Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 567 ggr
Evvsson
0

Mat?

Går det att ge Grovfoder för häst till kanin?

Alltså som pellets bitar fast dom är mycket tjockare än kaninens.

Går det att ge grov till kaninen som egentligen är menat till häst?

Sashhi
0

Jag skulle inte ens våga prova. Hästar behöver så pass mycket mer salt och annat än kaniner. Fårpellets går däremot.

Not your mom, not your milk.

Brisa
0

Skillnaderna är inte så stora som man tror. Om man jämför ex Krafft Grund, Carrier och Stampe så skiljer sig inte mycket. Variationerna mellan olika kaninfoder är lika stora. Jag hade lätt gett Krafft Grund till vår kanin - med tanke på allt övrigt han får att äta (som jag inte har innehållsförteckning på) så känns de olika kraftfodren i princip sak samma.

Här är några siffror att jämföra: 

Råprotein: Krafft 11% - Carrier 14% - Stampe 13,5%

Råfett: K 4,5% - C 4% - S 4%

Växttråd: 13,0% - 12,5% - 17%

Kalcium: 0,5% - 1,2% - 1,0%

Fosfor: 0,3% - 0,3% - 0,5%

Energi: 11 MJ - 10,1 MJ - 8,8%

Hittar ingen uppgift om hur mycket salt det finns i kaninmaten, men Krafft Grund innehåller 0,8%. Så pass lite är knappast skadligt för kaniner - det säljs ju trots allt saltstenar till dem med.

Sashhi
0

#2 - Saltsten kan orsaka njurproblem.

Not your mom, not your milk.

kastanjen
0

Jag vet inte heller om det går bra att ge men jag vet atnötfoder går bra att ge, bla galant som jag ger.

Brisa
0

#3 - Jag vet. Men i den här frågan så var det kanske dumt av mig att ens nämna ordet saltsten… 

Salt är inte farligt såvida det inte överdoseras. Tvärtom så behöver även kaniner en viss mängd salt. Faktum är att även kaninpellets innehåller salt.