Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1367 ggr
Tarja
0

Bonde-hö?

Tänkte fråga: Om man ska köpa hö från en bonde till kaninerna, vad för hö ska man köpa? som är bra för kaninerna? Glad

-Medarbetare: Om gruppen är fel, vänligen byt :)

Salladshataren
0

Huvudsaken är att höet luktar bra och är torr och inte möglig.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

PrinsessanFiona
0

Jag har hört att kaniner inte ska äta ensilage. Det är inte bra för deras mage.

[chriistina]
0

Det bästa är väl egentligen ängshö med bra värden och ej besprutat. Precis som när man köper till hästar är det bra med ett analyserat(?) hö så man vet det är bra. Att bara lukta på det ger ingen vetskap om det är kraftigt eller energisnålt.
Själv köper jag från stallet sålänge de har hö, för då vet jag annalysen på det. Tyvärr ska de gå över till ensilage sen och då blir det svårare att veta värden då inte allt för många bönder gör detta på sitt hö "/

Sashhi
0

Om man inte har tillgång till analyserat hö, är huvudsaken att det inte är fuktigt/blött, t.o.m mögligt. Även lite bättre tuggmotstånd, inte för tunna strån.

Som sagt, kaniner ska inte ha varken hösilage eller ensilage.

Not your mom, not your milk.

[Wera]
0

Jag har ängshö.

Brisa
0

Så länge höet är friskt, grönt och luktar gott (helst av det kraftigare slaget) så är det helt ok att använda. Tycker det är lite overkill att kräva att höet ska vara analyserat… såvida man inte har kunskap nog att sätta foderstat åt kaninen. Är det någon här som har gjort det? *nyfiken*

Annars funkar det nog alldeles utmärkt med fri tillgång.

Jetaime
0

Jag har jättefint ängshö som vi har köpt från en bonde, alldeles nyskördat när vi köpte det. Det är grönt och fin och luktar gott ;) kaninerna gillar det också. Pluss att det bli ju mycket billigare.

mingopingo
0

Jag har ett grövre hö från årets skörd. Dyrt men otroligt bra!

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

gaaabbi94
0

vi får hö gratis av en vi känner som har hästar och så, det är lite grönaktigt och doftar verkligen jättegott…en gpng köpte min pappa på arken och när jag fick se det var det helt grått och mögligt (LUKTA på höet innan du köper det )

Jordgubbsgodis
0

Har ängshö det tycker jag är bäst och kaninerna älskar det och vi räfsar ihop hö fast först låter vi det torka på ängen så att det inte är fuktigt och möglar

Thumper-KG
0

Yngre och aktiva kaniner ska ha alfalfa-hö(lucern), och lite äldre kaniner som inte är aktiva med hoppning eller Avel ska ha timotej-hö.

Första skörden på året är att föredra då det är grönare…

gullenos
0

asså nu har jag läst vad alla har skrivit men ensilage är inte bra tror jag för det är det blötaste som man ger till kor.

hösilage är typ mellan. asså det kan man nog ge bara det luktar fräscht och inte är mögligt.

men det bästa är väll kanske vanligt hö?? ;D

själv har jag häst så jag får gratis därifrån!!

Noa-Nisse
0

jag köper balar.

både hö och halm från en bonde. det blir så mycket billigare och det är oftast mycket fräschare än det som säljs i butiker såsom ICA, Willys, Coop osv.

bonden där jag köper tar en tia st. alltså en tjuga för två balar!

vilket är mycket billigt :D och det är fin och absolut inte ofräscht. det luktar gott  som in i! :D:D

Medarbetare på Hundar.ifokus