Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 18153 ggr
MorrisKanin
16

Kan man bada kaniner?

Kan man bada kaniner?? Typ bara med vatten.. för dom älskar ju att vara ute i regnet Tungan ute

ljusgul
2

Här om dan så hadde Dumle trampat i sitt eget bajs så att det hadde fassnat på hans tassar.Mamma sa att jag skulle tvätta av honom (dusha)men det tyckte han inte om såklart för kaniner gillar inte vattenGlad

Tindra1
6

Min kanin tindra tycker sådär om vatten.. :P

Men en gång när jag hade varit ute så hon var kall om tassarna, så jag ''badade'' henne för att varma tassarna. Då tyckte hon det var jätte kul att skutta runt i vattnet ^^ Så då tog jag mer vatten i så hon fick testa att simma lite :P

[Wera]
0

Man kan bada t.ex. rumpan om kaninen har diarré eller bada tassarna om dom är smutsiga, men jag tycke rinte man borde duscha hela kaninen. Det är inte nödvändigt heller.

gaaabbi94
0

man ska inte bada kaniner, i naturen badar heller inte kaninen, samma sak gället hamstrar, råttor och dom flesta gnagare utom bärvrar då vill säga, det finns shampo för hamstrar tillexempel vilket är helt sjukt! sådana produkter har endast tillverkats för att tjäna pångar på dom,

att bada en kanin är högst onödigt, kaniner är ett djur som tvättar sig flera gånger om dagen, har kaninen tillexemel diaree och hela rumpan full med bajs, så kan jag lova dej att en halvitmme senare är ALLR borta,

såå..bara inte kaninen det är bara en plåga för den ;)

PaaatyPalm
0

#4 den såkallade tamråttan ska badas, specielt hanarna då de blir otroligt skitiga!

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[Wera]
0

#4 Ibland måste man bada kaniner på rumpan om de har diarré för ibland fastnar det och är jätte svårt att få bort!

gaaabbi94
1

kaninerna får alltid bort det själv, det kan ta ett tag men det klarar dom av, hur tror du dom gör i naturen då, tror inte dom doppar rumpan i sjön :) tihi

gaaabbi94
1

kaninerna får alltid bort det själv, det kan ta ett tag men det klarar dom av, hur tror du dom gör i naturen då, tror inte dom doppar rumpan i sjön :) tihi

gullenos
0

#7 då kan man ju lika gärna ta bort det snabbt med lite vatten väll. man behöver väll inte bada den men hjälpa den lite. :P

[Wera]
0

#7 Nej, men oftast är det ju p.g.a vi ägarna till kaninen kanske gett fett mat, i naturen tror jag inte kaninen brukar få diarré ;D

gaaabbi94
0

kaninen får  dirree av att den antingen är sjuk eller fåttför snabbt foderombyte, äter kaninen för mycket gräs kan den få det eller om den är sjuk, diaree har inget med om hur fett maten är och kaniner i naturen får såklart också diaree ibland, det är helt naturligt. :)

jag tror inte att det gör nåt att man tvättar kaninen men det är inget dom tycker om och därför tycker jag själv att det är onödigt eftersom att dom tar bort allting själv

velenoso
2

Kaniner kan faktiskt uppskatta ett bad. En kanin jag hade älskade att plaska runt och la sig även på vattnet och flöt. Jag skulle bara tvätta av henne lite en gång för att hon hade blivit ordentligt smutsig när hon hade varit ute och grävt i jorden. Det visade sig att hon tyckte det var jättetrevligt.

MajaaR
1

mina två kaniner gillar att bada! På sommaren brukar jag ställa en glasslåda med svalt vatten i hagen och då badar de frivilligt !

annaforsgren
0

På sommaren när det är varmt så är det inte så bra att bada kaninen, för flugorna kan lägga ägg i pälsen då.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

gaaabbi94
0

jag vet att kaninen kan lägga ägg i pälsen, jag har frågat en av personalen på arken vad man ska göra om man ska tvätta bort det, men hon på arken saa att man inte skulle bada kaninen utan att man skulle antingen ta den till väterinären och ta bort larverna eller få nåt tar död på dom, hon saa också att det var svårt att få bort larverna om man tvättade.

men ajaa, alla har ju olika åsikter :)

MarHai
0

Kaninerna får inte alls bort det själv i de flesta fall! Vart har du fått det ifrån?
I det vilda dör många kaniner av att bajs har torkat ihop i baken, så dom dör av förstoppning.

Man ska undvika i största mån att bada kaniner. Det är helt okej att bada tassar och skölja rumpan, men att blöta ner hela kaninen är inte att rekomendera. Då ska det finnas en bra anledning.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

gaaabbi94
2

#16. jag har en bok som handlar om dvärgkaniner, där finns det en fråga som heter: kan man bada kaniner?  då svarar dom som skrivit boken på den frågan och dom säger faktiskt att kaninen är en väldigt duktig tvättare och alltid får bort allt bajs själv,

själv har jag aldrig hört att nån kanin dött av förstoppning.

men om vi säger såhär då. att bada kaninen beror från kanin till kanin :)

gaaabbi94
0

#16 och kaniner får visst bort det i dee FLESTA fall, diaree är jättevanligt och skulle det vara vanligare att dom inte skulel få bort det skulle det typ inte finnas några kaniner:S

visst jag tror att det kan hända det du säger, men det vanligaste är faktiskt att kaninen får bort det själv

MarHai
0

får jag gissa, det är monica wegler som har skrivit den? ;)
Det enda som är bra med hennes böcker är att dom har fina bilderFlört

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

SagaoAlfred
1

som några säger, så kan man absolut bada kaniner; om det behövs.

jag själv har dock bara behövt bara 1 kanin, har 4.
men han tycker faktiskt om det väldigt mycket, å det trodde jag inte att han skulle göra.

så ja, det är nog väldigt mycket upp till varje kanin & så,
men om man har en anledning till att bada kaninen, så tycker jag
att man kan göra det.
dock ska man inte göra det för skojs skull bara.

NellyZell
0

Jag har hört att kaniner har naturligt fett i pälsen som skydar mot typ vind osånt.. jag har hört det men det är inte säkert :) Men jag tycker det är hel tokej att spola upp liite vatten och lägga en handuk i botten av badkraet så att man rengör tassarna.. Dt tkr iaf jaao.

Tindra1
0

#17 Min kompis kanin hade det fastnat bajs på rumpan och kanin kunde inte får loss det!.. Det har tagit några veckor nu (matte(min kompis) försöker ta bort det)Men ientligen för nån dag sen fick hon bort det……

gaaabbi94
0

# 19 Nej det är inte hon som har skrivit min bok. har inte ens en aning om vem det är.

gaaabbi94
0

alltså…jag har inte sagt nåt annat än att man inte ska bada kaninen i önödan och att kaninerna i dom flesta fall får bort lösbajs? farför hakar alla upp sig så mkt på det? det är inte nån elakt ´jag menar precis

SotisG
0

Min kusin har en uppfödning och där var det en unge som hade stopp av bajs i rumpan som var stenskarpt och det tvättade vi bort. och jag tror inte att ungen skulle fått bort det själv:P

MorrisKanin
0

Iallafall så badade jag fötterna på min kanin, och han tyckte att det var jättekul :)