OT - Din kamera
Jag ska köpa en ny kamera men vet inte riktigt vad jag ska köpa för något. Ni som gillar att fota kan väl lägga ut en bild på eran kamera/en bild som eran kamera har tagigt och skriva nedanstående fakta om den:
- Vad kameran heter
- Var du köpte den
- hur mycket den kostade
- Dina favorit funktioner
- varför du valde den kameran
- hur stor den är
- ungefär hur tung den är
Och gärna mycket mer! vill veta allt som går att veta! Det fins säkert fler än jag som har nytta av denna tråd :)
Är tacksam för svar!
Jag har tre kameror… en skall dock min mamma få ha nu. :)
Den jag använder mest är en digital systemkamera, Olympus E-500, som jag skaffade ungefär i mitten av augusti. =) Den är min första digitala systemkamera, systemkamera överhuvudtaget, och jag köpte den begagnad via en internet-auktion för cirka 150 euro (~1500 kronor), utan objektiv. Den var så billig (de andra begagnade av samma modell jag har sett på till exempel Blocket.se och andra liknande sidor kostar cirka 4000-5000 kronor) på grund av ett litet fel i kamerahuset (en liten spegel fattas) som gör att man inte kan autofokusera på nära avstånd, vilket absolut inte gör mig någoning. :) Objektivet som jag har till är ett analogt 50 mm objektiv, bländare 1.8, även den begagnat, men i väldigt bra skick. =) Dock så finns det nyare modeller av samma serie, om du är ute efter en helt ny kamera, som också verkar bra. :)
E500 är en mer avancerad "nybörjarsystem" tycker jag, den är inte för den som är ny som fotograf, även om man kan fota på autoläget då. =) Men fördelen är att den är väldigt mångsidig, och med ett bra objektiv kan man komma långt med den kameran! :)
Den är ganska stor, men man vänjer sig riktigt fort. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)