Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 742 ggr
Tina-A
0

Frukt och grönsaker

Ger du dina kaniner mycket frukt och grönsaker? Är det någonting de gillar extra mycket och någonting som de inte gillar eller aldrig får?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

reddie
0

De får något varje dag. Allt ifårn gurka och sallad till morötter och äpplen. Hallon är favoriten.

Zvintos
0

Morot och äpplen brukar de få iaf 1ggn/vecka.
Sallad brukar jag vara försiktig med, då jag märkt att mina blir lite lösa i magen av det.
Banan får de bara ibland som godis, då det är så sött. Räcka ut tungan Men om de fick så skulle de äta banan dygnet runt, så gott tycker dem det är! Skrattande En annan söt höjdare är honungsmelon, men samma regel gäller där som för banan. Bara ibland.

Lotta_A
0

Jag försöker ge Molle frukt varje dag. Banan älskar han :) äpple ärgott. Ger lite gurka ibalnd. han är inte så förtjust i morot..:P

Asagard
0

Ja, banan älskar dem. Äpplen går också bra och gurka, sallad, men morot är inte någon favorit.

__iE
0

Blixten fick alltid ett halvt äppel på morgonen (:
han va kräsen så åt inte mkt ^^

Zaria
0

Mina kaniner äter 2-5 grönsaker om dagen. Jag brukar ge morötter, broccolli, rödbetor, majskolvar, vitkål, blomkål, gurka, sallad, brysselkål, sockerärtor och säkert nåt mer som jag inte kommer ihåg nu =)

Mandysan
0

#6 Vitkål är inte bra för kaniner, jag vet en kanin som dog av det!

Matilda_91
0

Oj då ska jag sluta ge eddie vitkål :S han får väldigt mkt olika grönsaker och fruk. Bla olika sortes sallat, äpple, blad från t.ex äppelträd och vinbärsbuskar, persilja, mangold, morötter, gurka m.m favoriterna är mangold, morotsblast och ringblomma :D

amanda_
0

min kanin äter morötter och äppe,gurka men mest gillar han musli men det är ju ingen frukt hahhaRäcka ut tungan

Mandysan
0

#8 Sallad är inte heller det bästa :/

Tina-A
0

Man kan ge sin kanin sallad, men i små mängder. Kaniner kan lätt få diarré av det. Jag läste någonstans om vad det finns för olika näringsämnen…? i maskrosblad och i sallad, och maskrosblad verkade 100 gånger bättre :) Det verkade mycket nyttigare i alla fall. *Tipsar*

Men inte för mycket! Det är som med all frukt och grönsaker, inte för mycket för kaninen kan bli dålig i magen..

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin får ibland tre eller frya solrosfrön när jag tycker att han har varit duktig.. han älskar det! sen gillar han gurka, äpple, päron, plommon, maskros, blommor, knäckebröd, havregryn, havrepuffar, potatisblad, dill, hallon, gräs, jordgubbar, torkad banan och russin.. allt var ju inte grönsaker och frukt men endå, han gillar det! Så man kan inte säga att han är kräsen precis..

Jag bara undrar hur man ska känna på kaninen om den är för fet eller tjock?!? man känner ryggrade på skalman och lite revbenen.. men ska man kunna göra det eller?!?

Medarbetare på Hundar.ifokus

Tiggros
0

Ger Drutten grönsaker dagligen men eftersom jag int haft honom så länge har jag inte lärt känna hans smal-- =)

Zaria
0

#7 Visst ska man vara försiktig med all typ av kål, men i små mängder är det ingen fara.

Hopi
0

Potatisblad/blast är giftigt! Vissa blommor är oxå giftiga.. Tex smörblommor, lupiner..

Tina-A
0

#15: Bra att du varnar i sådanna fall

Hopi
0

Dennis gillar äpple, rödklöver, blåbärsris (han äter även upp blåbär på riset om det finns), nate, maskrosblommor, sälgkvistar, gräs o hö förstårs.

Och när det gäller annat så gillar han hårt bröd jättemycket, men då vill han att jag ska sitta å hålla i det åt honom! hehe Lite bortskämd kanske! Flört