Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 655 ggr
Lindbygarden
0

Har fått lejonbebisar!!!

Nu har vi fått vår absolut första kull smålejon!

Jätte kul! Alla lever och jag har räknat dem till 6 stycken. Vill inte plocka med dem.. är livrädd att mammakanin ska tycka att de luktar skumt sen..

Men jag har ngr frågor.

1. Jag har medlemsskap och har löst uppfödarnummer MEN fick tipset att inte köpa tång nu eftersom man inte vet vad som händer efter årsskiftet. Så ska jag välja att i år endast utfärda "härstamningsbevis" eller ska jag försöka hitta ngn med tång ock köpa nr till den tången? Alltså betala ngn för att märka bebisarna sen? Båda föräldrarna berättigar till stamtavla mm.

2. Jag har ingen aning om hur man färbestämmer dem! De är ju inte så gamla men ngr ser silverfärgade ut (blå?), ngr är mörkare (brun soblar?) MEN ngr ser vita ut med svarta fläckar/prickar???? Så hjälp hur har de blivit så?

Båda föräldrarna är brun soblar..

Lindbygarden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ngr bilder på underverken!

Lindbygarden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här en bild på den ljusa som jag inte vet vad det är för färg på? Båda föräldrarna är brun soblar.

(Tindras mössa som bor i kaninhuset för att lukta mumma)

Clariiz
0

Ser ut som en Brun Zobel och en s/v japantecknad tycker jag :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Emma-lundqv
0

Tycker också att det ser ut som japantecknad, för att få brokade ungar måste minst en av föräldrarna vara det :)

Lindbygarden
0

Jahaa… men hur kan två enfärgade få en sån?

Jag är ett riktigt blåbär när det kommer till kaninfärgnedärvning och en hel del till.. kan bara hästar:o)

Lindbygarden
0

Just det.. är det en Godkänd färg? hos lejon?

[Niike]
0

Grattis!
#5 Det beror på vilka färger som finns i släkten.. Det kan dyka upp lite allt möjligt ^^

Lindbygarden
0

#7 Jätte spännande verkligen!! Hos hästar är det inte lika stor färvariation:o)

ngn som har ngt tips? kring hur man ska göra i år gällande stamtavla kontra härstamningsbevis? Det kanske vore synd att inte märka och ta ut stamtavla om jag hittar ngn som kanske kan hjälpa mig med det?

Frida
0

#8 Håller med dig om att det kan vara dumt att köpa egen märktång pga omständigheterna. Men jag tycker definitivt inte att du ska missa chansen med att ge ungarna stamtavla för det. Se om du kan hitta en annan uppfödare som kan märka kaninerna (eventuellt får du köpa till "din" bokstav).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Ida-M
0

Jättegulliga bäbisar :)

[Wera]
0

Jag har inte köpt egen märktåpng, men jag åker till en uppfödare i närheten, och då har jag köpt en bokstav från SKAF som passar tången, och så har jag köpt egen bläck, då betalar jag ungefär 20kr kaninen.

Lindbygarden
0

Ahaa.. då ska jag genast höra med uppfödarna här ikring!

[Stampelina]
0

Grattis, hoppas allt går bra!

Lindbygarden
0

uppdatering!

Så nu har en mkt vänlig uppfödare gått med på att hjälpa mig så idag har jag beställt min bokstavGlad

Ska uppdatera med lite bilder, men va svårt det är att få bra bilder! Mina blir rödögda hela tiden:o(

Zvintos
0

#14: Vad snällt. =)

Du får gärna lägga in lite fler bilder på bebbarna.
Vore intressant att se ifall japanen är ren, eller zobel. =)

Lindbygarden
0

Japanen är supersöt. men mina två abosluta favoriter är den blå han har också blå/grå ögon samt en brun hona (tror jag) hon är jätte läcker, ser ut som hon har en mörkbrun sadel inrakad på ryggen och sen är det  lång/ fluffig päls runt om:o)

Vi är så sugna på att ställa ut men hur jag än vänder på det så har jag inte tillräckligt många hanar eller honor för grupp.. Eller ja det har jag men jag vet inte om japanen är korrekt då hon är blå vit och har bruna ögon??

Bilderna är ngr veckor så tyvärr syns inte sadeln ska se om jag kan ta in henne och fota så får ni se..

Lindbygarden
0

men jag har nog redan lagt ut bilderna här kom jag påOskyldig

Lindbygarden
0

Har tagit nya foton men skapar en ny tråd.

#15 Ja visst är det snällt? Blev jätte glad:o)

Jag behöver verkligen hjälp att färgbestämma henne för när jag lägger den blå hanen brevid så ser hon inte grå ut?? Söt är hon iallfall och kvar hos oss blir hon också. Dottern som är fyra har döpt henne till DoraKyss

Jojsan
0

Vad heter den nya tråden med bilder på dem då? :) Vill gärna se ^^