Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2978 ggr
Jojsan
0

Eluttag farligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är såna eluttag (eller vad det heter) farliga för kaniner? Alltså om de typ nosar på den, kan de få ström i sig? Jag vet inte men de kanske kan få för sig att slicka i den och då lär de ju få i sig ström… Eller? Bör man sätta något för eluttagen eller ska man bara låta det vara..? Man vill ju vara på säkra sidan :)

matilds
0

Nu står min säng & buren för de enda ellutaget i mitt rum, men förut satte jag en liten plastbytta över, eftersom jag tyckte det var obehagligt att det var så "öppet" :)

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

[Stampelina]
0

Det där eluttaget ser ut att vara av den "nya" sorten och det bör ju vara ett jordat uttag då. Tror ej att det är farligt, men be någon kunnig bekant titta på det åt dig. Din pappa eller pojkvän (om Du har någon) kan säkert det där, sånt där brukar karlar vara bra på!Flört

tantnett
0

Det uttaget är inte öppet i hålen. Vill tro att det är ett skydd för att barn inte skall kunna sticka in saker i hålen och därmed få i sig ström.

Det syns ett plasthölje vid hålen och då får kaninen trycka hårt "väldigt hårt" med nosen eller tungan för att komma åt elen, tror inte en kanin är intresserad av det. Men däremot kablar.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Salladshataren
0

Vem vet, man kanske har en kanin som gillar att sticka in saker i eluttaget ;P

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

tantnett
0

#4 Ja jag har länge misstänkt att min Flippen förvandlar sig till El Stickos när mörkret faller.  Skrattande

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Metinia
0

Det ska inte vara farligt, men jag skulle inte rekommendera att dina kaniner leker med det. För att kaninen överhuvudtaget ska få el i sig måste den trycka in någon del av vig själv i de 2 små hålen, så en cirkel som elen kan gå runt i sluts. Så det bör int evara farligt att kaninen slickar på den ens, dvs om den inte lyckas få in tungan tillräckligt långt in i Båda hålen samtidigt.

PrinzeZz
0

köp såna där små runda skydd man stoppar i för att inte småbarn ska kunna stoppa in grejer :).

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Jojsan
0

Tack för alla svar, alltså verkar det som att det inte är farligt, men det känns ändå obehagligt när kaninerna nosar på den och så..

#7 Hur ser sånna ut och vars kan man köpa sånna? :)

DarkAnge1
0

Tycker inte heller det värkar vara farligt. det är ju nån plast sak som täcker för och flyttas då man ska stoppa in kontakten. men du kan ha kvar ditt lilla galler för säkerhets skull om du vill eller köpa en såndär sak som #7 pratade om.

JuniorCruddlis
0

Uttaget är säkrat, inte jordat, men barnsäkrat så det är ingen fara. (jordade eluttag har stål piggar i sidorna som avleder strömmen vid blixtnerslag).

Flikka
0

#8 jag tror man kan köpa såna på clas olsson :)