Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 786 ggr
Rafflan
0

uppfödare krav?

Vad krävs för att man ska få bli en uppfödare?
Vad krävs för att man ska få märka ungarna? (vet att man slutar med märktong i början av 2009)

Zvintos
0

Det krävs egentligen ingenting för att få bli uppfödare.
Men det förutsätter ju att man har tillräcklig kunskap om kaniner och deras fortplantning, sjukdomar m.m.
Föder man upp icke renrasiga (blandraser, eller icke godkända raser) behövs ingenting egentligen.
Föder man däremot upp till utställning krävs ju att man är medlem i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund (SKAF).
För att ställa ut krävs ju att ungarna/kaninen är märkt, och för att få märka måste man ha ett uppfödarnummer (som kräver medlemskap i KAF, samt en summa på 100kr när man beställer uppf.numret).

Rafflan
0

Vad krävs för att man ska få ett uppfödar numer då? Måste man registrera sin kanin gård då?

Zvintos
0

#2: Nej, det måste man inte.
Rättare sagt, så kan man inte regga sin kaningård innan man fått sitt uppfödarnummer.
Av den anledningen att det kräver 3 års vitsordad uppfödning (för utställning) och att man gått "jordbruksverkets" kurs (lite felaktigt namn egentligen).
Det enda som krävs för uppfödarnummer är ett medlemsskap i KAF.

Rafflan
0

Okey, då e jag med :D

Så om jag vill börja född upp tex dvv krävs det bara (i praktiken) att jag köper en hane och hona med stamtavla/h-bevis och en märktång + uppfödar numer?

Rafflan
0

Jag har ju planerat Att ta en kull till våren. honan har h-bevis och hanen har stamtavla, båda är renrasiga lejonhuvad och aldrig utställda.

Vad krävs för att ungarna ska kunna öronmärkas och få stamtavla?

MarHai
0

Att du är medlem i SKAF, har uppfödarnummer och att det inte finns mer än två luckor i stammen på djuren.
Ett tips? är att ställa ut föräldrarna först, det är rätt dumt att para  outställda djur.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Wera]
0

#5 Att dom har godkänd färg/teckning och är ren rasiga, samt att föräldrarna ska ha tamtavla och vara öronmärkta men jag har hört att man också kan ha en tim lucka i stamtavlan om en av föräldrarna t.e.x inte har stamtavla elr nå sånt? :S

Zvintos
0

#7: Man får ha 2 luckor i stamtavlan.
Men inte på samma sida (ex mamma & morfar) och inte heller bägge föräldrarna.
Så pappan kan ex ha stamtavla, medans mamman har härstamningsbevis.
Men då krävs att honans bägge föräldrar har stamtavlor.

[Stampelina]
0

#6 och #8 - Trodde inte man fick ha mer är 1 lucka i stamtavlan.

Rafflan
0

#6-8 Tack för era svar.

Honan är japantecknad bourgogne(Gulröd), hade anlag för japan långt bak vilket vissade sig i hennes kull. Båda föräldrarna har stamtavla, faderna är bourgogne(Gulröd), och mordern är viltgul.

Hanen har stamtavla, har den inte hos mig just nu bara.

Båda föräldrarna har underbart temprament, inga luckor i stamtavlan, honan är inte öronmärkt då hon endast har h-bevis pga fel teckning, har letat efter pet utställning till henne. Hanen hade jag tänkt ställa ut på kvinnersta dagarna, men hans öronmärkning har gått bort, antagligen pga dålig färg, så syns jätte lite och dåligt. Jag tycker det e för riskabelt att söva ner honom och märka om honom bara för utsällningens skull även fast han bara är 2 år.

Rafflan
0

*putt putt*