag med tidigare kostnaden för hö blir det helt plötsligt 12 372kr sammanlagt…
Det är alltså bara kostnaderna för hö+pellets och spån för som mest 8 kaniner (1 vuxen BJ, 1 vuxen Lilla tysk vädur, 2 vuxna dvärgvädurar och en kull på 4 dvärgvädursungar).
Sen har jag köpt in 2 kaniner och fött upp 1 kull på 4 ungar, som också kostat.

Nästa år räknar jag dock med att det kommer bli billigare, då jag enbart kommer behålla 2 kaniner (och ev ta kull, om jag har råd och plats).
Så då räcker pelletsen och spånet längre, samt att jag nu hittat ett ställe vi får hämta hö gratis.
Det kommer visserligen gå åt pengar till nya burar och bättre skålar.
Men kommer ändå bli billigare.

ertan94
0

I månaden har 3 kaniner…..

Pellets: 79 kr

Hö:29 kr( annars brukar vi hämta gratis)

Andra saker: 60-70 kr

[Wera]
0

Jag har förtillfället tre kaniner, får hem två till snart. Men jag delar allt med syster som har 4 kaniner.

Det är:
Tre dvärgvädurar
En hermelin
Två teddyvädurar _(snart två till)
_En korsnings hona (äter som en dvärgvädur).

En säck med rabbfor pellets, 25kg = 135kr
En spån bal från Granngården = 79kr

(Bensinen räknar jag inte med efter som mamma bara köper detta när hon ändå ska iväg och köpa mat).

Det köper vi ungefär varje månad = 214kr

+ det som vi köper ganska sällan.

Ca 10-15 balar Hö = 100kr
Ett par balar halm = 5kr/bal
Bensin (att hämta det är ju inte gratis ^^) = 35kr ?

Ca 150-200kr kanske?

Detta är per månad, per år är det väl 2568 + runt 900 = 3468kr / år, ungefär om jag räknat rätt, sen är det ju olika beroende på hur ofta hö´et och halmen tar slut för vi använder olika mkt beroende på årstid etc.

Efter som vi köper fårn en bonde i närheten brukar vi ibland få gratis hö och det har vi fått hela sommarn nu, men nu ska vi börja köpa igen och då har vi alltid fått en-två häst transporter ifyllt i vår kontainer var annan månad, för vi hade hästar, nu när vi sålt hästarna blir det ju mkt mindre och då hämtar vi med vår bil och då brukar vi hämta 10-15 balar och vi kanske ger 100kr för det? Ibland hämtar vi enbart halm och det blir 5-10 balar och det kostar 5kr/bal.

Kawaiih
0

Jag räknar bara med hö, spån, halm och pellets till två kaniner ^^ en dvv/lejonhuvad och en dvv/vädur.

PERMÅNAD
pellets 100:-
hö 200:-
halm 150:-
spån 80:-
TOTALT: 530:-

PER ÅR
530 x 12 = 6360 :-

(Men vi ska börja få hö och halm av min faster så det kommer ju minska med 350 :- i månaden och då blir det 2160:- per år. )

Och jag kan även säga till alla som funderar på att skaffa kanin. Att det är värt varenda krona…

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Kristall
0

#2 = smart! :)

Jag har endast dvärgkaniner; en dvärgvädur, en teddydvärgvädur och två därgvädur/hermelin & lejonhuvadblandisar. ;)
Tre av dem är under ett halvår gamla, och de får fri tillgång på pellets ännu.
Pelletsen räcker ganska långt. Det blir ett par påsar i månaden. Spån köper jag stora säckar av, så det blir endast några påsar i året (kanske 3,4).

3,20 * 12 = 38,40 e (pellets/år)
8 * 4 = 32 e (spån/år)
= 100,40 euro
+ Grönsaker som är lite olika med hur jag köper in… hela somrarna, och vårarna är det gräs, äpplen från egna träd, lövkvistar med mera som gäller. Men ibland köper jag färska grönsaker från matbutiken, dock kan jag inte räkna ut de kostnaderna helt exakt…
Hö varierar lite, oftast får jag gratis av min pappa som har getter och får hö från en stor gård. :)

Så för fyra kaniner så ligger kostnaderna emellan 100 och kanske 140 euro för de grundläggande sakerna. =) Alltså cirka 1000 kronor i året. Sedan tillkommer ju saker som matskålar, vattenflaskor, byggmaterial (för burar och sådant), selar, koppel med mera.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Alecsandrala
0

Jag räknar pellets, hö, spån, halm, toa-lätt och andra saker till två dvv.

PER MÅNAD
pellets ~70kr (109kr per säck)
hö: ~20kr eller gratis
halm: 50kr
spån: gratis
toa-lätt: 39kr
annat: 100kr

TOTALT: ~279:-

PER ÅR
249 x 12 = ~3348 :-
Känar sjukt mkt på att jag får gratis spån och ibland gratis hö ;)

[Niike]
0

Månadskostnad
: I stort sett gratis, säg 5kr/mån
Halm: I stort sett gratis, säg 5kr/mån
Spån: Gratis
Pellets: kanske 50 kr/mån
Grönsaker: kanske 10 kr/mån

5+5+50+10 = 70
70 x 12 = 840 kr

Chansar på att som ni ser, så säg mellan 700-1000 kr/år ungefär.
Mina föräldrar betalar allt av det eftersom hö och halm använder vi till andra djur (som inte bara är mina), och grönsaker äter vi själva. Brukar även ta mycket grönsaker och frukt som vi odlar själva (persilja, sallad, morötter, äpple, potatis, jordgubbar mm). Pellets blir det också att dom betalar, varför vet jag egentligen inte, men det har alltid varit så att dom betalat fodret till marsvin/undulat/kaniner/hamster..

Jag har 4 dvärgkaniner (två teddyvädurar, en lejonhuvad korsning och en dvärgvädurkorsning).

aliciia
0

typ flera tusen :O

*bågari nte skriva summan ;D*

repekka94
0

har 10 dvärg kaniner ca. 6 mask mat per dag 1 vuxen och 9 ungar sen har jag 1 belgisk jätte kanske 2 dl per dag så 80 kr veckan till pellets och 105 kr en hö påse som räcker i 8 dar kanske men när jag får hästen blir det billigare med höet :9

Summa : 700 i månaden = 300 kr kvar att köpa nått annat för av barnbidraget :P men ska ju sälja ungarna så 3 kaniner blir ju billigare kanske 300 i månaden :)

för er som virrade bort er i texten så har jag 11 kaniner och nu går det 700 i månaden när jag sålt ungarna 300

Men ska ev skaffa nya kaniner då blir det ju 500 i mån lagom tycker jag men får snart hö gratis :P

monica551
0

Jag har 12 vuxna kaniner samt lite ungar nu och då, så antalet varierar beroende på antal kullar och kullstorlekar. I år har jag haft åtta kullar av rasen Holländsk kanin. Har Holländska kaniner, Rexkaniner samt en Belgisk Jätte.

Hittills t. o.m. 31/10 2008 så har jag haft följande kostnader:

Anm. avgifter till utställningar:     660:-
Medlemskap S.K.U.F:                  100:-
Medlemska SKAF:                       285:-
Veterinärkostnader:                    745:-
Stambokföringsavgifter, (8st):     160:-
Kutterspån:                                545:-
Hö:                                         1.000:-  
Pellets:                                   4.140:-
Solrosfrön:                                 686:-
Morötter/äpplen etc:                    225:-
Ny betesbur (nät, regel etc):         568:-
Färg m.m. till årlig burmålning:     129:-
Resekostnader:                        3.972:-
------------------------------------------------
Totalt:                                    13.215:-

Jag har även under året köpt in 4 st nya kaniner till en sammanlagd kostand av: 1200:- 

I resorna har jag räknat 18:50/mil vilket avser resor till och från utställningar, till granngården att köpa mat, bonden att köpa hö etc etc. En kostnad som man lätt kan glömma när man räknar ut vad kanineriet har för faktiskakostnader.

Så om någon skulle tro att man skulle tjäna pengar på att föda upp kaniner så kan man ju slå den tanken ur hågen rätt snabbt när man ser ovanstående kostnader. Då har jag turen att även få massa frukt av vänner som har tillgång till detta. Bor på landet så det blir mycket grönfoder från naturen samt det egna växthuset (speciellt tomater samt olika örter). Halmen har jag som tur är ännu så länge gratis tillgång till.

Det var inte direkt roligt att räkna ut detta och se vad det faktiskt kostar med kaninerna som hobby. Det är ju nästan en hel månadslön!  Gråter

Sashhi
0

Har 3 kaniner, alla är i dvärgformat. Per månad blir det inte mer än 300 kr max, och jag bor i Stockholm. Skulle bli betydligt dyrare om jag köpte halm/hö på djuraffären, men jag köper från en gård för ca 10kg hö=36 kr, 15kg halm=52 kr.

Not your mom, not your milk.

Nana88
0

Har två kaniner. en dvv och dvvkorsning.

ca 7000:-/år mat, strö m.m.

Sedan kostar vaccinationerna (pest och gulsot) 700:-/år

+ försäkring 700:-

TOTALT: 8400:-